دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جوان‌گرایی و میدان‌داری جوانان؛ توصیه موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی

جوانان همانطور که در خیزش اسلامی ملت ایران و تداوم استقرار جمهوری اسلامی نقش‌آفرین بودند، امروز نیز پیشگام و پیش‌ران حرکت انقلاب به سمت اهداف و آرمان‌ها به حساب می‌آیند.
کد خبر: ۴۸۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 18October 2021

جوان‌گرایی و میدان‌داری جوانان؛ توصیه همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، جوان‌گرایی و توجه به ظرفیت و پتانسیل عظیم جوانان ایران اسلامی از ابتدای انقلاب توسط امام خمینی و پس از آن توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره مورد تأکید بوده است؛ طوری که شاید بتوان ادعا کرد که یکی از موضوعات اصلی بیانات رهبران نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه مدیران و متولیان امر به استفاده از جوانان و قدرت بازوان پولادی آنان بوده است.

مزایا و فواید حضور جوانان در مسئولیت‌های اصلی بدنه اجرایی کشور بر کسی پوشیده نیست و تجربه موفق هشت سال دفاع مقدس و حضور فرماندهان جوان و کارآمد در رأس امور دفاع مقدس، گواهی بر این قضیه است، البته همان‌طور که رهبر انقلاب فرموده بودند، مقصود از دولت جوان انقلابی، صرفاً سن افراد نیست و در این خصوص روحیه جهادی، فعالیت مفید و نشاط در کار، حائر اهمیت است.

کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس نیز معتقدند حضور وزرای باتجربه در کنار وزرای جوان، می‌تواند ترکیب مطلوبی را تشکیل دهد؛ به علاوه که در تمام وزارتخانه‌ها، اولویت جوان‌گرایی نیست و در برخی موارد افراد باتجربه می‌توانند بهتر عمل کنند. در نهایت مردم امید دارند که با حضور دولتمردان جدید، اوضاع کشور بهبود یابد و این امر نیازمند کار جهادی و شبانه‌روزی وزرا، پس از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی است.

تغییر و تحول و زندگی در شرایط و دنیایی متفاوت، به‌طور طبیعی زاینده افکاری جدید خواهد بود. نسل جوان به‌طور طبیعی دارای ایده‌های نو برای اداره جامعه است. چرا که از منظرگاه متفاوت به مسایل می‌نگرد و دنیای ذهنی او متفاوت از پیشینیان است. این ویژگی می‌تواند مولد فرصت‌های مناسبی برای تحول و تکاپو در هر جامعه‌ای باشد.

در کنار این ظرفیت ذاتی، میل به تحول و تغییر و پیشرفت نیز در جوانان موج می‌زند. جوان در ابتدای پویایی زندگی است و انگیزه‌ها برای برخورداری از لذات زندگی و تجربه آزمون‌های متفاوت او را به جنب و جوش انداخته است. جوان می‌خواهد جهان را آنگونه که می‌پسند و در آرزو‌های خود می‌پروراند بسازد و بر این باور است که می‌تواند! جوانی با پیش قدمی و پیشرانی نیز نسبتی دیرینه دارد و تاریخ بشریت گواه صادقی است بر این ادعا که جوانان همواره پیشگام تحولات مهمی سیاسی – اجتماعی و حتی اقتصادی بوده‌اند.

جوانان همانطور که در خیزش اسلامی ملت ایران و تداوم استقرار جمهوری اسلامی نقش‌آفرین بودند، امروز نیز پیشگام و پیش‌ران حرکت انقلاب به سمت اهداف و آرمان‌ها به حساب می‌آیند. این پیشرانی می‌تواند تمام سرمایه‌های کشور را نیز در جهت پیشرفت کشور به خدمت آورد. به همین جهت رهبری معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند که «اندیشه پیران و فکر و تجربه‌ی آن‌ها آن‌وقتی به کار می‌آید که حرکت جوانانه‌ی جوانان وجود داشته باشد؛ پیش‌ران حرکت انقلاب، جوان‌ها هستند.»

جوان‌گرایی لازمه پیشرفت کشور

در سال‌های گذشته میانگین سنی اعضای کابینه از ۴۰ سال در دولت پنجم با رشد تدریجی و مستمر، به ۶۰ سال در دولت یازدهم و دوازدهم رسیده است، به‌گونه‌ای که آثار پدیده پیری دولت در هر دوره کاملاً آشکار و محسوس‌تر و ملموس‌تر از دوره قبل بوده است؛ شاید به همین دلیل است که طی سال‌های اخیر موضوع جوانگرایی در مناصب دولتی همواره مورد توجه افکار عمومی قرار داشته است.

البته رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر این موضوع یعنی ضرورت استفاده از ظرفیت‌های نسل جوان تأکید داشته‌اند، با این حال به‌نظر می‌رسد که در پاره‌ای از موارد تفسیر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد، دستخوش افراط و تفریط شده و با آنچه موردنظر ایشان بوده فاصله گرفته است.

این در حالی است که همان قدر که بی‌توجهی به منویات رهبر معظم انقلاب ناصواب و زیانبار است، تجزیه و تحلیل و استنباط نادرست از بیانات ایشان نیز می‌تواند به افراط و تفریط در انجام امور منتهی شود. برخی از صاحب‌نظران معتقدند ایشان با توجه به شرایط کشور در مقطعی که بیانیه را صادر فرمودند از حضور جوانان به‌عنوان بهترین و شاید تنها راه خروج کشور از مشکلات و تسریع در پیشرفت کشور نام می‌برند، با این حال همان‌گونه اشاره شد، تأکید بر این موضوع لزوماً به معنای کنار گذاشتن افراد مُسن و به‌کارگیری جوانان در همه سطوح و همه امور نیست.

رهبر انقلاب در این خصوص در ۲۳ اسفند ۹۷ در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری مجدداً یادآوری فرمودند: «شنیدم بعضی‌ها گفتند فلانی می‌گوید «جوان‌گرایی یعنی پیرزدایی»؛ بنده این را رد می‌کنم، مراد من پیرزدایی نیست. جوانگرایی یک معنایی است، باید روی آن فکر کرد، تأمّل کرد؛ یک معنای روشنی از جوان‌گرایی داریم؛ معنایش پیرزدایی نیست.»

امید است با تفسیر و برداشت درست از مفهوم جوان‌گرایی موردنظر رهبری و اتخاذ تدابیر معقول و منطقی برای استفاده از ظرفیت‌های فکری و عملی نسل جوان و تجربه افراد مسن، در این زمینه گرفتار افراط و تفریط نشویم.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها