مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان تأکید کرد؛

ضرورت ایجاد تشکل‌های مردم نهاد دفاع مقدس در سطح استان گیلان

سرهنگ «حسین مصطفی پور» با بیان اینکه تشکل‌های مردم نهاد برگرفته از مردم هستند، گفت: همان‌گونه که دفاع مقدس با حضور مردم به پیروزی رسید، نقش مردم در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز محوری است.
کد خبر: ۴۲۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴ - 04November 2020

تشکیل گروه های مردم نهاد دفاع مقدس در گیلان

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سرهنگ «حسین مصطفی پور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ) در نشست با تشکل‌های مردم نهاد دفاع مقدس استان، با بیان اینکه تشکل‌های مردم نهاد برگرفته از مردم هستند، اظهار داشت: همان‌گونه که دفاع مقدس با حضور مردم به پیروزی رسید، نقش مردم در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز محوری است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان با تاکید بر لزوم راه اندازی حداقل یک تشکل مردم نهاد دفاع مقدس در تمامی شهرستانهای  گیلان، افزود: باید در کنار توسعه معارف دفاع مقدس، مسائل و مشکلات حوزه دفاع مقدس را نیز در شهرستان‌ها پیگیری کنیم.

وی مشارکت روحانیت، نقش آفرینی زنان، پیشکسوتان جهاد و شهادت، فرزندان شاهد و ایثارگر را چهار حوزه مردمی تشکل‌های دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: در حوزه جمع آوری آثار و اسناد، خاطرات و تاریخ شفاهی رزمندگان نیازمند مشارکت گروه‌های مردم نهاد در همه عرصه های زیست محیطی، ورزشی، اجتماعی، سلامت و بهداشت و... هستیم.

مصطفی پور با بیان اینکه گروه های مردم نهاد می توانند در ترویج گفتمان سازی، جریان سازی فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس کمک ‌حال ما باشند، خاطرنشان کرد: گسترده مخاطبان گروه های مردم نهاد بسیار زیاد است و می توانیم جمعیت خاکستری جامعه را پای کار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیاوریم؛ زیرا دشمن با برنامه های ضد فرهنگی خود در فضای مجازی به دنبال همراه کردن جمعیت خاکستری با اهداف شومش است.

وی گروه های مردم نهاد را حلقه واصل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با جامعه هدف دانست و تأکید کرد: اگر بتوانیم گفتمان انقلاب و دفاع مقدس را خوب، درست، دقیق و با زبان هنر برای جامعه به ویژه جوانان تبیین کنیم، بی تردید برای آنان جذاب خواهد بود. امروزه شاهد استقبال مردم از آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس هستیم که نشان دهنده اهمیت کارهای فرهنگی و هنری در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان با بیان اینکه سال گذشته ۵۰ عنوان کتاب و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۵ عنوان کتاب دفاع مقدسی در استان چاپ کردیم، افزود: امروز بیش از ۸۰ هزار سند از خانواده های شهدا و رزمندگان در اختیار داریم تا پروژه مهم تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان گیلان را که دایره المعارف نقش گیلان در دوران دفاع مقدس است، اجرایی کنیم.

وی دانشنامه دفاع مقدس گیلان را شامل اسامی شهدا، رزمندگان، فرماندهان، شهرها، اماکن، پادگان ها، پشتیبانی و فرهنگی دانست و متذکر شد: اسناد شهدا و آثار دفاع مقدس باید به صورت متمرکز و تخصصی نگهداری شود و در معرض دید عموم مردم قرار گیرد؛ لذا پروژه  موزه دفاع مقدس گیلان را در سه فاز تعریف کردیم و در بهار ۱۴۰۰ شاهد بهره برداری از فاز نخست آن خواهیم بود.

مصطفی پور موزه دفاع مقدس را فضای خوبی برای برقراری ارتباط بین نسل جوان و فرهنگ و معارف دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: اسناد مربوط به شهدا و رزمندگان در بایگانی های استاندارد و به صورت حرفه ای برای ۲۰۰ سال آینده نگهداری و تبدیل به گنجینه های عظیمی خواهد شد.

وی با بیان اینکه آیندگان باید از نقش درخشان گیلان در دفاع مقدس آگاه شوند، افزود: با وجود فاصله هزار کیلومتری گیلان از خط مقدم، ۹۷ هزار رزمنده و هشت هزار شهید داریم، اما متاسفانه آخرین استان در احداث موزه دفاع مقدس هستیم؛ البته کار را آغاز کرده ایم و نیازمند مشارکت گروه های مردم نهاد و موسسات خیریه در حوزه ساخت فازهای دوم و سوم این  موزه هستیم؛ زیرا تاکنون هیچ بودجه ملی برای پروژه مذکور تعریف نشده است و باید از منابع استانی استفاده کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان ماهیت دفاع مقدس ما را عاشورایی و امام حسینی دانست و اضافه کرد: مشارکت مردم در ساخت موزه دفاع مقدس یک کار ارزشمند است؛ لذا گروه های مردم نهاد و خیّرین می توانند در تأمین این بودجه ما را یاری کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار