در بیانیه پایانی همایش عنوان شد:

«فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز» موضوع سال آینده همایش دکترین مهدویت

در بیانیه پایانی دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت آمده است: عنوان همایش سال آینده دکترین مهدویت، «فرهنگ و تمدن زمینه ساز، راهبردها و راهکارها» خواهد بود و هم اکنون از تمامی اندیشمندان و متفکران دانشگاهی و حوزوی، خواسته می شود تا به توسعه و شکوفایی این مبحث کمک کنند.
کد خبر: ۲۱۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶ - 13June 2014

«فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز» موضوع سال آینده همایش دکترین مهدویت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، همزمان با برگزاری اختتامیه دکترین مهدویت، بیانیه پایانی این همایش توسط حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی دبیرهمایش قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: السلام علیک یا عین الحیاة، با سلام بر مهدی چشمه همیشه جاری و زلال زندگی دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع اخلاق و سبک زندگی زمینه ساز، راهبردها و راهکارها با حضور شخصیت های داخلی و خارجی در طی دو روز برگزار شد.

این بیانیه میافزاید: در این همایش با مشارکت اندیشمندان حوزه علمیه و دانشگاه، پنج کمیسیون علمی تشکیل و در کنار دو کار گروه موسسه آینده روشن و با حضور کمیسیون انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم، کمیسیون دانشگاه عالی دفاع ملی و کمیسیون دانشگاه قم، توسعه و ترویج بیشتر موضوع همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه تاکید شده است: مقالات همایش امسال در راستای تبیین اخلاق و سبک زندگی مهدوی و راهکارهای ترویج فرهنگ مهدویت و آسیب ها و آفات پیش روی جوامع اسلامی و مسلمانان به دنبال طرح الگوها و راهبردهای اخلاقی بودند و در این راستا تلاش کردند تا به تعامل و نسبت میان اخلاق و سبک زندگی مبتنی بر اندیشه مهدویت پرداخته شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: باید خاطرنشان کرد که امروزه متاسفانه جهان اسلام و جوامع اسلامی با یک بحران و مشکل بزرگ با عنوان افکار انحرافی یا آلوده به رفتارهای غیر اخلاقی همچون کارکردهای تکفیری و سلفی گری مواجه شده است و مسلمانان در این زمان بیش از پیش نیازمند الگوی کاربردی و نمایان گر اسلام ناب در موضوعات اخلاقی و سبک زندگی نبوی و منتظر و مدارا با یکدیگر هستند. هیچ گاه اتحاد جوامع اسلامی به این حد با یک بحران درونی در جهان اسلام مواجه نبوده است و تا این حد نیازمند سبک زندگی نبوی و منتظر مهدوی نبوده است.

این بیانیه می افزاید: مسلمانان امروز به دنبال شکل دهی به فرهنگ و تمدن اسلامی نیازمند این تخلق و تصحیح و بازبینی رفتارها در راستای احیای تمدن اسلامی و اسلام ناب محمدی (ص) هستند تا در برابر دیگر فرهنگ ها، سبک زندگی کارآمد و پرآرامی را طراحی و پیاده سازی نمایند و از این رو توجه به اخلاق و سبک زندگی زمینه ساز مهدوی، قالب دهنده این احیاگری در تمدن اسلامی با محوریت اندیشه دکترین مهدویت خواهد بود.

در پایان این بیاینه عنوان شده است: بر این اساس، عنوان همایش سال آینده دکترین مهدویت، «فرهنگ و تمدن زمینه ساز، راهبردها و راهکارها» خواهد بود و هم اکنون از تمامی اندیشمندان و متفکران دانشگاهی و حوزوی، چه از ایران و چه از دیگر کشورهای اسلامی خواسته می شود تا همچون سال های پیشین ما را از پژوهش های علمی خود بهره مند ساخته و به توسعه و شکوفایی این مبحث کمک کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار