عید آن سال‌ها/ ۱۱

هراس جامعه جهانی از قدرت گرفتن ایران در جنگ تحمیلی

همزمان با برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در دهلی نو، بسیاری از کشور‌های حامی صدام، از قدرت ایران در جنگ به هراس افتاده و سعی دارند با فشار‌های سیاسی ایران را در موضع قرار دهند.
کد خبر: ۳۸۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲ - 29March 2020

هراس جامعه جهانی از قدرت گرفتن ایران در جنگ تحمیلی /// منتشر نشودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود.تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند.مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فرودین 1362 که در جلد 24 «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بارخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

همه علیه ایران

«مناطق غرب و شمال غرب کشور امروز (دهم 1362) عرصه درگیری نیروهای خودی با عوامل گروه‌های مسلح غیرقانونی بود.یک دستگاه مینی‌بوس، که سرنشینان آن افراد بومی بودند، در مسیر روستای کچل‌منگان و حسن‌سالاران در جنوب سقز، به مینی که عناصر مسلح غیرقانونی در جاده کار گذاشته بودند، برخورد کرد که براثر انفجار آن 9 تن از سرنشینانش کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

در غرب سقز نیز نیروهای خودی با افراد حزب دمکرات درگیر شدند که چند نفر از چته‌های حزب دمکرات کشته یا زخمی شدند و جنازه یک تن از آنان نیز به دست نیروهای خودی افتاد. امروز همچنین در روستای سلاره در غرب محور مهاباد ـ سردشت نیز نیروهای بسیج و پیشمرگان مسلمان کرد به محل تجمع افراد حزب دمکرات و گروه کومه له حمله کردند. در این درگیری یک تن از افراد ضدانقلاب کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

حمله قریب‌الوقوع ایران به عراق در آستانه برگزاری اجلاس عدم تعهد در دهلی نو، ازجمله احتمالاتی است که برخی رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند و برخی با ارائه شواهدی درصددند تا ادعای خود را مستند سازند.

روزنامه الوطن (چاپ کویت) که از طرفداران افراطی دولت عراق به شمار می‌رود، به حمله ایران و نقش روابط تسلیحاتی شوروی با عراق در افزایش قدرت بازدارندگی عراق دربرابر این حمله اشاره کرده است.

گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از مقاله الوطن چنین است: ایران قبل از تشکیل اجلاس سران عدم تعهد در دهلی نو حمله وسیعی را علیه عراق در جبهه های غرب و جنوب در منطقه میسان آغاز خواهد کرد. این روزنامه با اشاره به نگرانی عراق افزوده است: ایران در جبهه میسان برای شروع این حمله بیش از 150 هزار سرباز و 700 تانک تدارک دیده است. روزنامه الوطن به نقل از آگاهان نظامی رژیم عراق، درمورد احتمال آغاز این حمله نوشته است: نیروهای صدامی عراق هیچ گونه نگرانی و وحشتی از این حمله ندارند و قادر هستند حمله جدید را دفع کنند.

همچنین الوطن با اشاره به پیمان نظامی عراق و شوروی آورده است: باتوجه به ارسال تعداد زیادی سلاح‌های مدرن از شوروی شامل تانک‌های تی72 و موشک‌های دوربرد زمین به زمین، همچنین عقد قرارداد نیروی هوایی عراق با فرانسه درخصوص تحویل جنگنده‌های میراژ و استفاده از خلبانان اجاره‌ای (غرب)، عراق آماده دفع کامل حمله نیروهای ایران می‌باشد.

این روزنامه کویتی به نقل از منابع آگاه در دهلی نو افزود: مسکو نیز از مقاومت رژیم حاکم بر عراق دربرابر ایران اطمینان دارد و به همین دلیل، ارسال سلاح به این رژیم را ادامه خواهد داد.

این روزنامه نوشته است: دولت شوروی تنها قدرت جهانی است که قادر خواهد بود ایران را برای پذیرش صلح تحت فشار قرار دهد و قراردادی مشابه قرارداد تاشکند بین هند و پاکستان را بین ایران و عراق به امضا برساند.

خبرگزاری یونایتدپرس نیز دراین باره گزارش داد: دیپلمات‌های غربی باتوجه به تشدید فعالیت هوایی در مرز میان ایران و عراق گفته‌اند ایران برای یک تهاجم زمینی جدید علیه عراق حداقل در دو جبهه در نزدیکی راه‌های اصلی به بغداد آماده می‌شود.

دیپلمات‌های غربی، که تحولات این جنگ 30 ماهه را تعقیب می‌کنند، اظهار کردند که انتظار حمله جدید ایران را حداقل در دو جبهه دارند؛ یکی در بخش میسان در جنوب و دیگری مندلی در شمال که هر دو در نزدیکی شاهراه‌های حیاتی به بغداد قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری آلمان نیز در همین زمینه مدعی شد: ناظران سیاسی در بغداد امروز گفته‌اند که فرماندهی عالی نظامی عراق آماده شده است تا یک تهاجم احتمالی ایران را دفع کند. این ناظران معتقدند که ایران می‌خواهد در روز هفتم ماه مارس جاری هم زمان با گشایش اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در دهلی نو، خاک عراق را اشغال کند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار