در پنجمین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی مطرح شد؛

اصلانی: دفاع مقدس بزرگترین میدان نوآوری اجتماعی بود/ محبوبی: سازمان‌های مردم نهاد بازیگران اصلی رویدادهای اجتماعی هستند

مسئول خیریه بهشت امام رضا با بیان اینکه دفاع مقدس یک نوآوری اجتماعی بود، گفت: حاکمیت با اعتماد به مردم توانست در برابر دشمن تا بن دندان مسلح پیروز شود.
کد خبر: ۵۰۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴ - 26January 2022

اصلانی: دفاع مقدس بزرگترین میدان نوآوری احتماعی بود/ محبوبی: سازمان‌های مردم نهاد بازیگران اصلی رویدادهای اجتماعی هستندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، پنجمین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی با موضوع نقش سازمان‌های مردم نهاد در حل مشکلات کشور به همت ستاد پیشرفت منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد.

در این نشست علی ملکی رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف با اشاره به اینکه فضای سیاست‌گذاری به منظور حل چالش‌های عمومی مردم از طریق ساختارهای حاکمیتی است، اظهار داشت: با به وجود آمدن دولت‌های برخی مشکلات جامعه حل شد اما یکسری ناکارآمدی هم وجود داشته است.

وی ادامه داد: دولت‌ها برای حل معضلات و مشکلات نیازمند همکاری با سازمان‌های نوآور اجتماعی هستند؛ جامعه‌ای می‌تواند پویا باشد و در حل مسائل سرعت بالایی داشته باشند که از ظرفیت‌های سازمان‌‌های اجتماعی استفاده کنند.

ملکی گفت: سازمان‌های نوآور اجتماعی امروز باید به خلاء‌ها و مشکلاتی که در کشور وجود دارد ورود و آن‌ها را برطرف کند.

رضا محبوبی مشاور رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان باید تلاش شود تا حاکمیت کارآمد و از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد را در حوزه مختلف به کارگیری کند، اظهار داشت: حوزه نوآوری اجتماعی از دل جامعه و منافع و دستاوردهای آن برای جامعه است؛ همچنین ذات پدیده نوآوری اجتماعی برگرفته از تشکلات غیردولتی است.

محبوبی گفت: باید در مورد چیستی و فرآیند تشکیل و تکمیل تشکلات غیر دولتی صحبت کرد؛ در تشکلات غیردولتی هدف، انگیزه و آرمان‌های یکی است.

مشاور رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی امروز نیازمند حضور سازمان‌های مردم نهاد هستیم؛ سازمان‌های مردم نهاد بازیگران اصلی رویدادهای اجتماعی هستند.

یوسف اصلانی مسئول خیریه بهشت امام رضا با بیان دفاع مقدس یک نوآوری اجتماعی بود، اظهار داشت: حاکمیت با اعتماد به مردم  توانست پیروز شود.

وی ادامه داد: پس از دفاع مقدس نقش مردم در حوزه‌های مختلف کم رنگ شد؛ امروز برای اجرای برنامه‌های اجتماعی نیازمند حضور مردم در میدان هستیم.

اصلانی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربیات حاکمیت در چند سال گذشته باز هم نقش مردم پررنگ شد؛ به عنوان مثال امروز ۹۵ درصد فعالیت‌های بهزیستی به مردم سپرده شده است.

مسئول خیریه بهشت امام رضا افزود: یکی از خصوصیات سازمان‌های مردم چابک بودن آن‌ها در حوزه‌های مختلف است و باید امروز مسیر را برای حضور مردم حل مسائل اجتماعی هموار کنیم.

وی ادامه داد: امروز متاسفانه به دلیل شرایطی که بخشی از دستگاه‌ها ایجاد کردند مردم رغبتی به حضور در حل مسائل اجتماعی ندارند و به همین دلیل خسته شدند.

محمدمحسن دوباشی مدیر عامل ستاد پیشرفت ستاد اجرایی فرمان امام اظهار داشت: فعالیت‌های مردمی و مردم پایه خیلی جلوتر از حاکمیت در حال حرکت هستند و به همین دلیل متاسفانه امروز برخی سازمان‌ها به تشکلات مردمی یک نگاه فانتزی دارند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های حاکمیتی به جای اینکه در کار سازمان‌های مردم نهاد نقش تسهیل‌گر داشته باشند سدی در برابر آن‌ها هستند.

دوباشی گفت: در حوادث مردم واحد هستند اما سازمان‌ها و دستگاه‌ها اینگونه نیستند؛ برخی از دستگاه‌ به دنبال سیاه‌نمایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و دریافت بودجه بیشتر هستند.

مدیر عامل ستاد پیشرفت ستاد اجرایی فرمان امام افزود: مردم به خوبی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را درک کردند و در حوزه حل مشکلات اجتماعی وارد شدند؛ امروز متاسفانه دستگاه‌های حاکمیتی آمارها و دستاوردهای تشکلات مردم نهاد را به نام خودشان می‌دادند و در جاهای مختلف آن را اعلام می‌کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار