یادداشت

امام خمینى(ره) و وحدت امت اسلامى

اندیشه‌ هاى امام(ره) توانست بارقه امیدى را در دل ملت ‌هاى مسلمان ایجاد کند که با وحدت هرچه بیشتر جلوى توسعه‏ طلبى‏‌ها و زورگویى‌هاى آمریکا و رژیم صهیونیستى را بگیرند.
کد خبر: ۲۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶ - 14June 2014

امام خمینى(ره) و وحدت امت اسلامى

خبرگزاری دفاع مقدس، با پیروزى انقلاب اسلامى ایران، مبحث وحدت جهان اسلام و امنیت دنیاى اسلام در اندیشه هاى حضرت امام خمینى(ره) بیش از پیش مطرح شد.

اندیشه هاى سیاسى امام(ره) بر امنیت جهان اسلام و امت محورى و تفکر فراملى استوار بود و یکى از علل مهم این اندیشه تفوق صهیونیست ها بر کشورهاى عربى سازشگر منطقه تلقى مى شد. حق مسلم مردم فلسطین و قدس شریف پایمال گشته بود و لزوم وحدت بین مسلمانان بیش از پیش احساس مى شد. از طرفى امریکا و غرب به دنبال این بودند تا اسلام سیاسى را از منطقه حذف کنند.

شعارهاى اولیه امام(ره) و سخنرانى هاى ایشان بر حفظ وحدت اسلام (شیعه و سنى) در برابر استکبار جهانى و صهیونیسم تأکید داشت و در واقع انقلاب اسلامى و اندیشه هاى امام(ره) توانست بارقه امیدى را در دل ملت هاى مسلمان ایجاد کند که با وحدت هرچه بیشتر جلوى توسعه طلبى ها و زورگویى هاى امریکا و رژیم صهیونیستى را بگیرند.

از نظر حضرت امام(ره) امنیت ملى جمهورى اسلامى ایران جزئى از پیکره بزرگ امت اسلامى تلقى مى شود و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

ایشان در این رابطه فرمودند: "اسلام با ملیت مخالف است بلکه امت اسلامى باید جاى ملیت را بگیرد. اسلام، قرآن و پیامبر(ص) براى امت اسلامى است." (1)

البته امام(ره) بحث وطن دوستى و ملى گرایى را نفى نمى کند اما اسلام و حفظ سیادت از آن را مهم تر از ملى گرایى تلقى مى کند و دولت ها و ملت ها را به این نکته متوجه مى نماید که اساس اسلام است.

امام در این رابطه تأکید دارند: "قدرت هاى بزرگ مى خواهند مسلمین را زیر سلطه خود درآورند و مخازن آنها را غصب نمایند و اموال آنان را چپاول نمایند از سال هاى طولانى گذشته به دنبال اجراى این نقشه ها بودند که یکى از آنان ملى گرایى است... این ها با اسم ملیت و گروه گرایى و ملى گرایى بین مسلمین اختلاف مى اندازند."(2)

اندیشه هاى حضرت امام(ره) در اوایل انقلاب ترس و هراس عظیمى را در دل صهیونیست ها و امریکا افکند. وحدت جهان اسلام پایه هاى حکومت نامشروع رژیم صهیونیستى و ایادى وابسته به آن را به لرزه درآورد و این زلزله سه دهه بعد در خیزش و موج بیدارى اسلامى تبلور یافت. وحدت جهان اسلام توانست این موج را در شمال آفریقا و سرتاسر خاورمیانه ایجاد نماید.

امام(ره) ملت را در راستاى نگرش امت اسلامى و در سایه تعالیم اسلام قبول داشتند به طورى که ملى گرایى نباید خدشه اى در امت اسلامى وارد نماید. در واقع ملت نگرى باید امت گرایى را تقویت نماید: "ما ملیت را در سایه تعالیم اسلام قبول داریم. ملیت حدودش حدود اسلام است و اسلام هم تأیید مى کند."(3)

جمهورى اسلامى ایران با حفظ آموزه هاى انقلاب اسلامى و اندیشه هاى حضرت امام از همان ابتدا بر موضوع امت اسلامى در دفاع از نهضت هاى رهایى بخش تأکید مى ورزیده است و یکى از دلایل قدرتگیرى ایران در منطقه و وسعت صدور انقلاب، اندیشه هاى حضرت امام(ره) در باب امت اسلامى و تأکید بر عملیاتى کردن آن بود تا با حفظ قدرت جهان اسلام، جمهورى اسلامى ایران نیز به عنوان یک کشور اسلامى آموزه هاى انقلاب را پیش ببرد.

منابع:
1ـ صحیفه نور، جلد 12، ص 81
2ـ صحیفه نور، جلد 12، ص 225
3ـ صحیفه نور، جلد 1، ص 203

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار