سردار عصار مطرح کرد؛

لزوم استفاده از ظرفیت پیشکسوتان دفاع مقدس برای حفظ ارزش‌های آن دوران

رییس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقامت گفت: هدف سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت این است که حفظ ارزش‌ها را از طریق پیشکسوتان و تشکل‌های مردم‌نهاد در جامعه گسترش داده و سپس نهادینه کند.
کد خبر: ۳۸۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸ - 18February 2020

لزوم استفاده از ظرفیت پیشکسوتان دفاع مقدس برای حفظ ارزش‌ها

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ارومیه، جلسه شورای پیشکسوتان جهاد و مقاومت آذربایجان‌غربی امروز (سه‌شنبه) با حضور سردار «محمدتقی عصار» رییس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقامت، «امیر فخوری» مسئول تشکل‌های مردم نهاد بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و سرهنگ «جلیل وحیدی»، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی در سالن جلسات این بنیاد در ارومیه برگزار شد.

رییس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقامت در این جلسه با بیان اینکه وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از نامش مشخص است، اظهار کرد: هدف سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت این است که حفظ ارزش‌ها را از طریق پیشکسوتان و تشکل‌های مردم‌نهاد در جامعه گسترش داده و سپس نهادینه کند.

سردار عصار با بیان اینکه ایثار، مقاومت، پیگیری کارهای مردم، عدالت و سایر خصلت‌های نیکو همگی از ارزش‌های دفاع مقدس است که برای همین ارزش‌ها، شهیدان جان خویش را فدا کرده‌اند، افزود: بیش از پنج میلیون پیشکسوت شناخته شده در کشور وجود دارد یعنی این پیشکسوتان از جمله افرادی هستند که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در کنار این افراد برخی اشخاص از جمله تعدادی از پزشکان و بانوان فعال که در پشتیبانی نیروهای مسلح در جبهه‌ها فعالیت می‌کردند، هم وجود دارند که نام آنها در سازمان ثبت نشده است، تصریح کرد: سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح ۷۰۰ هزار بازنشسته دارد که از میان آنها ۴۰۰ هزار نفر در هشت سال دفاع مقدس حضور داشته‌اند و همچنین بیش از دو میلیون بسیجی در کشور وجود دارد که این افراد پس از جنگ به مشاغل دیگری غیر از نیروهای مسلح اشتغال پیدا کرده‌اند.

رییس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقامت با بیان اینکه بنده ساختار نیروهای مسلح ۱۶ کشور جهان را مطالعه کرده‌ام، خاطرنشان کرد: در برخی از این کشورها سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح دارای قدرتی هم‌تراز رئیس جمهور بوده و در برخی از کشورها هم تفاوتی بین بازنشستگان نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پیگیری مشکلات بازنشستگان وظیفه ما بوده و تعمیق بخشیدن حفظ ارزش‌های دفاع مقدس از طریق پیشکسوتان از جمله اهداف است، گفت: جوانان باید این بازنشستگان را شناخته و از تجربیات، دانش و توانایی‌های آنها استفاده کنند، آذربایجان‌ غربی یک استان ویژه‌ای است و مسؤولان همگی می‌دانند که به این استان و کردستان مدیون هستند چرا که مردم این استان‌ها در نبرد با گروه‌های ضدانقلاب مقاومت کرده و شهدای بسیاری را تقدیم کرده‌اند.

سردار عصار افزود: اختیارات سازمان برگرفته از فرمانده کل قوا بوده و این سازمان موظف بوده بر اقدامات همه بنیادهای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌ها نظارت کرده، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای استفاده از ظرفیت پیشکسوتان، حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس را انجام داده و همه مسئولان استانی و اعضای شورای هماهنگی استان نیز موظفند در این راستا کمک کنند، برخی کمیته‌ها از جمله کمیته پیشکسوتان باید در این راستا فعال شود و اگر کسی همکاری نکرد و یا کمیته‌ای در استانی فعال نبود به سازمان گزارش داده شود تا پیگیری کنیم.

وی عنوان کرد: نوشتن کتاب‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ساخت فیلم‌های دفاع مقدس، جمع‌آوری سخنرانی‌های نشست‌ها و دورهمی‌های پیشکسوتان هم مصادیقی از حفظ ارزش‌ها است که باید به آنها توجه شود.

وجود ۹۰۰ تشکل مردم‌نهاد فعال در حوزه دفاع مقدس

مسئول تشکل‌های مردم نهاد بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد بنیاد از ۱۵ شهریور امسال فعال شده است، گفت: امسال جشنواره استانی در همه استان‌ها برگزار و از تشکل‌های برگزیده تجلیل به عمل آمد و در سال آینده با توجه به بانک‌های اطلاعاتی به دست آمده از استان‌ها جشنواره ملی تشکل‌های مردم‌نهاد برگزار خواهد شد.

امیر فخوری با بیان اینکه ۱۴ هزار تشکل در حوزه‌های مختلف در کشور فعالیت کرده که ۹۰۰ تشکل در حوزه دفاع مقدس فعال هستند، تصریح کرد: نشر کتاب دفاع مقدس و راهیان نور از جمله بخش‌هایی است که تشکل‌های مردم‌نهاد می‌توانند همکاری داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه امسال برنامه وبینار به صورت پایلوت در چند استان اجرا شده است، گفت: در نظر داریم این برنامه را در همه استان‌های کشور اجرا کنیم برای برنامه‌ریزی استفاده از ظرفیت ۴۰۰ هزار پیشکسوت نیروهای مسلح باید آنها در قالب تشکل‌های مردم نهاد ساماندهی شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار