گزارش؛

مداخله جویی و مخالفت با حرکت های مردمی علت وقوع حملات علیه سفارت آمریکا در منطقه است

در شرایطی که به دلایلی مانند سلطه جویی و مداخله آمریکا در امور داخلی کشورهای منطقه در چند دهه گذشته شاهد وقوع حملاتی علیه سفارت خانه های این کشور در منطقه بوده ایم، در سال های اخیر و همزمان با وقوع موج بیداری اسلامی میزان حرکت های ضدامریکایی و حملات به سفارتخانه های امریکا افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴ - 02November 2013

مداخله جویی و مخالفت با حرکت های مردمی علت وقوع حملات علیه سفارت آمریکا در منطقه است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در شرایطی که به دلایلی مانند سلطه جویی و مداخله امریکا در امور داخلی کشورهای منطقه در چند دهه گذشته شاهد وقوع حملاتی علیه سفارت خانه های این کشور در منطقه بوده ایم، در سال های اخیر و همزمان با وقوع موج بیداری اسلامی به دلایلی مانند همراهی امریکا با رژیم های غیرمردمی و اقدامات مداخله جویانه ها، تعداد حملات به سفارتخانه های امریکا افزایش یافته است و این امر در ماه های اخیر به مراتب در کشورهایی مانند یمن، مصر و لیبی به وقوع پیوسته است.

در واقع تکرار این گونه حملات علیه سفارت امریکا در منطقه در حالی روی می دهد که با تداوم حرکت های مردمی و ضددولتی در این کشورها، دولت امریکا همچنان با همکاری با آنها تلاش دارد رژیم های حاکم در این کشورها را در قدرت حفظ نماید.

این گونه حملات در چند سال اخیر به موضوعی مهم برای امنیت منافع و سفارت امریکا در منطقه تبدیل شده است. بدین نحو که در چند سال اخیر شاهد وقوع حملات متعددی علیه سفارت امریکا در کشورهای دیگری مانند مصر، لیبی و سودان بوده ایم.

هر چند در دهه های گذشته شاهد مواردی از حمله گروه های مردمی به سفارت خانه های  امریکا در کشورهای منطقه بوده ایم که الگوی همگی آنها را می توان اشغال سفارت امریکا در تهران در سال های آغازین انقلاب اسلامی معرفی کرد که به "انقلاب دوم" نامگذاری شد؛ اما آغاز جدی موج بیداری اسلامی در چند سال اخیر در کشورهای اسلامی منطقه و اوج گرفتن حرکت های مردمی و اسلامی الهام گرفته از انقلاب اسلامی پدیده ای است که موج استکبار ستیزی و احساسات ضد امریکایی را بار دیگر در منطقه احیا کرد. نمود عینی این امر را می توان در حملات علیه برخی سفارت خانه های امریکا در منطقه و احساسات ضد امریکایی در میان حرکت های مردمی در کشورهایی نظیر مصر و لیبی نظاره گر بود.

ز آنجا که رژیم های سیاسی اکثر کشورهای منطقه از جمله، مصر، تونس، یمن و تا حدودی لیبی پیروی کاملی از سیاست های امریکای در منطقه داشتند و به طور گسترده به سرکوب هر گونه مخالفت داخلی و حرکت های اسلامی و مردمی در کشورهای خود می پرداختند، آغاز موج بیداری اسلامی و اوج گرفتن حرکت های مردمی همزمان با بروز مخالفت های جدی با رژیم های سیاسی وابسته در این کشورها، احساسات ضد امریکایی را نیز زنده کرد.

 به بیانی بهتر می توان بیان داشت به دلیل همراهی رژیم های سیاسی کشورهای منطقه با امریکا و حمایت امریکا از این رژیم ها در مقابل حرکت های مردمی، شروع روند بیداری اسلامی در منطقه و متعاقب آن ظهور مخالفت های جدی با دولت های حاکم در این کشورها، مخالفت با منافع و سیاست های امریکا را نیز به همراه داشت.

متعاقب این امر در شرایطی که مردم کشورهای مصر، تونس، لیبی و یا یمن در حال مبارزه با دولت های خود در جریان موج بیداری اسلامی بودند، حمایت امریکا از رژیم های سیاسی این کشورها با اتخاذ سیاست های مداخله جویانه و مخالفت با حرکت های مردمی باعث شد بخشی از چنین حرکت هایی به مخالفت با امریکا سوق یابد.

بدین نحو که برخی از شعارها و فعالیت های این حرکت های مردمی در سال های اخیر به مخالفت با امریکا و اصول سیاست خارجی آن در منطقه سوق یافت که نمود عینی آن را در وقوع حملاتی علیه سفارت خانه های امریکا در کشورهایی نظیر مصر، لیبی و یمن شاهد بوده ایم.

در این رابطه حمله به کنسولگری امریکا در لیبی و به آتش کشیدن آن که کشته شدن سفیر و سه دیپلمات این کشور را به همراه داشت را می توان اوج نمایش احساسات ضد امریکایی تصور نمود؛ به گونه ای که خشم مردم این کشور از اقدامات مداخله جویانه امریکا را به نمایش گذاشت.

البته وقوع این حملات به لیبی محدود نمی شود؛ بلکه با پیروزی انقلاب مردم مصر و سقوط مبارک حملاتی نیز علیه سفارت این کشور در قاهره پایتخت مصر به وقوع پیوست و بارها این حملات علیه سفارت امریکا تکرار شد به گونه ای که با دخالت نیروهای امنیتی نیز همراه شد.

گفتنی است علت این امر را نیز باید در حمایت امریکا از رژیم حسنی مبارک تا آخرین لحظات بقای آن ریشه یابی کرد؛ به گونه ای که مداخلات امریکا در مصر در مخالفت با حرکت سیاسی و اسلامی مردم این کشور موج گسترده ای از احساسات ضد امریکایی را به همراه داشته است و این امر با وقوع کودتا در این کشور و حمایت امریکا از دولت برآمده از کودتا نیز تشدید شده است.

شایان ذکر است این گونه حرکت ها و احساسات ضد امریکایی در منطقه در کشورهای دیگر نیز گسترش یافته است و همانطور که بیان گردید، در سال های اخیر شاهد حملات متعددی علیه منافع امریکا در یمن بوده ایم به گونه ای که در واکنش به این موضوع در ماه آگوست سال جاری شاهد تعطیلی برخی نمایندگی های امریکا در منطقه و اتخاذ تدابیر امنیتی برای مقابله با حملات علیه امریکا در اکثر کشورهای منطقه بودیم.

نظر شما
پربیننده ها