واکنش کشورها و بازیگران سیاسی مختلف به توافق هسته ای ایران و 1+5

توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 واکنش های متفاوتی را در عرصه منطقه ای و بین‌المللی به همراه داشته است.
کد خبر: ۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱ - 25November 2013

واکنش کشورها و بازیگران سیاسی مختلف به توافق هسته ای ایران و 1+5

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، هیئت دیپلماتیک ایران و کشورهای گروه 1+5 بعد از چند روز مذاکرات فشرده و حساس توانستند به توافقی در مورد برنامه هسته ای ایران دست یابند که مورد توجه بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای جهان به خصوص قدرت های جهانی قرار گرفته است.

در حالی که بیشتر کشورهای جهان و به خصوص قدرت های جهانی از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 استقبال کرده اند، برخی از بازیگران منطقه ای مانند عربستان سعودی و همچنین رژیم صهیونیستی نگرانی خود را از توافق مزبور نشان داده اند. در ادامه به مهم ترین واکنش ها به توافق هسته ای اشاره شده است:

سازمان ملل: دبیر کل سازمان ملل به گرمی از توافق ایران با قدرت های بزرگ در مورد برنامه هسته ای به گرمی استقبال کرد. سخنگوی بان کی مون با تاریخی خواندن توافق میان ایران و کشورهای گروه 1+5 گفت این توافق اهمیت زیادی در خاورمیانه خواهد داشت.

واکنش امریکا: علاوه بر استقبال باراک اوباما، وزیر خارجه امریکا نیز که در مذاکرات هسته ای حضور داشت از توافق هسته ای با ایران به عنوان دستاوردی بزرگ یاد کرد. گفتنی است علاوه بر استقبال از توافق نامه مزبور، این مقام امریکایی تلاش داشته است با اطمینان خاطر به صهیونیست ها نشان دهد که این توافق برای امنیت متحدان منطقه ای امریکا مثبت خواهد بود.

اما آنچه در موضع گیری مقامات امریکایی بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفت عدم پایبندی آنها به تمام مفاد توافق هسته ای است. به نحوی که با وجود بیان صریح حق غنی سازی ایران در متن توافق نامه، مقامات این کشور مدعی شدند در این توافق اشاره ای به حق غنی سازی ایران نشده است.

اتحادیه اروپا: علاوه بر نقش مهم کاترین اشتون به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ایجاد توافق میان طرفین مذاکرات هسته ای، دیگر مقامات اروپایی نیز از این توافق استقبال کردند. رامپوی رئیس اتحادیه اروپا از شجاعت طرفین مذاکره در کسب توافق تقدیر کرد و این توافق را زمینه ای برای اعتماد سازی توصیف کرد.

روسیه: وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه همه طرفین توافق هسته ای برنده می باشند و بازنده ای در این توافق وجود ندارد گفت که ایمان دارد همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش خواهد یافت. لاوروف همچنین با اشاره به حق غنی سازی کشورمان بر خلاف اظهار نظر مقامات امریکایی گفت در این توافق نامه حق غنی سازی ایران درنظر گرفته شده است.

چین: چین نیز به عنوان یکی از کشورهای مذاکره کننده با ایران، توافق هسته ای با کشورمان را در چارچوب اصول ان. پی. تی. توصیف کرد و طبق بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه این کشور، این توافق نامه عامل مهمی در ثبات در خاورمیانه معرفی شد.

انگلیس و فرانسه: این دو کشور اروپایی نیز بعد از امضای توافق با ایران همچنان حمایت خود را از این موضوع اظهار داشته اند. انگلیس این توافق را موضوع مهمی برای کل جهان معرفی کرد و فرانسه آن را قدم بزرگی در مسیر درست توصیف کرد.

نکته شایان توجه در رابطه با مواضع فرانسه به سخنان وزیر خارجه این کشور بر می گردد که به حق غنی سازی ایران اشاره کرد. فابیوس با بیان اهمیت و ضرورت پیروی از قوانین بین المللی گفت: توافق هسته ای حق غنی سازی صلح آمیز ایران را تایید می کند.

سوریه: مواضع کشورها و بازیگران منطقه ای نیز در رابطه با توافق هسته ای ایران با کشورهای گروه 1+5 دارای اهمیت می باشد. سوریه به عنوان یکی از کشورهای همسو با کشورمان در عرصه منطقه توافق هسته ای را یک موضوع تاریخی توصیف کرد و از آن استقبال کرد. وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه توافق مزبور حقوق مردم ایران را در زمینه غنی سازی حفظ می کند آن را موفقیتی برای همه طرفین معرفی کرد.

رژیم صهیونیستی: رهبران رژیم صهیونیستی که در جریان مذاکرات هسته ای با فعالیت تبلیغاتی و اعمال فشار به کشورهای غربی تلاش داشتند مانع نتیجه بخش شدن مذاکرات شوند، بعد از انتشار خبر توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 نتوانستند خشم خود را از این موضوع پنهان نمایند. در این رابطه وزیر امور اطلاعاتی این رژیم توافق هسته ای با ایران را یک توافق "بد و غیررضایت بخش" توصیف کرد و نتانیاهو نیز آن را یک "اشتباه تاریخی" از سوی کشورهای غربی معرفی نمود.

عربستان:عربستان یکی از کشورهای منطقه است که در رابطه با موضوع هسته ای ایران همانند برخی موضوعات دیگر مواضعی نزدیک به رژیم صهیونیستی اتخاذ می کند. در این رابطه شاهزاده محمد بن نواف سفیر عربستان سعودی در لندن ناخرسندی آل سعود از توافق غرب با ایران را آشکار کرد و اظهار داشت: در صورت شکست ایالات متحده آمریکا، انگلیس و قدرت های بزرگ در متوقف کردن برنامه خطرناک اتمی ایران، ریاض دست بسته نخواهد ماند.

گفتنی است این گستاخی آل سعود علیه ایران در حالی در روز گذشته بیان شد که شاهزاده نواف بن محمد، در مصاحبه با روزنامه انگلیسی ''تایمز'' گفت: همه گزینه ها برای کشورش به منظور مقابله با خطر برنامه اتمی ایران مطرح است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار