دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دام موشک‌های افسانه‌ای ایران برای پرنده غول‌پیکر آمریکایی

دولتمردان آمریکا می‌دانند چنانچه هواپیما‌های B-۵۲ این کشور حریم هوایی ایران را نقض کنند به وسیله سامانه‌های پدافندی کشورمان سرنگون می‌شوند؛ لذا این هواپیما‌ها از ورود به حریم هوایی کشورمان پرهیز می‌کنند تا مبادا به سرنوشت «گلوبال هاوک» دچار شوند.
کد خبر: ۴۳۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۱ - 20January 2021

پرهیز B-52 برای دچار نشدن به سرنوشت «گلوبال هاوک»گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ این روز‌ها از پرواز هواپیما‌های بمب‌افکن B-۵۲ بر فراز کشور‌های منطقه و در نزدیکی حریم هوایی کشورمان صحبت‌هایی شده است که شاید آخرین آن مربوط به اظهار نظر سرلشکر «باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مبنی بر اینکه «پرواز هواپیما‌های B-۵۲ آمریکا در منطقه ارزش عملیاتی ندارد»، باشد.

اما درباره اینکه چرا پرواز این مدل از هواپیما‌های آمریکا در منطقه خبرساز شده است، می‌توان دو علت را برای آن بازگو کرد؛ اول اینکه سخنگوی ستاد فرماندهی کل نیرو‌های ارتش تروریست آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی (سنتکام) عنوان کرده است: «هدف از اعزام این بمب‌افکن‌ها ارسال پیامی روشن و واضح به ایران است که گزینه نظامی همچنان یکی از اهرم‌های ایالات متحده برای جلوگیری از ساخت بمب اتمی ـ توسط ایران ـ است».

دومین علتی که می‌توان برای موضوع مورد اشاره بیان کرد، مربوط به سابقه عملیات‌های آن می‌شود. از این هواپیما در جنگ ویتنام، پرتاب بمب اتمی در جریان جنگ جهانی دوم، عراق و چندین جنگ دیگر استفاده شده است. این هواپیما به علت آن که سوخت بسیار زیادی حمل می‌کند، می‌تواند به مدت ۴۱ ساعت، بیش از ۱۲ هزار کیلومتر را بدون سوخت‌گیری مجدد پرواز کند.

البته امروز برای بمب‌افکن B-۵۲ مقداری هم نقش تهاجمی لحاظ شده است؛ زیرا این پرنده غول‌پیکر آهنین می‌تواند بیش از ۳۲ هزار کیلوگرم انواع مهمات شامل بمب، موشک، مین و موشک‌های کروز را حمل کند؛ به‌عنوان مثال این هواپیما قادر است از ۱۲ بمب هدایت ماهواره‌ای استفاده کند.

ولی با وجود همه این ویژگی‌هایی که برای بمب‌افکن B-۵۲ پیش‌بینی شده مثل انجام عملیات‌های تهاجمی باز هم این پرنده آهنی همان‌گونه که در عنوان آن مشخص شده، نقش اصلی آن بمباران و پشتیبانی نزدیک هوایی است. (هدف از این‌گونه عملیات‌ها کاهش تهدید از جانب نیرو‌های دشمن و باز کردن راه پیشروی نیرو‌های خودی است به نحوی که هرگونه مانعی بر سر راه پیشروی نیرو‌های زمینی خودی از قبیل آرایش تانک‌های دشمن، توپ‌خانه، راکت‌انداز‌ها و… را از بین ببرد.)

پس با توجه به این موضوع باید اذعان کرد که استفاده از این هواپیما برای تهدید ایران و رسیدن به هدفی که در اطلاعیه «سنتکام» به آن اشاره شده هیچ سودی برای ایالات متحده آمریکا ندارد؛ زیرا برای اثربخشی نیاز دارد به حریم هوایی کشورمان ورود پیدا کند، اما چون می‌دانند چنانچه حریم هوایی ایران را نقض کنند به وسیله سامانه‌های پدافندی کشورمان سرنگون می‌شوند، از ورود به حریم هوایی کشورمان پرهیز می‌کنند تا مبادا به سرنوشت «گلوبال هاوک» دچار شوند.

پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته، رادارگریز و بلندپرواز «MQ-۴» (گلوبال هاوک) آمریکا سی‌ام خرداد سال گذشته پس از نقض حریم هوایی ایران به وسیله سامانه پدافندی سوم خرداد هدف قرار گرفت و سرنگون شد. خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه پس از این اتفاق، اعلام کرد که ایران توانسته با یک موشک فوق افسانه‌ای این پهپاد را منهدم کند.

با توجه به آنچه که بیان شد، امروزه بمب‌افکن‌های یادشده تنها در صورتی وارد عمل می‌شوند که سیستم‌های پدافندی کشور مقابل کاملاً سرکوب شده باشد و هیچ سامانه پدافندی فعالی در مقابلشان وجود نداشته نباشد؛ مانند آنچه که در عراق در جریان حمله آمریکا و متحدانش به این کشور روی داد.

در واقع همان‌گونه که ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیام توییتری خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: «اگر گشت‌زنی B-۵۲H با هدف ارعاب یا هشدار به ایران است، شما باید آن میلیارد‌ها دلار را برای سلامت مالیات‌دهندگان خود خرج می‌کردید»؛ زیرا اگر هر ساعت پرواز این هواپیما را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم هر ساعت پرواز B-۵۲ رقمی بالغ بر ۷۲ هزار دلار را شامل می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار