قزلی در نشست خبری «دوازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد»:

تاثیر بحران کاغذ بر تولید کتاب/ ۵۴۵ عنوان کتاب در قفسه داوری جایزه جلال آل‌احمد قرار گرفت

دبیر اجرایی دوازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد به تاثیرات بحران قیمت کاغذ بر تولید کتاب اشاره کرد و گفت: آثار داوری شده در جایزه ادبی جلال آل‌احمد کاهش بیش از ۵۰ درصدی داشته که متاثر از بحران قیمت کاغذ است.
کد خبر: ۳۷۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ - 03December 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «دوازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد»، صبح امروز با حضور «مهدی قزلی» دبیر اجرایی و «محمدرضا شرفی‌خبوشان» دبیر علمی این جایزه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

«مهدی قزلی» دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل‌احمد در ابتدای این نشست در سخنانی اظهار داشت: اختتامیه دوازدهین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد ساعت سه روز ۲۳ آذر، با معرفی برگزیدگان و تقدیرشدگان احتمالی در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

وی از افزایش تعداد نامزدهای این جایزه ادبی خبر داد و گفت: برای اولین بار تعداد نامزدهای بخش‌های مختلف این جایزه از پنج اثر بیشتر شده است. میانگین سنی نامزدهای جایزه براساس آنچه در فیپا اعلام شده بود، ۴۶ سال بود که ۴۶ کتاب از ۲۳ نویسنده در این دوره داریم. در پنج دوره اخیر جایزه اخیر ۲۲ ناشر کتاب‌هایشان از این جایزه ادبی، جایزه گرفته که نشر چشمه با چهار بار، نی، مرکز، سوره مهر و نیماژ هر کدام دو بار بیشترین جوایزه را دریافت کرده‌اند.

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل‌احمد عنوان کرد: فهرست حدود یک‌هزار و دویست کتاب را از خانه کتاب دریافت کرده‌ایم که این فهرست گاهی با اشکالاتی مواجه است و با بررسی آثاری که شرایط دبیرخانه‌ای نداشت، ۵۴۵ عنوان کتاب در قفسه داوری این دوره جایزه قرار گرفت که این تعداد نسبت به آثار دوره‌های قبل کمتر بوده است.

قزلی بحران کاغذ را علت کاهش آمار کتاب‌های داوری شده در این جایزه دانست و گفت: ۲۳۲ رمان بلند، ۱۰۴ مجموعه داستان کوتاه، ۱۵۳ مستندنگاری و ۵۶ اثر در بخش نقد ادبی بوده است.

وی ادامه داد: رئیس هیئت امنای جایزه ادبی جلال آل‌احمد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ایشان در جریان تمام اتفاقات این جایزه است. برخی از هیئت امنای جایزه معتقدند این جایزه سالانه برگزار نشود که لازم است طی جلسه و نشستی روند برگزار شدن این جایزه در ذهن آن‌ها تثبت شود.

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل‌احمد گفت: آثار داوری شده کمتر از نصف شده است. امسال دوست داشتیم بخش ویژه‌ای به مناسبت پنجاهمین سالروز درگذشت جلال آل‌احمد داشته باشیم که اقدامی نکرده‌ایم و البته هنوز نسبت به ایجاد آن ناامید نیستیم.

قزلی درخصوص میزان جایزه دوازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد گفت: مبلغ جایزه این دوره، هم‌اندازه مبلغ جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

«محمدرضا شرفی‌خبوشان» دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد در ادامه این نشست با بیان اینکه اگر جایزه‌ای رونق داشته باشد و در اذهان مردم مهم جلوه داده شود، بخاطر نقش رسانه است، گفت: ما منتظر نقد شما اهالی رسانه از کتاب‌های این جایزه هستیم تا بازار این جایزه را گرم کنیم که دلیل اساسی این جایزه نیز همین است.

انتهای پیام/۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار