رقیه ها و علی اصغرهای اربعین، خادمانی کوچک اما عالی مقام؛

اربعین و پیامی جهانی برای نفی خشونت علیه کودکان

گهواره های کوچک در طول مسیر راه نمادی از شهید شیرخواره کربلا است و کودکانی که رقیه سان به خدمت برای زائران اصرار دارند، معصومیت کودکانه را در فضای پرخشونت این روزهای منطقه می پراکنند و این همه جنبشی واقعی در نفی خشونت و جنگ به ویژه علیه کودکان است که در اربعین حسینی متبلور شده است.
کد خبر: ۶۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲ - 29November 2015

اربعین و پیامی جهانی برای نفی خشونت علیه کودکان

به گزارش گروه سایررسانههای دفاع پرس، در جهانی که خشونت علیه کودکان چه در جنگ ها و چه در حوزه های اجتماعی، بی داد می کند، این روزها مردان و زنان اربعینی به حرمت شیره خواره کربلا و رقیه امام حسین(ع)، به کودکان محبت می کنند و حرمتشان می دارند و هیچ کس به شیطنت های کودکانه اشان تندی نمی کند.
در مقابل کودکان هم مشتاقانه و با زلالی قلبشان به میدان آمده اند و تمرین خوب بودن و محبت ورزی می کنند.

گهواره ها، امسال هم قدم به قدم در مسیر زیارت اربعین حسینی دیده می شوند که بسیاری از زائران خصوصا زنانی که به هر دلیل از نازایی رنج برده و از دارو و مراجعه های مکرر به پزشکان ناامید شده اند، با تکان دادن این گهواره ها، از خدای سبحان به حق شهید شیرخواره کربلا طلب فرزندی صالح می کنند.


کودکان سه تا 10 ساله این روزهای اربعین حسینی، تداعی گر رقیه شهید هستند که اطراف هیات های عزاداری لحظه ای آرام و قرار ندارند و یا مشغول آب و جارو کردن یا سرگرم توزیع غذای نذری و آب بین زوار هستند یا بر بدن خسته زائران عطر و گلاب می پاشند.


چهار دختر خردسال در ورودی کربلا در کنار هم ایستاده و شعار 'لبیک یا عباس' و 'لبیک یا زینب' سر می دهند و بر زائران عطر می پاشند و تن خسته زوار را معطر می کنند تا با عطرخوش وارد حرم امام حسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) شوند و زائران هم آنان را با واژه هایی زیبا می نوازند.
بسیاری از شیرخوارگان، امسال همراه پدر و مادرهایشان سوار بر کالسکه ها، مسیرهای طولانی را طی طریق کرده و فضای اربعین حسینی را آکنده از معصومیت لبخندها و حتی گریه های کودکانه خود کرده اند.
گرچه زوار بزرگسال در طول مسیرهای طولانی، پاهای شان تاول زده و هرچه به کربلا نزدیک می شوند، قدم های شان خسته تر می نماید و لنگان لنگان قدم برمی دارند، اما در مقابل کودکان زیارت اربعین، لحظه ای چهره هایشان از خنده خالی نمی ماند و شیطنت های معصومانه شان در طول مسیر تمامی ندارد تا آن گاه که وارد کربلا شوند.
ریش سفیدان و بزرگترها می گویند، رشد و بالنده شدن این بچه ها در فضای معطر حسینی، تاثیر مهمی در شکل گیری شخصیت مردان و زنان آینده خواهد داشت.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار