چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه 2

ایستگاه راه‌آهن مشهد، پلی برای رسیدن به معراج

ایستگاه راه‌آهن مشهد در دوران دفاع مقدس علاوه بر انتقال رزمندگان به استان خوزستان، در پشتیبانی از جنگ نیز نقش تعیین کننده‌ای داشت.
کد خبر: ۴۲۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ - 19November 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از 9/5 درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، 308256 نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در 98 عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان جغرافیای دفاع مقدس مشهد به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد انجام گرفته است.

ایستگاه راه‌آهن مشهد

ایستگاه راه‌آهن مشهد در شهریور 1334 به وسیله‌ی معمار ایرانی آقای «حیدر غیایی» طراحی و در آبان 1345 به بهره‌برداری رسید.

از ابتدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، راه‌آهن مشهد در کنار سایر مجموعه‌های فعال در حوزه‌ی انتقال نیرو به جبهه، مانند شرکت‌های تعاونی مسافربری و فرودگاه نظامی مسافربری، اقدام به انتقال رزمندگان اسلام به جبهه‌های نبرد می‌کرد.

با توجه به مسافت طولانی استان خراسان تا استان خوزستان و مناطق عملیاتی نسبت به سایر استان‌ها و همچنین مقرون‌به‌صرفه بودن سفر با قطار، بخش عمده‌ای از رزمندگان خراسانی از طریق راه‌آهن مشهد به استان خوزستان اعزام می‌شدند.

ایستگاه راه‌آهن مشهد، علاوه بر انتقال نیرو، در پشتیبانی از جنگ و ارسال اقلام و تجهیزات نیز نقش تعیین کننده‌ای داشت.

روزهای اعزام نیرو، ایستگاه راه‌آهن مشهد و فضای بیرونی آن، مملو از رزمندگانی بود که در انتظار قطار بودند تا آنها را به جبهه‌ها منتقل کند، به همین علت میدان راه‌آهن به میدان هجرت تغییر نام پیدا کرد.

در طی جنگ تحمیلی، تعداد 860 نفر از کارکنان بسیجی راه‌آهن خراسان به جبهه‌های نبرد، اعزام شده که از بین آن‌ها تعداد 46 نفر جانباز، 11 تن شهید و 4 نفر آزاده شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها