دفاع‌پرس بررسی می‌کند؛

مناسب‌ترین مرجع برای تصمیم‌گیری درباره سربازی/ حقوق سربازان در انتظار تأمین بودجه از سوی دولت

اخیراً صحبت‌های بسیاری درخصوص حرفه‌ای کردن سربازی در رسانه‌ها مطرح شده است، اما طبیعی است که بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری درخصوص این موضوع ستاد کل نیروهای مسلح است؛ چراکه به خوبی با موضوع سربازی آشناست و جوانب مختلف را در نظر می‌گیرد.
کد خبر: ۴۵۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۱ - 10April 2021

ستادکل نیروهای مسلح مناسب‌ترین مرجع برای حرفه‌ای کردن خدمت سربازی/ چرا دولت در تأمین حقوق سربازان کم‌کاری می‌کند؟گروه اجتماعی دفاع‌پرس: سربازی از آن دست موضوعاتی است که ذهن بسیاری از پسران نوجوان را به خود مشغول کرده است و حتی برخی از آن‌ها برای عقب انداختن موعد اعزام به خدمت، با تلاش فراوان وارد دانشگاه می‌شوند و به این نیت که شاید تغییری در روند خدمت سربازی رخ دهد، تحصیلات خود را ادامه می‌دهند.

در جامعه بعضاً با این نگاه مواجه هستیم که سربازی حدود ۲ سال از وقت جوانان را از این جهت می‌گیرد و این افراد نمی‌توانند حداقل از بعد اقتصادی پیشرفت کنند؛ اما اگر به سربازی از زاویه‌ای دیگر بنگریم، می‌بینیم که مزیت‌های فراوانی نیز دارد؛ به‌عنوان مثال مشخص کردن یگان‌های خدمتیِ جوانان بر اساس استعداد و مهارتی که دارند، می‌تواند در آینده نیز به نفع آن‌ها باشد تا هم در مدت خدمت سربازی، مهارت مورد نظر را از یاد نبرند و هم بعد از اتمام سربازی، با تجربه و رزومه‌ای مناسب وارد جامعه و بازار کار شوند.

البته در سال‌های گذشته و پیش از مطرح شدن موضوع «مهارت‌آموزی سربازان»، رویه موجود در خدمت سربازی به گونه‌ای نبوده است که برای جوانان مفید واقع شود؛ زیرا این افراد که جزو سرمایه‌های این مرز و بوم محسوب می‌شوند، بعضاً در بخش‌هایی که تخصص مرتبط با آن را نداشتند به کار گرفته می‌شدند و شاید به همین دلیل باشد که در دو سه سال اخیر بحث‌هایی درخصوص حرفه‌ای شدن خدمت سربازی بین مسئولان و بیشتر در فضای مجازی با هشتک «از سربازی بگو» مطرح می‌شود. اما باید بدانیم که حرفه‌ای شدن سربازی مقدماتی دارد که باید به آن‌ها نیز توجه شود و یکی از این موارد، بحث حقوق سربازان است.

طبق مصوبه مجلس، سربازان باید به اندازه حداقل ۶۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد حقوق یک پایور، حقوق دریافت کنند که اگر کف این قضیه را در نظر بگیریم، این مبلغ چیزی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود. حال این سوال مطرح است که چرا تاکنون دولت در این زمینه اقدامی صورت نمی‌دهد.

در این بین، رسانه‌های معاند و حتی برخی از فعالان رسانه‌ای داخلی نیز مقصر اصلی در این زمینه و پرداخت حقوق اندک به سربازان را ستاد کل نیرو‌های مسلح می‌دانند، اما موضوع این است که وقتی هنوز بودجه‌ای در این‌خصوص به ستاد کل اختصاص داده نشده است، نیرو‌های مسلح چطور و از طریق کدام منبع می‌توانند حقوق سربازان را طبق مصوبه فعلی مجلس پرداخت کنند؟

هفدهم فروردین سال جاری نیز سردار «شکارچی» سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح درخصوص انتقاداتی که از نیرو‌های مسلح در خصوص عدم پرداخت حقوق واقعی سربازان می‌شود، اعلام کرد که نیرو‌های مسلح فقط وظیفه پرداخت حقوق سربازان را برعهده دارد و در این زمینه فقط مجری کار است و اگر همین امروز دولت و مجلس بودجه مورد نظر را تأمین کنند، ما نیز از فردای آن روز حقوق را پرداخت خواهیم کرد.

با توجه به آنچه مطرح کردیم، به نظر می‌رسد که رسانه‌های معاند و حتی برخی رسانه‌های داخلی با هدف تخریب نیرو‌های مسلح با به کار بردن لفظ «سربازی اجباری» به دنبال دستیابی به اهداف شوم خود هستند و برای مثال درباره همین موضوع حقوق سربازان، نیرو‌های مسلح اصلاً وظیفه‌ای به جز پرداخت آن را ندارند و تأمین این پول برعهده دولت و مجلس است.

لازم است یادآوری کنیم که اگر سربازان نبودند، ما امروز از چنین امنیتی برخوردار نبودیم. از طرفی موضوعاتی که با عنوان سربازی اجباری در فضای مجازی مطرح می‌شود، با برنامه‌ریزی دشمن است؛ چرا که طبق گفته سخنگوی ستاد کل نیرو‌های مسلح، در ایران چیزی به‌عنوان سربازی اجباری نداریم، بلکه موضوعی که در قانون به آن اشاره شده است، «سربازی موظفی» است که در کشور اجرا می‌شود.

با این حال، اخیراً صحبت‌هایی از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص تغییر چگونگی گذراندن دوره خدمت سربازی مطرح شده است، این در حالی است که اگر قرار باشد، تغییراتی در خصوص سربازی و مسائل مرتبط با آن رخ دهد، باید ستاد کل نیرو‌های مسلح در این‌خصوص تصمیم بگیرد و درباره اصلاح قانون سربازی مطالب کارشناسی را مطرح کند؛ چراکه طبق گفته سردار شکارچی، از ۱۰۰ سربازی که در نیرو‌های مسلح باید داشته باشیم، ۶۰ درصد حاضر هستند و ۴۰ درصد کسری داریم که بار آن‌ها بر دوش حاضرین است. هم‌اکنون سربازان از هشت هزار کیلومتر مرز‌های کشور دفاع می‌کنند و اگر این سربازان حضور نداشته باشند، فرصت نفوذ و ورود اشرار و ورود مواد مخدر به کشور فراهم می‌شود.

بنابراین به دلیل اشرافی که نیرو‌های مسلح بر وظایف سربازان دارند، بهترین نهاد برای تصمیم‌گیری درخصوص اصلاح قانون سربازی، ستاد کل نیرو‌های مسلح است؛ اما متأسفانه اخیراً برخی نمایندگان مجلس با ارائه وعده‌های پوچ و بیان مطالب غیرکارشناسی حرف از حرفه‌ای شدن سربازی می‌زنند، بدون آنکه نظر فرماندهان نظامی را جویا شده باشند.

برخی نیز حرف از سربازی بلندمدت و البته حرفه‌ای می‌زنند، این درحالی است که اگر جوانی حدود ۵ الی ۱۰ سال در گیر و دار سربازی باشد، طبیعی است که فرصت‌های شغلی مختلف را از دست خواهد داد و این کار موجب افزایش جمعیت بیکار کشور نیز می‌شود. این مثال‌ها برای این عنوان شد که بدانیم بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری درخصوص موضوع سربازی، ستاد کل نیرو‌های مسلح است؛ زیرا با توجه به اشرافی که در این زمینه دارد، می‌تواند بهترین مرجع تصمیم‌گیری درباره سربازان باشد.

البته که در زمینه سربازی مشکلاتی نیز وجود دارد که با پیگیری‌های ستاد کل نیرو‌های مسلح، حقوق سربازان نسبت به سال گذشته با رشد ۳۵ درصدی همراه بوده است، به طوری که هم‌اکنون میانگین پرداختی به هر سرباز چیزی حدود ۵۸۰ هزار تومان است. از طرفی اعلام می‌شود که خدمت سربازی موجب شده است تا جوانان بعد از اتمام دوران خدمت سربازی در پیدا کردن کار با مشکل مواجه شوند؛ این درحالی است که ستاد کل نیرو‌های مسلح تاکنون با بیش از ۳۰ نهاد و دستگاه در حوزه مهارت‌‌آموزی و مهارت‌افزایی سربازان تفاهم‌نامه امضا کرده است تا این عزیزان یک تخصص را در طول خدمت فرابگیرند. در این‌صورت بعد از خدمت نیز به راحتی می‌توانند با توجه به تخصصی که فرا گرفته‌اند، وارد بازار کار شوند.

ناگفته نماند که در این زمینه قرارگاه مهارت‌آموزی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز از سال ۹۶ کار خود را آغاز کرد تا نه‌تنها در حوزه آموزش مهارت‌های مختلف به نوجوانان اقدام کند، بلکه زمینه را برای پیدا کردن شغل مناسب برای سربازان بعد از دوران خدمت نیز فراهم کند.

از طرفی سردار شکارچی هفته گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ستاد کل نیروهای مسلح تمام برنامه‌های خود را برای بهتر شدن معیشت سربازان و حتی اشتغال آن‌ها انجام می‌دهد، اما برخی از نمایندگان مجلس مسائلی را مطرح می‌کنند که در خصوص آن‌ها هیچ هماهنگی با ستاد کل انجام نشده است. نماینده مجلس شورای اسلامی از مجلس شورای اسلامی جداست و ما با مجلس هماهنگ هستیم؛ اینکه نماینده مجلس چنین مسائلی را مطرح می‌کند، باعث تشویش اذهان عمومی است.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار