رئیس حوزه هنری استان تهران در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تاسیس ۷ دفتر جدید «حوزه هنری» در استان تهران/ به هنرهای نوظهور ورود می‌کنیم

فروزانفر از تاسیس دفاتر جدید حوزه هنری استان تهران خبر داد و گفت: حوزه هنری به عرصه‌ هنر‌های نوظهور ورود پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۵۰۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۵ - 22January 2022

ولی منصوریان/ «علی فروزانفر» رئیس حوزه هنری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با تاکید براینکه حوزه هنری استان تهران تنها محدود به شهر تهران نیست، اظهار داشت: حوزه‌ هنری خیابان سمیه، حوزه هنری تهران نیست؛ بلکه مربوط به تمام کشور است. حوزه هنری استان تهران نیز محدود به تنها شهر تهران نیست؛ بلکه مربوط به تمام استان تهران است. لذا فعالیت کردن حوزه هنری استان تهران در شهر تهران و شهر‌هایی همچون اسلامشهر، شهریار، پاکدشت، ورامین، شهرقدس، پرند و پردیس اتفاقی کاملاً طبیعی است و اگر این مسیر شروع شده است، مسیری عقلایی است، چراکه حوزه‌ هنری بایستی در تمام شهرستان‌ها حضور داشته باشد.

وی با اشاره به‌اینکه ما برای فعالیت در شهرستان‌های استان تهران نیاز به دلیل عقلایی نداریم بلکه عقلایی چنین است که حوزه هنری استان تهران در تمام شهرستان‌های استان حضور و فعالیت داشته باشد، درخصوص فعالیت‌های دفاتر جدید حوزه هنری گفت: فعالیت دفاتر جدید حوزه‌ی هنری استان تهران در شهرستان‌های مختلف این استان به‌لحاظ موضوعی هیچ حصری ندارد. این فعالیت‌ها شامل تعریف سنتی از هنر مثل هنر‌های تجسمی، ادبیات، شعر، هنر‌های نمایشی، سینما، عکس، معماری و هر آن‌ چیزی است که در دفاتر جدید حوزه هنری ورود خواهیم داشت.

ورود حوزه هنری به عرصه‌ «هنر‌های نوظهور»

رئیس حوزه هنری استان تهران به تلاش برای ورود به عرصه‌ هنر‌های نوین خبر داد و افزود: درعرصه‌هایی که تعریف سنتی از آن‌ها وجود ندارد با جدیت وارد خواهیم شد چراکه بایستی حوزه هنری به عرصه‌ هنر‌های نوظهور نیز ورود پیدا کند. وقتی ما از فعالیت‌مان در شهرستان‌های استان تهران صحبت می‌کنیم، شامل ورود حوزه هنری در انواع عرصه‌های فرهنگ و هنر خواهد بود لذا ما در این دفاتر فعالیت‌های سینمایی و سایر هنر‌های را در دستور کار داریم و ورود خواهیم داشت.

فروزانفر عنوان کرد: آثار فاخر هنری که در ستاد و استان تهران و سایر استان‌ها تولید شده است و اهالی سایر شهرستان‌های تهران تاکنون از آن محروم بوده‌اند را در مراکز جدید حوزه هنری اکران و نمایش خواهیم داد تا قابل بازدید برای عموم مردم این شهرستان‌ها باشد. اولویت و موضوع دوم ما در دفاتر حوزه هنری شهرستان‌های تهران تربیت است؛ آموزش هنر توسط بضاعت و ظرفیت‌های منطقه‌ای و مراکز سایر استان‌ها و تهران در شهرستان‌های مربوطه در این مراکز پیگیری خواهد شد. موضوع سوم ما در این دفاتر احصا داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری این مناطق و استعدادیابی است.

شروع تولید حرفه‌ای آثار هنری در شهرستان‌های تهران

وی توزیع، تربیت و استعدادیابی را سه محور فعالیت حوزه هنری استان تهران در دوره‌ جدید معرفی کرد و گفت: سال‌های آینده وارد بحث‌های تولید حرفه‌ای هنری و سایر موضوعات در مناطق مختلف استان تهران خواهیم شد.

رئیس حوزه هنری استان تهران درباره زیرساخت‌های فرهنگی مورد استفاده در دفاتر جدید اظهار داشت: در دفاتر شهرستانی تماماً از ظرفیت‌های سایر ارگان‌ها استفاده خواهیم کرد. به‌عنوان مثال در پیشوا در امامزده جعفر بن موسی مستقر شده‌ایم و در اسلامشر بخشی از سازمان تبلیغات اسلامی را در اختیار داریم و در شهر قدس و شرق استان تهران نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری شهرقدس فضایی را در اختیار قرار داده است و در بهارستان شورای شهر فضایی را در اختیارمان قرار داده است. لذا از بضاعت‌های مجموعه‌های فرهنگی و هنری که سایر مجموعه‌ها دارند و بلااستفاده مانده است و ما می‌توانیم با فعالیت‌های خودمان ارزش افزوده برایشان داشته باشیم این فعالیت‌ها را در استان تهران گسترش می‌دهیم.

در تهران قائل به تعارض منافع و دخالت فعالیت‌ها نیستم

فروزانفر در پاسخ به‌سوالی پیرامون موازی‌کاری‌های فرهنگی در استان تهران گفت: بنده قائل به مفهوم تعارض منافع و دخالت فعالیت‌ها نیستم چراکه اگر تمامی مجموعه‌های فرهنگ و هنر امروز کشور با تمام توان فعالیت داشته باشند ما هنوز معضلات فرهنگی زمین‌مانده‌ای خواهیم داشت که مجموعه‌های دومی بتوانند به آن مسائل بپردازند. مسائل امروز ما متنوع است و انقلاب اسلامی دائیه جهانی دارد درحالی که امروز ما در دایره مسائل فرهنگی منطقه‌ای و ملی خودمان محدود شده‌ایم و اگر از تمام بضاعت‌ها استفاده کنیم خیلی از عرصه‌‎های وارد نشده را پیش روی‌مان خواهیم داشت که باید به آن‌ها ورود داشته باشیم.

رئیس حوزه هنری استان تهران با تاکید براینکه قائل به تخصصی و انحصاری شدن فعالیت‌های فرهنگی نیستم با طرح این سوال که آیا مجموعه‌های فرهنگی بایستی هرکدام به صورت منفرد فعالیت داشته باشند؟ گفت: خیر؛ این فعالیت‌ها باید تبدیل به یک قرارگاه فرهنگی شوند که این کار در شهر تهران شروع شده است و نهاد‌های مسئول فرهنگ و هنر در شهر تهران جلسات ثابت هفتگی و ماهانه برگزار می‌کنند تا در لایه‌ اول از فعالیت‌های یکدیگر مطلع شوند و در نهایت هماهنگ شویم و از کار‌های تکراری و دوباره کاری جلوگیری کنیم و هر کسی بتواند در حوزه‌ تخصصی خودش عملیات جدی انجام دهد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار