مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

شهید «عطایی» دفاع از انقلاب اسلامی را محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌دانست

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده گفت: شهید عطایی به عنوان یک بسیجی، گوش به فرمان ولایت و آماده حضور در سنگرهای مختلف بود؛ این سنگر چه نزدیک و چه دور، چه در حوزه مقاومت در مشهد و چه در خانطومان، نگاه او به سر انگشت امامش بود و آن را دنبال می‌کرد تا ضرورت حضور را درک کند.
کد خبر: ۴۰۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲ - 30July 2020

سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، پیرامون ابعاد شخصیتی فرمانده شهید مدافع حرم؛ مرتضی عطایی اظهار داشت: سابقه آشنایی من با شهید عطایی و خانواده‌ این شهید والامقام به سال‌های ابتدایی دهه 70 برمی‌گردد. شهید عطایی در خانواده‌ای مذهبی و انقلابی رشد کرده بود. او در حوزه تأسیسات تخصص داشت و از این طریق امرار معاش می‌کرد.

وی در ادامه به تشریح وضعیت منطقه قاسم‌آباد و نقش شهید عطایی در شکل گیری بسیج در آن منطقه پرداخت و افزود: دهه 70 منطقه قاسم‌آباد در حال ساخت و ساز بود و ساختارهای امنیتی، خدمات شهری و اداری در حال شکل گرفتن بود. جوانانی مثل شهید عطایی در آن دوره در مسجد حضرت ابوالفضل (س) که در این منطقه بنا شده بود و هنوز بنای آن تکمیل نبود حضوری فعال داشتند و پایگاه بسیج مسجد را شکل دادند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در آن دوران پایگاه‌های بسیج منطقه قاسم‌آباد تحت امر سپاه مشهد بود و مرکز بسیج منطقه قاسم‌آباد، حوزه 5 حمزه در پشت پارک ملت واقع شده بود.

یوسفعلی‌زاده افزود: ارتباط تحول منطقه قاسم‌آباد با تکامل ابعاد شخصیتی شهدایی مثل مرتضی عطایی را اینگونه تعبیر می‌کنم که با توسعه و رشد این منطقه، ساکنین آن نیز همچون شهید عطایی در حال رشد و رسیدن به کمال بودند. این شهید در بستر زمان و با شایستگی‌هایی که از خود نشان داد از یک بسیجی معمولی به یک مرد مجاهد، انقلابی، ایثارگر و مدافع حرم تبدیل شد و به جایگاه عظیم شهادت دست پیدا کرد.

این مسئول ادامه داد: در سال 1371 غائله‌ای از منطقه التیمور مشهد آغاز شد و به استانداری و سطح شهر گسترش پیدا کرد. در جریان این غائله شاهد تحرکاتی بودیم که شهید عطایی نیز در برقراری نظم و امنیت نقش داشت. مقابله با منکرات و رفتارهای خلاف شئون اسلامی در منطقه و همچنین تلاش در جهت گسترش بسیج در منطقه قاسم‌آباد از دیگر اقدامات این شهید والامقام به شمار می‌روند.

وی در ادامه یادآور شد: شهید عطایی در آن ایام مسئول آموزش و عملیات حوزه 5 حمزه بود و بدون هیچ چشم داشتی همچون یک نیروی کادر سپاه در این مسئولیت انجام وظیفه می‌کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی با بیان اینکه شهید عطایی از سال‌ها پیش، خود را برای شهادت آماده کرده بود، گفت: شهادت امری اتفاقی نیست بلکه باید برای آن لیاقت و شایستگی داشت؛ لیاقت به صورت آنی در فرد ایجاد نمی‌شود بلکه فرد به تدریج خود را محیا می‌کند تا به چنین جایگاهی برسد که هم‌بال فرشتگان شود و تا آسمان‌ها اوج بگیرد و در جوار رحمت الهی مأوا کند. این شهید بیش از 20 سال با مجاهدت، خود را قدم به قدم به سرمنزل مقصود رساند.

این مسئول تاکید کرد: اگر کارنامه شهید عطایی را بررسی کنید هیچ نقطه ابهامی در آن نمی‌بینید. اینگونه است که کسی قدم در راه می‌گذارد، مردانه پای تعهدی که داده می‌ایستاد و برای انجام وظیفه سر از پا نمی‌شناسد و در این مسیر هیچ عامل بازدارنده‌ای نمی‌تواند او را از مسیر حقی که انتخاب کرده باز دارد.

یوسفعلی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه شهید عطایی در ابتدا به عنوان یک مجاهد افغانستانی به سوریه اعزام و در لشکر فاطمیون سازماندهی شد، خاطر نشان کرد: با گذشت زمان هویت ایرانی این شهید برملا شد؛ بر همین اساس از اعزام او تحت عنوان مدافع حرم افغانستانی لشکر فاطمیون ممانعت شد. او در این خصوص پیگیری‌های بسیاری داشت و با موانع متعددی مواجه شده بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: من در آن زمان در بازرسی سازمان بسیج مستضعفین مشغول به خدمت بودم. شهید عطایی با من تماس گرفت و تقاضای کمک کرد و عنوان داشت که با شرایط پیش آمده اعزام من فقط با هویت ایرانی میسر است. من با دو نفر از مسئولین مرتبط با اعزام مدافعان حرم تماس‌هایی داشتم و زمینه پذیرش و اعزام شهید عطایی را با عنوان مدافع حرم فراهم کردم و در نهایت این شهید با هویت ایرانی به سوریه اعزام شد.

یوسفعلی‌زاده تصریح کرد: طی دو سه ارتباط آخری که به خاطر اعزام با شهید عطایی داشتم آن قدر شوق پرواز و پیوستن به جمع مدافعان حرم را در او جدی دیدم که حسی به من می‌گفت که هیچ مانعی نمی‌تواند شهید عطایی را از این راه باز دارد؛ بنابراین باید راه رفتن او را تسهیل کرد.

این مسئول با بیان اینکه بسیج یک تشکیلات مردم نهاد است، افزود: بسیج از آحاد مردم انقلابی و ایثارگر و با هدف خدمت به عموم مردم شکل گرفته است، بر همین اساس سبقه اجتماعی و فرهنگی‌ این تشکل در عمل موج می‌زند. شهید عطایی هم مزین به این اخلاق بود و هم خودش را برای خدمت به مردم ساخته بود.این شهید والامقام مصداق بارز آیه شریفه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» بود؛ شهید عطایی در ایران و در بین هموطنان خود "رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ" بود و "أَشِدَّاء" را در جنگ با داعش داشت.

وی در ادامه در تشریح صفات بارز اخلاقی شهید عطایی گفت: او یک محب واقعی اهل‌بیت (علیهم‌السللام)، خدمتگزار بی‌منت و در عین حال خانواده‌دوست و دارای داشتن علایق و دلبستگی‌های یک انسان و در اوج از خودگذشتگی و آمادگی برای انجام وظیفه بود. در رفتار این شهید؛ دائماً خیرخواهی، خدمتگزاری، رأفت و دلسوزی جریان داشت. او خواهان هدایت و جلوگیری از تعرض به ارزش‌ها و مبانی انقلاب بود. جوانانی که احیاناً خرده لغزش‌هایی داشتند را سعی داشت هدایت و جذب کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: شهید عطایی به دلیل داشتن انضباط سازمانی و رعایت مقررات و ضوابط و همچنین توجه به باید و نبایدها توانست در بسیج رشد کند. او خود را برای این کار تربیت کرده بود.

یوسفعلی‌زاده ابراز داشت: شهید عطایی به عنوان یک بسیجی گوش به فرمان ولایت و آماده حضور در سنگر و عرصه‌های مختلف بود؛ این سنگر چه نزدیک و چه دور، چه در حوزه مقاومت در مشهد و چه در خانطومان بود نگاه شهید عطایی به سر انگشت امامش بود و آن را دنبال می‌کرد تا ضرورت حضور را درک کند؛ بر همین اساس این فرمانده جبهه مقاومت می‌تواند الگوی مناسبی برای بسیجیان باشد.

این مسئول در پایان تأکید کرد: راه خدا به جغرافیا و مرز، متأهل و مجرد، میانسال و جوان محدود نمی‌شود؛ این راه مجاهد می‌خواهد. امروز شهدای مدافع حرم می‌توانند الگوی مدافعان بدون مرز انقلاب اسلامی باشند که در رأس همه آنها، معلم شهدای مدافع حرم شهید نستوه سپهبد حاج قاسم سلیمانی قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار