نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس/۹

امام خمینی (ره): حمایت از صدام به نابودی شما منجر خواهد شد

نشریه الانباء در تاریخ بیست و پنجم 1359 می‌نویسد آیت‌الله خمینی (ره) به دولت‌هایی که به کشور عراق کمک نظامی با تبلیغاتی کرده‌اند هشدار داد؛ و فرمود: «این موضع‌گیری را ادامه ندهید که به نابودی شما منجر خواهد شد. این هشدار شامل دولت‌هایی است که در این جنگ به عراق کمک‌های نظامی یا تبلیغاتی می‌کنند.»
کد خبر: ۶۹۳۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 28September 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی ـ نقش رهبری امام خمینی (ره) در طول جنگ تحمیلی تا تحقق پیروزی ایران اسلامی در این جنگ نیاز به بررسی فراوانی دارد، چرا که نقش بی‌بدیل امام راحل (ره) در دفاع مقدس دارای ابعاد بسیاری است که باید مورد بررسی همه جانبه قرار بگیرد. در سلسله گزارش‌های «نقش امام خمینی در دفاع مقدس» در نظر داریم به بررسی بخشی از وجوه و زوایای این حضور مدبرانه بپردازیم، قسمت نهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

امام خمینی: حمایت از صدام به نابودی شما منجر خواهد شد

هشدار به کشورهای عربی منطقه

سازماندهی نیرو‌های بسیج به صورت رسمی از طرف امام از موضوعاتی بود که در رسانه‌های خارجی به آن توجه کردند. ساندی تایمز در تاریخ سیزدهم مهر ۱۳۵۹ در گزارشی از تهران می‎نویسد: «ایران هفته گذشته در جلسه‌ای با شرکت فرماندهان نیرو‌های مسلح و رئیس جمهور بنی‌صدر و به ریاست آیت‌الله خمینی (ره) طرح یک بسیج اضطراری را تصویب کرد که می‌تواند ۶۰۰ هزار تن نیروی مسلح را علیه دشمن مسلح کند. این طرح که نخستین طرح جدی در جهت بازسازی ارتش ایران پس از سرنگونی شاه است، یک پیروزی برای فرماندهان نظامی محسوب می‌شود که در مقابل روحانیون با بنی‌صدر متحد شده‌اند. این طرح شکل تجدید نظر شده طرحی است که در سال ۱۹۷۱ برای یک جنگ تمام عیار علیه عراق و حداقل یک کشور دیگر تهیه شده و پیش‌بینی جنگ برای حداقل سه ماه و ۱۵۰ هزار چریک که همراه نیرو‌های منظم خواهند جنگید در آن برنامه ریزی شده بود.» 

به گزارش ساندی تایمز امام خمینی (ره) اعلام کرد که اکنون تقویت ارتش از نان شب واجب‌تر است و این تحقیری برای کسانی است که با طرح مخالف بوده‌اند. نتیجه اجرای این طرح می‌تواند این باشد که سرانجام ارتش تعیین‌کننده آینده سیاسی ایران شود. طرح تشکیل شورای عالی دفاع نیز به عنوان یکی از اقدامات مدیریتی امام در رسانه‌های خارجی بازتاب داشته است. نشریه گاردین در تاریخ بیست و یکم مهر ۱۳۵۹ می‌نویسد آیت‌الله خمینی (ره) رهبر ایران جنگ را به سران شورای عالی دفاع سپرد که هیئتی هفت نفره متشکل از رئیس جمهور بنی‌صدر، فرماندهان ارتش و متحدان آیت‌الله است. تمام تبلیغات از رادیو تلویزیون یا مطبوعات زیر نظر این شورا قرار گرفت و رسانه‌ها دیگر نمی‌توانند بدون اجازه این شورا مصاحبه‌ها سخنرانی‌ها یا مقالات را چاپ کنند. 

برخی از رسانه‌های خارجی در این مقطع موضوع اختلافات نیرو‌های نظامی ایران (سپاه و ارتش) را مطرح کردند و تلاش‌های امام خمینی (ره) را در این راستا مؤثر خواندند. سرویس خارجی نشریه گاردین درباره نقش امام خمینی (ره) در حل اختلافات داخلی نیرو‌های مسلح می‌نویسد: «آیت‌الله خمینی (ره) در مورد اختلاف و مجادله در داخل نیرو‌های مسلح هشدار داد که این امر منعکس کننده انتقادات قبلی بنی صدر بود. آیت‌الله، سربازان جوان در امتداد شط‌العرب را به انجام دستورات شورای عالی دفاع و اجتناب از اختلافات و ناهماهنگی‌ها فراخواند و به فرماندهان نظامی نیز دستور داد که داوطلبان مسلح را به جبهه اعزام کنند. آیت‌الله خمینی (ره) همچنین به نیرو‌های مسلح دستور داد که تجهیزات نظامی به این مبارزان تحویل دهند که منظور، نیرو‌های غیر منظم است. 

نشریه الانباء در تاریخ بیست و ششم اسفند ۱۳۵۹ درباره استراتژی اتحاد بخش نظامی امام خمینی (ره) می‌نویسد: «امام خمینی (ره) پس از نشست با سیاستمداران نظام و رجال گفت که در صورت شکست کشور در جنگ و طولانی شدن زمان یافتن راه حلی برای این مشکل، کسانی سرزنش خواهند شد که آتش دودستگی را شعله‌ور می‌کنند یا باعث آشفتگی اوضاع می‎‌شوند. به نظر می‌رسد این اقدام مدیریتی امام خمینی (ره) موثر و کارساز بوده است.»

نشریه گاردین نیز در همین تاریخ در این باره می‌نویسد: «امام خمینی اعلام کرده است که ایران در جنگ شکست خواهد خورد؛ مگر اینکه مسئله جنگ داخلی قدرت حل شود.» به نظر این نشریه اختلافات سیاسی موجب تقسیم رهبری ایران و فلج شدن دستگاه تصمیم‌گیری دولت شده است. وی اشاره کرده است که فرماندهان نظامی باید از آقای بنی‌صدر به عنوان فرمانده کل قوا اطاعت کنند. امام از همان آغاز جنگ تهدید کشور‌های عربی عراق را در دستور کار قرار داد و با پیام‌های مکرر به نوعی درصدد ایجاد بازدارندگی بود. برخی از رسانه‌های خارجی بر مؤثر بودن این اقدام تأکید کرده‌اند در این باره برخی از نشریات خارجی این موضوع را بازتاب گسترده‌ای داده‌اند نشریه الانباء در تاریخ بیست و پنجم ۱۳۵۹ می‌نویسد: امام خمینی (ره) دولت‌هایی را که به کشور عراق کمک نظامی با تبلیغاتی کرده‌اند، به جنگ تهدید کرد. وی گفت از سرنوشتی که به زودی توسط دست‌هایی پر قدرت ارتش جمهوری اسلامی بر سر شما خواهد آمد. در هراس باشید. این موضع‌گیری را ادامه ندهید که به نابودی شما منجر خواهد شد. در موقع انتقال کدام یک از ابر قدرت‌ها جرات می‌کند به یاری شما بشتابد. امام خمینی (ره) گفت این هشدار شامل دولت‌هایی است که در این جنگ به عراق کمک‌های نظامی یا تبلیغاتی می‌کنند.» 

نشریه انگلیسی زبان اسکاتمن در تاریخ چهارم خرداد ۱۳۶۱ پس از عملیات‍‌های موفقیت‌آمیز ایران درباره بیشتر شدن تهدیدات امام خمینی (ره) علیه کشور‌های حامی عراق می‌نویسد: «امام خمینی (ره) با تهدید این کشور‌ها و به ویژه مصر بیان کرده است مادامی که ابر قدرت‌ها به صدام جنایتکار کمک می‌کنند از شما حمایت نخواهند کرد. آنها شما را قربانی اهداف و منافع خود خواهند کرد. من برادرانه به شما می‌گویم کاری نکنید که ما مجبور شویم بر اساس دستورات قرآن عمل کرده و با شما برخورد کنیم.» 

کریستین ساینس مانیتور نیز با اشاره به هشدار امام خمینی (ره) در این تاریخ می‌نویسد: «آیت‌الله خمینی (ره) به کشور‌های عربی هشدار داد که یا سیاست‌های رادیکالی را بپذیرند یا اینکه با خشم ایران مواجه شوند؛ کار صدام به پایان رسیده است. من به کشور‌های عرب منطقه هشدار می‌دهم که با پذیرش این گونه طرح‌ها برده آمریکا و اسرائیل نشوند. اگر امروز به آغوش اسلام باز نگردید. فردا ممکن است دیر شود و تصمیم نهایی توسط رزمندگان گرفته شود.» 

روزنامه تایمز در همین باره با اشاره به پیروزی‌های اخیر ایران می‌نویسد: امام خمینی (ره) اکنون خواهان آن است تا بی‌عدالتی اعمال شده از سوی بنی‌امیه علیه شیعیان را جبران کند. در واقع شیعه به قدری با ناملایمات روبه رو شده است که سخت است ببینیم امام خمینی (ره) به چیزی کمتر از صدور انقلاب اسلامی رضایت دهد انقلاب ایران تنها می‌تواند به سمت جنوب حرکت کند و از طریق کویت به بحرین و امارات و سایر مناطق شیعه نشین در عربستان سعودی سرایت کند. از هم اکنون امام خمینی (ره) به این کشور‌ها گفته است که قبل از گرفتار شدن به غضب خدا توبه کنند؛ سخنی که قبل از انقلاب به اطرافیان شاه گفته بود. 

منبع: بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها