بیگدلی در گفتگو با دفاع مقدس:

باید با تلطیف فضای داخلی ذخیره‌ای برای دور جدید مذاکرات فراهم کنیم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توافق در مذاکرات ژنو، سیاست مشترک رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در قبال ایران خنثی شد.
کد خبر: ۶۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۸ - 25November 2013

باید با تلطیف فضای داخلی ذخیره‌ای برای دور جدید مذاکرات فراهم کنیم

"علی بیگدلی" استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بینالملل در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس، با مثبت خواندن توافق کشورهای 1+5 با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات رفع تحریمهای ظالمانه غرب علیه ایران را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به سیاستهای جنگ افروزانه رژیم صهیونیستی و دنبالهرویهای عربستان سعودی از این سیاست خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، رسیدن غرب به توافق با جمهوری اسلامی ایران بر سر فعالیتهای هستهای کشورمان را خنثی شدن توطئه مشترک صهیونیستی- عربی ارزیابی کرد و افزود: رئیس جمهوری آمریکا فعلاً نیاز چندانی به لابی مستقیم با صهیونیستها ندارد، زیرا این آخرین دور مسئولیت اجرایی اوباما خواهد بود؛ بنابر این وی نمیخواهد با یک اشتباه استراتژیک، شانس حزب دموکرات را در انتخابات ریاست جمهوری آینده ی آمریکا بیش از این کاهش دهد.

این کارشناس مسائل بینالملل در بخش دیگری از این گفتگو احتمال تخطی غربیها را از توافق به دست آمده ضعیف دانست و گفت: این توافق با ماجرای قطعنامه ی 598 که رژیم بعثی عراق با پشتیبانی قدرتهای بزرگ آن روزگار اقدام به نقض آن کرد و بار دیگر پس از اعلام خبر پذیرش قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران، به کشورمان تجاوز کرد متفاوت است.

بیگدلی ادامه داد: در حال حاضر به نفع غربیها هم نیست که دوباره سیاستهای خصمانه خویش علیه ایران را از سر بگیرند، زیرا هرگونه اقدام خصمانه آنان تبعات خطرناکی را در عرصه بینالمللی و حتی در داخل کشورهایشان برای آنان به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه باید با تلطیف فضای داخلی، ذخیرهای برای دور جدید مذاکرات فراهم کنیم، تصریح کرد: ما با بازتر کردن فضای داخلی برای مردم خودمان فرصت هرگونه بهانه جویی را از غربیها خواهیم گرفت.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ما باید متوجه باشیم که سیاستهای منطقهای ایران نیاز به تغییراتی دارد تا از جنگی شدن فضای منطقه جلوگیری به عمل آید.

وی در بخش پایانی گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: باید سیاست داخلی را دینی کنیم و در مسائل خارجی مطابق سیاست جهانی رفتار کنیم.

گفتگو از امین داوری

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار