کتابی که در نبودن «حاج قاسم» رونمایی شد

«پاییز پنجاه سالگی» شرح روزهای رزم و زندگی سردار شهید محمد جلالی است که از زبان همسرش روایت می‎شود، کتابی که قرار بود «حاج قاسم» آن را رونمایی کند.
کد خبر: ۳۹۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 25May 2020

کتابی که در نبودن «حاج قاسم» رونمایی شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «پاییز پنجاه سالگی» مروری بر زندگی سردار شهید «محمد جمالی»، است که به کوشش «فاطمه بهبودی» تنطیم و تدوین شده است. این کتاب که نشر «خط مقدم» آن را منتشر کرده است از زبان «مریم جلالی» همسر شهید روایت می‌شود

«پاییز پنجاه سالگی» در سال 1398 منتشر شده و قرار بود با حضور سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» رونمایی شود که به دلیل شهادت وی میسر نشد.

شهید سلیمانی بعد از شهادت «محمد جمالی» به مادر وی گفته بود: «محمد 25 سال پیش شهید شده بود و روح او کنار همرزمان شهیدش در دوران دفاع مقدس بود.»

«محمد جمالی» اوایل شهریورماه 1392 رهسپار دفاع از حرم می‌شود و دوازدهم آبان ماه 1392 در دمشق به شهادت می‌رسد. کتاب «پاییز پنجاه سالگی» تا شهادت سردار جمالی و مراسم خاکسپاری شهید که خود حاج قاسم، پیکر وی را درون مزار می‌گذارد، ادامه پیدا می‌کند. سردار سلیمانی پس از شهادت همرزمش، شخصا پیگیر چاپ کتاب «پاییز پنجاه سالگی» بود.

پاییز 1392 «حاج محمد جمالی» پنجاهمین سال عمرش را در سوریه سپری می‌کرد. رفته بود تا مدافع حریم اهل بیت شود و در همین مسیر نیز 12 آبان 1392 در دمشق به شهادت رسید. «پاییز پنجاه سالگی» برگ‌هایی از روزهای نبرد و زندگی شخصی این شهید است، از حضور در جبهه‌های دفاع مقدس تا مبارزه با اشرار در سیرجان و نهایتا حضوردر جبهه دفاع از حرم.

اگرچه کتاب از زاویه دید یک زن روایت می شود، اما گره خوردن زندگی شهید جمالی با جهاد و حضور در جبهه های مختلف، باعث شده تا تقریبا هیچ کدام از فصل های «پاییز پنجاه سالگی» از خاطرات رزمندگی این شهید مدافع حرم خالی نماند و از این رهگذر، ما با بخش هایی از تاریخ کشورمان آشنا می شویم.

قسمتی از متن کتاب:

«بعد از مهمانی که سه روز بعد مراسم عروسی می گیرند و پاتختی به حساب می آید، محمد گفت: باید برگردم جبهه؛ اما قبلش می روم از مادرم خداحافظی کنم...عمه دلبسته محمد بود و محمد حرمتش را نگه می داشت... یکبار عمه دلواپسی اولین جبهه رفتن محمد را اینطور برایم بازگو کرد: کلاس یازده بود که جنگ شد. همکلاسیش از رفسنجون اومد. گفتم از ممد ما چه خبر؟ گفت او که رفت آموزش نظامی ببینه؛ می خواد بره جبهه ...»

«سردار سلیمانی پای قبری که حفر کرده بودند، ایستاده بود. رفتم جلو. گفتم: دیدید آخر حاجی شهید شد؟ سرش را زیر انداخت و گفت: قسمتش بود. سر گودی نشستم. چطور می توانستم باور کنم تا دقایقی دیگر محمد را به خاک می سپارند؟ ... سردار سلیمانی، توی قبر رفت. حسین را صدا زدند. دلم می خواست جای حسین بودم و وقتی که کفن را از روی صورتش کنار می زدند، یک بار دیگر می دیدمش. دخترها دورتر کز کرده بودند... »

«محمد جمالی» اوایل شهریورماه 1392 رهسپار دفاع از حرم می‌شود و 12 آبان 1392 در دمشق به شهادت می‌رسد. کتاب «پاییز پنجاه سالگی» تا شهادت سردار جمالی و مراسم خاکسپاری شهید که خود حاج قاسم، پیکر وی را درون مزار می‌گذارد، ادامه پیدا می کند. سردار سلیمانی پس از شهادت همرزمش، شخصا پیگیر چاپ کتاب «پاییز پنجاه سالگی» بود.

«پاییز پنجاه سالگی» در 168 صفحه به کوشش «فاطمه بهبودی» تدوین شده و در 2500 نسخه توسط نشر «خط مقدم» منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار