رئیس‌جمهور در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان مطرح کرد:

هدف‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در همکاری‌های تجاری ایران و پاکستان

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از پاکستان به عنوان کشوری دوست، برادر و همسایه‌ای با اشتراکات عمیق فرهنگی نام برد و تأکید کرد: تهران از گسترش همکاری‌ها با اسلام‌آباد در همه حوزه‌های مورد علاقه استقبال می‌کند.
کد خبر: ۷۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ - 26March 2016

هدف‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در همکاری‌های تجاری ایران و پاکستان

به گزارش گروه اخبار دخلی دفاع پرس، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست هیئتهای عالیرتبه ایران و پاکستان، با اشاره به امکانات گسترده دو کشور برای تعمیق همکاریها به ویژه در بخش های اقتصادی اظهار داشت: ارزش مبادلات اقتصادی دو کشور در سالهای پیش رو باید با فراهم کردن تسهیلات بیشتر در بخشهای تجاری و بانکی به سالانه 5 میلیارد دلار برسد.

وی تقویت و تسهیل روابط بخشهای خصوصی دو کشور را در مسیر توسعه همکاریهای تهران - اسلامآباد ضروری دانست و گفت: باید با تقویت بازارچههای مرزی، اتصال راههای ارتباطی، ایجاد زمینههای رسیدن به تجارت آزاد و همکاری فعال میان بنادر گوادر و چابهار، سطح همکاریهای اقتصادی دو کشور را که خواست ملتهای ایران و پاکستان است بیش از پیش افزایش داد.

رئیسجمهور همچنین به آمادگی تهران برای توسعه همکاریها در بخش انرژی و برق با پاکستان اشاره کرد و افزود: تکمیل و راهاندازی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان به نفع دو ملت است و راهاندازی آن تأثیر زیادی در توسعه اقتصادی دو کشور به ویژه پاکستان بر جای میگذارد.

روحانی همچنین از آمادگی تهران برای افزایش صادرات برق به پاکستان و احداث نیروگاههای ویژه تولید برق در نزدیکی مرز با پاکستان برای صدور بیشتر برق به این کشور خبر داد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با این پدیده تهدید کننده جهانی پرداخت و گفت: اقدامات تروریستها و ایجاد ناامنی در منطقه تنها به نفع رژیم صهیونیستی و کشورهای صادرکننده سلاح و در نهایت آسیب دیدن زیرساختها و ویرانی برخی کشورهای اسلامی منطقه است.

وی همچنین همکاری ایران و پاکستان در سازمانهای اسلامی و بین المللی در جهت وحدت هر چه بیشتر جهان اسلام و کاستن از اختلافات را مورد تاکید قرار داد.

نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار تأکید کرد: اقتصادهای ایران و پاکستان مکمل یکدیگرند و اسلامآباد مصمم است همکاریهای خود را با تهران در همه عرصهها ارتقا بخشد.
نوازشریف اظهار داشت: گسترش روابط تجاری و رسیدن به هدف 5 میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی دو کشور خواست دولت پاکستان است و برنامه استراتژیک 5 ساله تجاری، چارچوب مناسبی برای تحقق این هدف و خواست است.

وی همچنین تکمیل خط لوله گاز ایران به پاکستان و تقویت همکاری میان بنادر گوادر و چابهار را مورد تاکید قرار داد.

نخست وزیر پاکستان در ادامه به آمادگی کشورش برای همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم و افراطی گری پرداخت و گفت: دولت پاکستان برای مبارزه با تروریسم و افراطیگری و ریشهکنی آن، مصمم و در کنار تهران است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار