به مناسبت روز مبارزه با استکبار؛

بازخوانی 13 جمله طلایی امام خامنه‌ای به مناسبت ۱۳ آبان

رهبر معظم انقلاب، فرمودند: تا زمانی که دولت امریکا از روحیه استکباری خود و تهدید، دست بر ندارد، ملت ایران، فریب سخنان به ظاهر آشتی جویانه دولت امریکا را نخواهد خورد
کد خبر: ۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۲ - 04November 2013

بازخوانی 13 جمله طلایی امام خامنه‌ای به مناسبت ۱۳ آبان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، 13 آبان، نماد مقاومت، پایداری و ایستادگی امت انقلابی ایران اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و امام خامنه ای است و پاسداشت این روز تاریخی، یکی از وظایف نسل جوان انقلابی امروز و آینده است. گزیده زیر بخشی از بیانات حضرت امام خامنه ای در سالروز این روز در 13 سال گذشته می باشد.

1- سال 76؛ ماندگاری 13 آبان متکی به جوانان است

سیزدهم آبان، مسأله اى است که به صورت تاریخى به جوانان مربوط مى شود زیرا از ابتدا این موضوع با حضور جوانان شکل گرفت و با حضور آنان تداوم پیدا کرد و امروز هم مسأله مبارزه با استکبار جهانى وابسته به جوانان است. جوانان از منظر دینى یک نقطه امید و شکوفایى هستند، هر آنچه که در جامعه به جوانان متکى باشد، به صورتى ماندگار، باطراوت و تازه باقى خواهد ماند و طراوت و تازگى مسأله مبارزه با استکبار نیز به خاطر اتکا آن به جوانان است. جوان گوهر شور و عشق و صفا و معنویت فروزان است و اولین استفاده از این شور و صفا و معنویت این است که جوانان نفس خویش را معنا و تعالى بخشند و خود را به ذات مقدس باریتعالى یعنى زیبایى و حقیقت مطلق متصل کنند(76/8/14)

2- سال 77؛ ملت ایران وضع اقتصادی خود را اصلاح خواهد کرد

ملت ایران بدون تردید وضع مادى و اقتصادى خود را اصلاح خواهد کرد و این مهم به عزم و تصمیم به کار در همه طبقات جامعه، همکارى با دولت و حمایت از مسئولین کشور، شجاعت در اقدام و تأثیر نپذیرفتن از سیاستهاى خارجى و تبلیغات بیگانه نیازمند است و نه ارتباط با آمریکا و رفتن زیر بار زورگویانى که سالها تجربه ارتباط با آنها را داریم. ایران اسلامى امروز در دنیا عزیز است و این عزت به برکت ایستادگى و نه گفتن به استکبار به دست آمده است و بدون تردید عوامل تحریک شده دشمن نخواهند توانست «نه گفتن» به استکبار را از ملت ایران بگیرند(77/8/12)

3- سال 78؛ برخی تلاش میکنند 13 آبان روز نرمش با آمریکا شود

کسانى که دلشان آن طرف است، الان هم هستند. اینها به چیزى به نام استقلال ملى، هویت ملى، شخصیت و عزّت ملى باور ندارند. تربیتهایشان طورى است که به آنها اجازه نمىدهد درست بفهمند که حضور یک قدرت استکبارى در یک کشور، چقدر براى یک ملت، زیانبار و سنگین است. دستورات اسلام هم براى بعضى از آنها چندان اهمیت و ارزشى ندارد. اینها همیشه یک اقلیت کوچک بودند؛ امروز هم هستند. البته فعّالیت مىکنند، تبلیغات مىکنند، تبلیغات دشمنان اسلام را ادامه مىدهند؛ اما دلِ متن مردم، بخصوص جوانان - دانشجویان، دانش آموزان و سایر قشرهاى مختلف جوان - هر جا هستند، درک مىکنند که براى یک ملت، بزرگترین اهانت این است که تسلیم قدرت استکبارى بیگانه باشد. هرکس که اهل تحلیل باشد، این معنا برایش روشن است که امروز امریکا براى ایران هیچ نقشهاى جز نقشه استکبارى ندارد؛ یعنى بازگشت به وضعیت قبل از انقلاب! معلوم است که ملت ایران در مقابل این نقشه مىایستد. این، آن جهتگیرىِ ضدّاستبدادى ملت ایران است. البته تلاشهایى از طرف دشمنان هست: تبلیغات مىکنند، حرف مىزنند، سفسطه مىکنند؛ بعضى حتّى سعى مىکنند روز سیزده آبان را - که روز مقاومت در مقابل استکبار است - به روز نرمش در مقابل امریکا تبدیل کنند! اگر نگوییم ساده لوحى است، ناچاریم بگوییم خیانت است؛ منتها چون انسان نمىخواهد بگوید خیانت، لابد این کارها از روى سادهلوحى و غفلت است. شما جوانان باید خیلى هوشیار و بیدار باشید؛ باید اهداف دشمن را بشناسید. امروز قدرت استکبارى امریکا هدفش تسلط بر دنیاست و این چیزى نیست که پنهان و پوشیده باشد. حتى دولتهاى اروپایى از تهاجم فرهنگى و از دخالت و از نفوذ مداخله جویانه پول امریکا گله دارند. مسأله، مسأله تصرّف و دستاندازى است. البته کشورهایى هستند که نمىتوانند مقاومت کنند و بایستند؛ اما ملت ایران ایستاده است. آن طرفِ مقابل هم تهدید مىکند، تطمیع مىکند، چربزبانى مىکند، تبلیغات مىکند؛ از همه اینها هم یک هدف را دنبال مىکند، تا اینکه راهى بگشاید و مجدّداً وارد کشور ایران شود و دوباره بساطش را پهن کند و بتواند آن وضع شرمآور قبل از انقلاب را براى ملت ایران تکرار نماید؛ اما بدون تردید ملت ایران در مقابل این طمعهاى استکبارى، با قدرت تمام خواهد ایستاد(78/12/8)

4- سال 79؛ فضادهنده به دشمن جهت مانور، طرف منافع ملی نیست

 

اگر کسی با عمل و گفتار خود به دشمن میدان مانور میدهد، روز 13 آبان یعنی روز اعلام پایداری ملت در برابر آمریکا را به روز ذلت تبدیل میکند، و مدام در حال ایجاد تفرقه و اختلافات است نمیتواند خود را طرفدار عزت کشور و منافع ملی قلمداد کند. (79/8/11)

5- سال 80؛ افراطیها می خواهند برای صهیونیستها فرش قرمز پهن کنند

چرا باید برخی مسؤولان که به واسطه اظهار طرفداری از اسلام، انقلاب و آرمانهای امام دارای شأنی شدهاند، ناگهان طرفدار لیبرال دموکراسی غرب با چنین ماهیتی شوند و در نقطه مقابل مردم سالاری دینی قرار گیرند؟ یکی دیگر از نقاط ضعف این اندک مسؤولان، قانونشکنی در حوزه اندیشه است؛ این افراد برخی شبهاتی را که به سبب سستی ایمانشان در ذهن آنان بوجود آمده، بجای آنکه در مجامع علمی و تخصصی طرح و بررسی کنند در افکار عمومی مطرح مینمایند و نام آنرا هم تجدید نظر میگذارند در حالیکه این، خیانت به افکار عمومی و هرهری مسلکی است. این افراد افراطی که در آنزمان ما را سازشکار مینامیدند، اکنون در نقطه مقابل، حاضرند رسما در مقابل آمریکا و انگلیس عذرخواهی نمایند و برای سرمایهداران صهیونیستی فرش قرمز پهن نمایند. دنیازدگی، ضعف مدیریت و سرگرم شدن به فعالیتهای جزئی و حزبی و عدم اتحاد کلمه از دیگر آفات و عیوب برخی مسؤولان است؛ جمع شدن برخی از مدعیان سیاسی تحت عنوان حزب، برای کسب قدرت و ایجاد هیجانهای کاذب و غوغاسالاری در مورد مسائل کوچک و جزئی، به معنای تحزب نیست بلکه روشهای غلط سیاسی رایج دنیا است(80/8/12)

6- سال 81؛ آمریکا آدمها با نرخهای متفاوت میخرد

سیزده آبان سال پنجاهوهشت آن روى سکّه بود و ورق برگشته بود؛ یعنى این نهضت با پایدارى ملت مسلمان و رهبرى امام بزرگوار به پیروزى رسیده بود. بنابراین موذیگرى و دسیسه امریکایى علیه کشور به شکل دیگرى صورت مىگرفت. در اینجا سفارتخانه خودشان را به مرکزى براى خرابکارى تبدیل کرده بودند؛ چه خرابکارى سیاسى، چه جاسوسى، چه خریدن اشخاص و شخصیّتهایى که در انقلاب وارد بودند. یکى از ابزارها همین است که شخصیّتها و افراد مؤثّر و بانفوذ را بخرند. همهجا و همیشه هم آدمهاى بىایمان و بىوجدان یا سستبنیاد پیدا مىشوند که یک دستِ ثروتمند و قدرتمند بتواند آنها را خریدارى کند. قیمت آدمها هم متفاوت است؛ بعضیها را ارزان مىخرند، بعضیها را یکخرده گرانتر مىخرند! اگر شما به اسناد لانه جاسوسى - که ظاهراً شصت، هفتاد جلد کتاب یا بیشتر منتشر شده است - مراجعه کنید، جاى پاى این خیانتها را مىبینید. اینها عکسالعمل ملت ایران را به همراه داشت. مظهر شهامت و سرعت عملِ ملت ایران هم دانشجویان بودند؛ آن هم دانشجویانى که پیرو خطّ امام بودند، نه دانشجوى وابسته به فلان حزب سیاسى یا فلان تشکیلات گوناگون و بىایمان؛ نه، دانشجویى که خطِّ امام را قبول داشت و به آن مؤمن بود. آنها شهامت لازم را یافتند و رفتند سفارتخانه را تصرّف کردند و این اسناد را بیرون کشیدند. مضمون سیزدهِ آبان، اینهاست؛ یعنى مقابله با زورگویى، دسیسه و استکبار(81/8/13)

7- سال 84؛ ملت ایران مظلومی نیست که تن به ظلم دهد

سیزدهم آبان، روز نماد مظلومیت ملت ایران است. ملت ایران در سیزدهم آبان مظلومیت خود را فریاد کرد. اسنادى که از لانهى جاسوسى بیرون آمد و در حدود صد جلد حقایقى آشکار شد - که موجود است و چاپ شده و در دسترس همه است - نشان مىداد که دولت امریکا علیه ملت ایران و منافع ملت ایران - بخصوص بعد از پیروزى انقلاب اسلامى - لحظهیى را فروگذار نکرده است. منتها این ملت بزرگ از آن مظلومهایى نیست که تن به ظلم بدهد؛ مظلوم است، اما در مقابل ظلم مىایستد و آن را تحمل نمىکند(84/8/13)

8- سال 86؛ خوف و حزن نداشته باشید

امروز امریکا قدرتش، هیمنهاش، ابهت ابرقدرتىاش در چشم ملتها ریخته و ملتها بیدار شدهاند؛ جرئت و جسارت پیدا کردهاند. و عامل اصلى شما هستید؛ شما ملت ایران، شما جوانها، که قیام کردید، ایستادید، انقلاب کردید، حرف حقى را زدید، پاى آن حرف ایستادید. «انّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا»؛ استقامت کردید. نتیجه این است که خداى متعال رحمت و برکتش را بر شما نازل میکند؛ «تتنزّل علیهم الملائکة الّا تخافوا و لاتحزنوا». خوف از دشمن در دل جوانان ایرانى نیست. جوانان ما از دشمن نمیترسند. حزن و اندوه بر اینکه زیر سلطهى دشمنند، در دل آنها نیست. «الّا تخافوا و لاتحزنوا»؛ خوف نداشته باشید، حزن و اندوه نداشته باشید. این پیام ملائکهى الهى و فرشتگان الهى به شماست(86)

9- سال 87؛ آدمهای خسته، تسخیر لانه جاسوسی را تخطئه میکنند

دانشجویان ما این حرکت بزرگ را انجام دادند. آمریکائىها هنوز دلپرىِ خودشان را نسبت به این حرکت پنهان نمیکنند. متأسفانه در داخل کشور هم یک عده آدمهاى پشیمان، آدمهاى خسته، آدمهاى هوسى - که با هوس، حرکتى را انجام میدهند، بعد دنبال زندگى راحت خودشان که میگردند، هوسهایشان عوض میشود - از بین همان جوانهاى آن روز، آن کار را تخطئه کردند و تخطئه میکنند! اما بدانید، کارِ بسیار بزرگى بود. همان طور که امام فرمودند، از انقلاب اول بزرگتر بود؛ چون فرو ریختن هیمنهى سلطهى آمریکائى و استکبار آمریکائى در ایران و در جهان بود.

(87/8/8)

10- سال 88؛ ملت ایران فریب ظاهر آشتیجویانه آمریکا را نمیخورد

تا زمانی که دولت امریکا از روحیه استکباری خود و تهدید، دست بر ندارد، ملت ایران، فریب سخنان به ظاهر آشتی جویانه دولت امریکا را نخواهد خورد و به هیچ وجه نیز از استقلال، آزادی، منافع ملی و حقوق خود عقب نشینی نخواهد کرد(88/8/12)

11- سال 89؛ نمونهاز تحقیر ملت ایران توسط آمریکا

سیزده آبان، اینجا شد نماد دو حقیقت بزرگ، دو حقیقت بسیار حساس و خطیر: یکى طمعورزى آمریکائىها؛ که اگر یک ملت از حق خود، از شرف خود دفاع نکند، استبداد و استکبار تا اینجا پیش مىآیند که یک قانون ظالمانهاى مثل کاپیتولاسیون را بر این ملت تحمیل میکنند. هدف سلطههاى استکبارى این است. اینجور نیست که روابط دولتى مثل دولت آمریکا با یک کشورى که به قدر او زور و قدرت ندارد، مثل دو تا کشور عادى باشد؛ نه، از نظر خود آمریکائىها، رابطهى بین آمریکا و کشورهاى به قول خوشان جهان سوم، رابطهى ارباب و رعیت است؛ آنها اربابند، اینها رعیتند. آنها هر اختیارى در این کشور دارند؛ نفتش را ببرند، گازش را ببرند، منافعش را ببرند، پولش را بگیرند، منافع آمریکا را در اینجا تأمین کنند، ملت را هم اینجور تحقیر کنند. یک استوار آمریکائى توى گوش یک امیر ارشد ارتش ایران میزد، کسى هم جوابگویش نبود! توى همین پادگانهاى گوناگون کشور، وقتى یک نظامى دونپایهى آمریکائى با یک افسر ارشد ایرانى روبهرو میشد، مثل یک ارباب حرف میزد! ارتشىها ناراحت بودند، جرأت نمیکردند؛ اما کارى نمیتوانستند بکنند(89/8/12)

12- سال 90؛ پرچم آمریکا زیرپای جوانان ایرانی لگدمال شد

امام خمینی(ره) به پشتوانه اراده اسلامی و ایمانی ملت ایران که ناشی از اتکا به خداوند و ایستادگی در مسیر بود، پرچم تسلط ظالمانه و متکبرانه امریکا را از بام ایران به پایین انداختند و این پرچم زیر پای جوانان مؤمن کشور، لگدمال شد(90/8/11)

13- سال 91؛ با روشهای موذیانه میخواهند اختلافافکنی کنند

آنها هى دنبال اینند که یک کارى پیدا کنند. یکى از کارهاى مهم آنها این است که با روشهاى موذیانه و موریانهوار، بین ما اختلاف بیندازند؛ این جزو کارهاى رائج اینهاست، این کار را از قدیم انجام میدادند. البته متبحر و کارشناس کامل این کار، انگلیسىهاى خبیثند؛ آنها در زمینهى ایجاد اختلاف، از همه کارشناسترند؛ آمریکائىها پیش آنها شاگردى میکنند، از آنها یاد میگیرند! ایجاد اختلاف از راههاى نفوذ، مثل موشهاى دزد، مثل موریانه، وارد شدن و نفوذ کردن؛ اینها جزو کارهاى متعارف آنهاست. ما باید حواسمان جمع باشد. باید اختلافات به حداقل برسد(91/8/10)

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار