گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس: تاریخ ایران اسلامی بعد از انقلاب اسلامی مملو از حوادثی است که مطالعه و تبیین آنها باید در اولویت دستگاه فرهنگی قرار بگیرد. حوادثی که با آتش افروزیهای دشمنان نظام اسلامی ایران ایجاد شده تا به هر ترتیبی شده در مسیر انقلاب اسلامی اخلال ایجاد کند. یکی از این حوادث حمله تروریستی به شاهچراغ در شیراز است که به دست گروهک تکفیری داعش طرحریزی و اجرا شد. رسانه ملی در اقدامی قابل تقدیر این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و با ساخت سریال «روز خون» قدم مثبتی برداشت.
سریال «روز خون» به کارگردانی «حمیدرضا همتی» و تهیهکنندگی «مرتضی رضایی» از شبکه اول رسانه ملی در حال پخش است. این سریال چنان که اشاره شد درخصوص تلاش داعش برای حمله تروریستی و سوءاستفاده از گروههای خرابکار برای این امر است و پیگیری و تلاش نیروهای امنیتی برای کشف معمای حادثه تلخ شاهچراغ را به تصویر میکشد.
«روز خون» از این جهت که هنوز فاصله چندانی با حادثه تروریستی شاهچراغ نگرفتهایم حائز اهمیت است چرا که پیش از این آثاری که با موضوع امنیتی چنان دیرهنگام تولید و پخش میشد که اثر خود را از دست میداد و یا موضوع مورد بحث اهمیت خود را از دست میداد. معمولا آثاری با مضمون «روز خون» باید در زمان مشخصی تبدیل به آثار نمایشی و تلویزیونی و سینمایی قرار بگیرد تا تلاش نیروهای امنیتی کشور را ضریب بیشتری بدهد.
فضای جامعه که به شدت تحت تاثیر رسانهها و فضای مجازی قرار دارد و از طرفی بازار شایعهپردازی از سوی معاندان داغ است، نیاز به ساخت و تولید آثاری مثل «روز خون» به شدت احساس میشود. نکته دیگر اینکه موضوعات این چنینی باید در پرداخت و روایت داستان دچار اطناب و زیادهگویی نشوند و در حداقل قسمتهای ممکن موضوع را برای مخاطب خود بیان کند.
از سوی دیگر ورود مراکز استانها به حوزه ساخت و تولید آثار راهبردی مانند «روز خون» اتفاق مهم و مبارکی در رسانه ملی است. حال آنکه در گذشته و طبق عادتی غلط ساخت این گونه آثار فقط از مرکز تهران پیگیری میشد و هنرمندان مراکز استانها دخالت حداقلی و متاسفانه نقشی در حد تدارکات داشتند. به کارگیری هنرمندان شناخته شده و مطرحی، چون «محمد فیلی» که از هنرمندان شیراز است در کنار برخی از هنرمندان ناشناخته میتواند سبب ارتقای آثار تلویزیونی مراکز استانها بشود به شرط آنکه اتفاق «روز خون» یک بار برای همیشه نباشد و در آینده نزدیک شاهد آثاری از سایر استانها بخصوص استانهای محروم و کمبرخوردار باشیم.
در هر حال «روز خون» را باید آغاز یک قدم کوچک برای حرکتی بزرگ قلمداد کرد و این سریال را با آثار مشابه آن مانند «گاندو» قیاس نکرد. «روز خون» میتواند در گامهای بعدی که توسط فیلمسازان دیگر استانهای کشور ساخته و تولید شود مسیر روبه رشدی را طی کند و مطمئنا با حمایت گسترده دستگاههای ذیربط شاهد آثار شاخصی در حوزه سریالهای امنیتی باشیم.
انتهای پیام/ 161