یادداشت/یعقوب رضازاده

تغییر موازنه قدرت سیاسی و اقتصادی در دنیا

طی چند دهه گذشته روند حاکم بر موازنه قدرت در دنیا تغییر  خواهد کرد و گروه بریکس در آینده‌ای نزدیک نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند که می‌تواند به نفع ایران باشد.
کد خبر: ۵۳۰۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 26June 2022

تغییر موازنه قدرت سیاسی و اقتصادی در دنیاگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ یعقوب رضازاده؛ امروزه احترام گذاشتن به منافع ملی کشور‌ها و حق تصمیم گیری برای آینده ملت‌ها موضوعی است که مورد توجه قرار دارد.

در واقع غربی‌ها خصوصا آمریکایی‌ها با بهره‌گیری از ابزار‌های قدرت و اقتصاد همواره تلاش کردند کشور‌ها را به خودشان وابسته کنند تا منافعشان تامین شود.

طی چند دهه گذشته روند حاکم بر موازنه قدرت در دنیا تغییر کرده و این مهم موجب شد ملت‌ها و دولت‌ها درصدد ابزار قدرت در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و ... باشند، بر این اساس شاهد ابتکار‌های جمعی و تشکیل نهاد‌ها و گروه‌های اقتصادی، سیاسی و ... هستیم که درصدد تامین منافع مشترک در سطح منطقه‌ای و جهانی است.

کشور‌ها نیاز‌های مختلفی در عرصه تجاری و ... دارند که با همگرایی و هم افزایی می‌توانند آن‌ها را تامین کنند، در واقع کشور‌هایی که تحت یکجانبه‌گرایی و سلطه غرب قرار دارند و همچنین کشور‌هایی که اقتصاد نوظهور دارند می‌توانند با اقدامات جمعی منافع مشترک ایجاد کنند.

بدون شک کشورهای عضو گروه بریکس اعم از کشورهای روسیه، هند، برزیل و چین و آفریقای جنوبی در آینده ای نزدیک نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا خواهند کرد از این رو حضور کشورمان در نشست اخیر این گروه می تواند سرآغاز خوبی برای فعالیت های مشترک محسوب شود، چون محورهای کلی بریکس شامل افزایش مبادلات تجاری بین کشورهای عضو و تقلیل وابستگی اقتصادی به اروپا و آمریکا، تشکیل بانک توسعه و ذخیره ارزی در برابر نهادهای غربی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، ایجاد روابط جنوب–جنوب، استفاده از پتانسیل کشورهای در حال توسعه برای تغییر مناسبات اقتصاد جهانی و عادلانه تر کردن آن، ایفای نقش مؤثر در کمک کردن به کشورهای در حال ورشکستگی و نیز تاثیرگذاری مثبت بر بحران های سیاسی یا اقتصادی مهم جهانی می‌شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها