تفسیر قرآن در قالب یک رمان

جلد سوم تفسیر موضوعی «التنزیل و التأویل» نوشته نورالدین ابولحیه، اندیشمند الجزایری تحت عنوان «القرآن و تحریف الغالین» چاپ و منتشر شد. این مجلد در قالب یک رمان نوشته شده است.
کد خبر: ۴۸۳۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱ - 13October 2021

تفسیر قرآن در قالب یک رمانبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، جلد سوم تفسیر موضوعی «التنزیل و التأویل» نوشته نورالدین ابولحیه، اندیشمند الجزایری منتشر شد. این تفسیر شیوه‌ای نو در ارائه مفاهیم قرآنی در قالب داستان بلند است. جلد سوم این تفسیر تحت عنوان «القرآن و تحریف الغالین» در ۸۵۲ صفحه در الجزایر منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

تفسیر «التنزیل و التأویل» در هر جلد به یک موضوع پرداخته و تمامی آیات قرآنی مربوط به آن را در کنار احادیث نقل شده از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در قالب داستان بلند ارائه می‌کند.

مؤلف کتاب در تبیین هدف از تدوین این جلد کتاب نوشته است: این سلسله در سه قسمت تلاش می‌کند تا خطا‌های بزرگی را که در تعامل با قرآن کریم برای برخی از مسلمانان پیش آمده است؛ تصحیح کند، برخی از مسلمانان به جای تأمل و تدبر در اهداف، پیام‌ها و مقاصد قرآنی به برخی از علوم حاشیه‌ای بهای بسیار داده و از فهم حقیقی آیات قرآن بازمانده‌اند.

آن‌ها بیش از محتوای قرآن به پوسته آن مشغول شده‌اند و در علومی مثل: رسم الخط، قرائت، تجوید، اسباب نزول، اماکن نزول و مصادق نزول غلو کرده بهای بیش از حد داده‌اند. از این راه دروغ‌ها، تحریف‌ها و خرافه‌های بسیار وارد تفسیر قرآن کرده‌اند.

نورالدین ابولحیه در این تفسیر تلاش می‌کند ضمن اذعان به اهمیت علوم فوق، آن‌ها را در جایگاه مناسب خود نشانده و بیش از اطلاعات ظاهری قرآن، عمق معانی، اهداف و مقاصد کتاب آسمانی قرآن را مدنظر قرار دهد.

گفتنی است؛ در منطقه شمال آفریقا، علوم قرائت، رسم الخط، تجوید و… از اهمیت بسیار برخوردار و بیشتر تألیفات مؤلفان قرآن در این زمینه‌هاست و انتشار تفسیری تدبری و موضوعی، پدیده‌ای کاملاً نو در منطقه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/120

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار