دبیر پنجمین دوره جشنواره ملی فانوس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مشهد میزبان دوره پنجم «جشنواره ملی فانوس»/ آثار هنری و سینمایی ادارات کل حفظ آثار دفاع مقدس داوری می‌شوند

محدثی‌خراسانی از میزبانی مشهد در دوره پنجم جشنواره ملی فانوس خبر داد و گفت: در جشنواره ملی فانوس آثار هنری و سینمایی تولید شده ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داوری می‌شوند.
کد خبر: ۴۶۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹ - 20June 2021

«مصطفی محدثی‌خراسانی» دبیر پنجمین دوره جشنواره ملی فانوس ویژه تولیدات هنری و سینمایی ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان‌ اینکه جشنواره فانوس از پنج سال پیش آغاز شده است، اظهار داشت: محور کلی آن بررسی آثار تولیدی هنری استان‌ها در مجموعه ادارت کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

وی هدف برگزاری این جشنواره را ارتقاء سطح کمی و کیفی آثار فرهنگی و هنری حوزه دفاع مقدس دانست و افزود: آثاری که توسط ادارات این بنیاد تولید می‌شود و یا مورد حمایت قرار می‌گیرد که نهایتاً به نام بنیاد تولید شده‌اند در این جشنواره داوری و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

محدثی‌خراسانی حضور آثار هنری در این جشنواره را موجب دیده شدن بیشتر آن‌ها دانست و تصریح کرد: با ایجاد این‌گونه رقابت‌ها از طرفی انگیزه برای کارهای بیشتر و کیفی‌تر در استان‌ها و هنرمندان و مدیران فرهنگی استان‌ها به وجود خواهد آمد. امسال پنجمین دوره جشنواره ملی فانوس در رشته‌های هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، آثار تلویزیونی و سینمایی، موسیقی سرود و آثار رادیویی برگزار خواهد شد.

دبیر پنجمین دوره جشنواره ملی فانوس به تفاوت این دوره جشنواره با دوره‌های پیشین اشاره و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ادارات کل ما در استان‌ها تمام آثار تولیدی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کردند اما امسال در دوره پنجم این رویکرد تغییر پیدا کرده است و آثار ارسال شده ابتدا در مرحله اول در استان مبدا توسط داوران استانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به‌عبارتی یک جشنواره استانی فانوس برگزار خواهد می‌شود و سپس در مرحله دوم آثار منتخب هر استان که حائز رتبه‌های برتر شده‌اند به مرحله کشوری جشنواره ارسال خواهد شد.

این شاعر و ترانه‌سرا افزود: در مرحله کشوری جشنواره فانوس ما از بین آثار برتر همه استان‌ها کار داوری را انجام خواهیم داد و جشنواره ملی را برگزار می‌کنیم؛ در بخش اول تا ۱۵ شهریور جشنواره استانی برگزار خواهد شد و بعد از آن نیز آثار به دست ما خواهد رسید و سپس مقدمات این جشنواره در سطح کشور را فراهم خواهیم کرد که این بخش نیز آذرماه سال‌جاری برگزار خواهد شد و میزبانی آن نیز امسال به خراسان رضوی سپرده شده است چراکه در این استان توانمندی‌های خوبی به‌لحاظ مدیریتی و فعالیت‌های گسترده و متنوع مشهد با وجود هنرمندان برجسته‌ای که تولید آثار هنری ویژه‌ای دارند و قابلیت‌های لجستیک و پشتیبانی که در این استان فراهم است و وجو دارد.

دبیر پنجمین دوره جشنواره ملی فانوس در خصوص آثار مورد داوری شده در این جشنواره گفت: جشنواره هر سال برگزار می‌شود و طبیعتاً ما در هر سال تولیدات سال گذشته را داوری خواهند کرد لذا در جشنواره فانوس امسال، آثار تولید شده سال ۱۳۹۹ داوری و بررسی می‌شوند.

محدثی‌خراسانی در خصوص محورهای بخش‌های هنری جشنواره ملی فانوس عنوان کرد: موضوعات مطرح شده در جشنواره طبیعتاً زیر مجموعه فرهنگ دفاع مقدس قرار می‌گیرند البته نوع نگاه‌ها هنرمندان متفاوت است و می‌تواند نقش بسیج در دفاع مقدس یا نقش شهدا و جانبازان و رزمندگان پرداخته باشند و یا به خانواده‌های شهدا و مدافعان حرم و بحث مقاومت بین‌الملل اسلامی پرداخته باشند؛ نهایتاً دست هنرمندان باز است اما همه موضوعات باید در حوزه فرهنگ شهادت و دفاع مقدس باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار