دکتر ابراهیم فیاض:

پیام پیاده‌روی اربعین صلح جهانی است/ آمریکا مخالفت جدی با برپایی اجتماع عظیم اربعین دارد

فیاض تصریح کرد: باید ابعاد رسانه ای این راهپیمایی را نمایش دهیم هرچند که دشمن در پی بایکوت کردن ابعاد رسانه ای این راهپیمایی عظیم است و در صدد ایجاد فتنه هستند.
کد خبر: ۶۰۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴ - 29November 2015

پیام پیاده‌روی اربعین صلح جهانی است/ آمریکا مخالفت جدی با برپایی اجتماع عظیم اربعین دارد

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، دکتر ابراهیم فیاض جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران در رابطه با نمونه های جهانی پیاده روی اربعین حسینی(ع) اظهار داشت: مناسک هایی که نوعی راهپیمایی در آن است دارای حالات عرفانی و صلح طلبی است. این مدل راهپیمایی را بودایی ها و مسیحیان در روزهای معنوی دارند.برای مثال مسیحیان در روز عید پاک که به اعتقاد آنان حضرت عیسی در این روز به شهادت رسیده است راهپیمایی انجام می دهند.

پیام راهپیمایی اربعین صلح جهانی است

وی افزود: مسلمانان هم به مناسبت اربعین شهادت امام حسین(ع) راهپیمایی برگزار می کنند که پیام آن صلح طلبی است. به این معنی است که انسانی که مظلومانه به شهادت رسیده است به دنبال ظلم و نظامی گری نبوده است و برای تحقق اهداف متعالی مانند عدالت و صلح طلبی قیام کرده است و به عقیده من پیام راهپیمایی اربعین صلح جهانی است.
فیاض درباره ابعاد جامعه شناسی این راهپیمایی عظیم و مقایسه آن با حج بیان داشت: در حج بحث تاریخی وجود ندارد ولی در عاشورا واقعه تاریخی رخ داده است و به همین دلیل در حال ترسیم تاریخ آینده است. حج حرکتی شخصی است و پیام خاصی ندارد ولی عاشورا دارای پیام صلح جهانی است و در این جهت است که ما آینده را در جهت صلح طلبی همراه با قیام ترسیم و حرکت دهیم.
 
ایشان تصریح کردند: منظور از صلح طلبی تسلیم در برابر ارزش های جاهلانه نیست. حضرت مسیح و امام حسین(ع) در برابر ارزش های جاهلانه ایستادند و جهانی دارای چهارچوب صلح آمیز را ترسیم می کنند.
 
داعش فقط از ناحیه جنگ تکامل بشری را ترسیم می کند

وی گفت: آمریکایی ها و گروهک های تروریستی مانند داعش مخالف این راهپیمایی ها هستند زیرا در این راهپیمایی ها صلح طلبی ، قیام و ارزشهای انسانی موج میزند.آنان فقط از ناحیه جنگ و نه صلح تکامل بشری را ترسیم می کنند. امام حسین فرمودند من هیچ گاه برای جنگ نیامدم و به همین دلیل همسر ، فرزندان و خانواده خود را با خود همراه کردند.
 
این استاد دانشگاه افزود: در راهپیمایی روز اربعین همه نوع انسانی از جمله زن و مرد و پیر و جوان حضور دارند و ارزشهای انسانی را با عمل خود تبلیغ می کنند بدون اینکه چشم داشتی داشته باشند.برای مثال غذا و میوه به زائران می دهند و یا پای آنان را ماساژ می دهند.این راهپیمایی به مقیاس امام حسین در جهان است و ساختار جامع حقوقی و فلسفی را مطرح می کند.
 
هرساله به تعداد مسیحیان راهپیمایی اربعین اضافه می شود

فیاض با اشاره به حضور پیروان ادیان دیگر در پیاده روی اربعین اظهار داشت: حتی هر سال به تعداد مسیحیان حاضر در این راهپیمایی افزوده می شود. به دلیل سکولاریزه و بی دین شدن آمریکا و اروپا این اجتماعات دینی کم رنگ و به راهپیمایی های شهوت انگیز و پوچ تبدیل شده است.
ایشان بیان داشتند: من روزی به مهران سفر کرده بودم و اتفاق جالب این بود که مردم این شهر که وضع مالی مناسبی ندارند برای پذیرایی از زائران کربلا وام می گرفتند. این راهپیمایی به مردم مهران و ایلام کمک کرد که از بن بست جغرافیایی خارج شوند.اگر ما بر روی این راهپیمایی کار کنیم به طور قطع می توانیم جبهه ای جهانی و صلح طلب در برابر استکبار جهانی پدید آوریم.
 
راهپیمایی اربعین قدمی است در راه جهانی شدن پیام امام حسین (ع)

وی درباره مقابله با فتنه انگیزی هایی که در مسیر راهپیمایی و در بین زائران صورت می گیرد گفت: رهبری همیشه به مبحث بصیرت اشاره داشته اند و ما باید بری مقابله با فتنه های احتمالی بصیرت را افزایش دهیم و اجازه ندهیم هدف راهپیمایی گم شود. زائران باید به این درک برسند که این راهپیمایی در اربعین امام حسین قدمی است که در راه جهانی شدن پیام امام حسین(ع) بر می دارند.
 
فیاض تصریح کرد: باید ابعاد رسانه ای این راهپیمایی را نمایش دهیم هرچند که دشمن در پی بایکوت کردن ابعاد رسانه ای این راهپیمایی عظیم است و در صدد ایجاد فتنه هستند. برای مثال اگر داعش بتواند عملیات های تروریستی انجام دهد و یا اگر خود زائران و محبین امام حسین(ع) کارهای نا بجا مانند عوعو کردن و رقص های ناجور انجام دهند باعث بهره برداری غرب خواهد شد و به هدف خود یعنی شکل نگرفتن این راهپیمایی نزدیک می شود که در نتیجه باعث شکست خوردن اهداف صلح طلبی این راهپیمایی عظیم می شود.
 
ایشان در پایان خاطر نشان ساختند: ما باید از طریق رسانه ها بصیرت افزایی کنیم. متاسفانه صدا و سیما در این راستا حرکتی انجام نمی دهد و مشکلی که در کشور وجود دارد ترکیب دشمن آگاه و دوستان نادان است که باعث ایجاد فتنه می شود.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار