گزارش/

تداوم اقدامات جاسوسی آمریکا؛ از انقلاب ایران تا متحدان اروپایی

افشاگری‌های اخیر در مورد اقدامات جاسوسی آمریکا از متحدان اروپایی خود بیش از پیش صحت و حقانیت ادعای ایران در مورد اقدامات جاسوسی سفارت‌خانه آمریکا را بازگو می‌کند.
کد خبر: ۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸ - 01November 2013

تداوم اقدامات جاسوسی آمریکا؛ از انقلاب ایران تا متحدان اروپایی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، افشاگریهای اخیر در مورد اقدامات جاسوسی امریکا علیه کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا و شنود مکالمات رهبران برخی از این کشورها، در حالی اروپا و دیگر متحدان سیاسی آمریکا را با بهت سیاسی مواجه کرد که جوانان انقلابی ایران در بیش از 30 سال پیش در یک اقدام انقلابی ضمن پرده برداشتن از ماهیت سیاست خارجی آمریکا مانع از تداوم جاسوسی سفارت ایالات متحده در کشورمان شدند.

در حالی در روزهای آتی در آستانه سی و چهارمین سالگرد اشغال لانه جاسوسی آمریکا توسط جوانان انقلابی ایران قرار داریم که بار دیگر موضوع جاسوسی آمریکا در کشورهای دیگر به موضوع و تیتر اصلی رسانهها تبدیل شده است؛ اما در تحلیلهایی که از سوی رسانهها (عمدتاً وابسته به غرب) صورت میگیرد شاهد تفاوتهایی در تحلیل و پرداختن به این موضوعات هستیم.

در واقع با افشاگریهایی که "ادوارد اسنودن" یکی از کارکنان سابق "آژانس امنیت ملی" آمریکا در مورد فعالیتهای این نهاد با همکاری مؤسسات و نشریاتی مانند "ویکی لیکس"، "گاردین" و "لوموند" آغاز کرد، مشخص شد که آژانس امنیت ملی آمریکا فعالیتهای گستردهای در رابطه با جاسوسی از دیگر کشورها و به خصوص متحدان خود در پیش گرفته است.

هر چند در ماههای گذشته افشاگریها در مورد جاسوسی آمریکا از کشورهایی نظیر برزیل و مکزیک با انتقادهای زیادی از آمریکا مواجه شد، اما آنچه موضوع جاسوسی آمریکا از دیگر کشورها را به موضوعی مهم تبدیل کرد، به جاسوسی آمریکا از متحدان اروپاییاش برمیگردد؛ به گونهای که مشخص شد برنامههای جاسوسی در سیاست خارجی آمریکا نه تنها در مقابل مخالفان، بلکه در رابطه با متحدان سیاسی نزدیک نیز تعقیب میشود؛ همانطور که روزنامه لوموند فرانسه آشکار کرد، آژانس امنیت ملی آمریکا تعاملات تلفنی و اینترنتی شهروندان فرانسوی را کنترل کرده است که این موضوع متعاقب موج اعتراضات مردمی در فرانسه، منجر به اتخاذ مواضعی انتقادی از سوی دولت این کشور علیه آمریکا شد.

اما رسوایی بدتر به شنود مکالمات تلفنی "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان از سوی امریکا بر میگردد که خشم این سیاستمدار قدرتمند اروپایی را در پی داشت. در این راستا و در پی افشاگریهای روزهای اخیر مشخص شد که اقدامات جاسوسی آمریکا محدود به آلمان و فرانسه نبوده و آژانس امنیت ملی آمریکا اقدامات گستردهای در رابطه با جاسوسی از دیگر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و اسپانیا نیز اتخاذ کرده است.

متعاقب این افشاگریها، کشورهای اروپایی به صورت جداگانه و همچنین به شکلی متحد در قالب اتحادیه اروپا اعتراضات خود را به اقدامات جاسوسی آمریکا و سیاست خارجی این کشور نشان دادند که نمونه آن در تعلیق دسترسی آمریکا به اطلاعات گردش مالی شهروندان اروپایی و یا اعزام تیمی از اتحادیه اروپا به آمریکا برای بررسی بیشتر موضوع قابل مشاهده است.

اما آنچه در ورای این واکنشها و پس از افشاگریهای اخیر شایان توجه به نظر میرسد این موضوع است که در دوران کنونی نیز همانند دهههای گذشته جاسوسی بخشی از ماهیت کلی سیاست خارجی آمریکا و در واقع یکی از ابزارهای مهم سیاست خارجی این کشور محسوب میشود.

در واقع هر چند استفاده از ابزارهای جاسوسی در سیاست خارجی کشورها امری بی سابقه نیست و برخی کشورهای دیگر نیز از این حربه نامشروع برای پیشبرد سیاستهای خود استفاده میکنند، اما عملکرد سیاست خارجی آمریکا در دهههای گذشته و دوران کنونی این موضوع را برای جهانیان اثبات میکند که جاسوسی بخش مهمی از سیاست خارجی این کشور غربی را شکل میدهد و این اقدام محدود به مخالفان ایالات متحده نیست، بلکه تحولات چند ماه اخیر ثابت کرد که دوستان و متحدان آمریکا نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

در این میان، همزمانی افشاگریهای اخیر در مورد اقدامات جاسوسی آمریکا از متحدان اروپایی خود با سالروز 13 آبان و اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط جوانان انقلابی ایرانی موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت.

اقدامات جاسوسی سفارت آمریکا در تهران علیه نظام اسلامی و مردم ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی، اقدام انقلابی دانشجویان ایرانی در 13 آبان سال 1358 به اشغال سفارت آمریکا ختم شد، ولی کشورهای غربی و متحدان آمریکا در آن زمان بدون توجه به انگیزههای واقعی جوانان ایرانی و دلایل و زمینههای عملکرد آنها در اشغال سفارت و همچنین با چشمپوشی از اقدامات خرابکارانه آمریکا در تهران، اقدام و اعتراض جوانان ایرانی را محکوم کردند؛ ولی به نظر میرسد گذر زمان واقعیت را برای آنها آشکار کرده است.

بدین صورت که فاش شدن سیاستهای جاسوسی آمریکا علیه این کشورها، این واقعیت را برای آنها آشکار کرد که جاسوسی بخشی از ماهیت و ابزارهای سیاست خارجی آمریکا است و از این ابزار علیه مخالفان و دوستان خود نیز استفاده میکند؛ هر چند نوع، جنبهها و زمان آشکار شدن آن ممکن است متفاوت باشد.

در واقع با افشاگریهای اخیر در مورد جاسوسی آمریکا از اروپا به نظر میرسد کشورهای اروپایی نیز به همین نتیجه رسیدهاند که جاسوسی بخشی از سیاستهای آمریکا است و در این راستا سفارت آمریکا در برخی کشورهای اروپایی را "لانه جاسوسی" خطاب میکنند؛ امری که صحت موضع ایران را پس از 34 سال نشان میدهد.

در این رابطه هفتهنامه اشپیگل در ادامه گزارشهای خود از ابعاد جاسوسیهای اینترنتی و شنود مکالمات تلفنی مردم آلمان و همچنین صدراعظم آنگلا مرکل، با استناد با مدارک و اطلاعات محرمانه از نقش محوری سفارت آمریکا در این رابطه نوشت: «ساختمان سفارت آمریکا در مهمترین منطقه شهر برلین از نظر دستگاههای دولتی و حکومتی به لانه جاسوسی و ایستگاه شنود آمریکا در کشور تبدیل شده است»؛ موضوعی که میتواند تایید کننده مواضع سه دهه گذشته ایران در مورد اقدامات جاسوسی سفارتخانههای آمریکا تعبیر شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار