سرلشکر صفوی در جمع خبرنگاران تأکید کرد؛

لزوم اجرایی شدن راهبرد همکاری ۲۰ ساله ایران با همسایگان

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا بر لزوم اجرایی شدن راهبرد همکاری ۲۰ ساله ایران با همسایگان تأکید کرد.
کد خبر: ۵۰۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ - 24January 2022

ایران باید یک راهبرد ۲۰ ساله با همسایگان خود داشته باشدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا صبح امروز در حاشیه همایش ملی ایران و همسایگان که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: اگر به نقشه جهان نگاه کنید، هیچ منطقه جغرافیایی به اندازه ایران و منطقه غرب آسیا در مقیاس جهانی اهمیت ندارد؛ چون ایران و منطقه غرب آسیا حلقه اتصال قاره آسیا به اروپا و آسیا به آفریقاست.

وی افزود: هرگونه مبادلات و کریدور‌های تجاری اعم از کریدور‌های زمینی شمال به جنوب و شرق به غرب عالم، از این منطقه می‌گذرد و کشور ما در حقیقت، «هارتلند» منطقه غرب آسیاست و این قلب، نه‌تنها یک مزیت اقتصادی غیرقابل جایگزین دارد، بلکه در پنج حوزه ارتباطات دریایی، ارتباطات زمینی، ارتباطات فرهنگی و تمدنی و ارتباطات فضایی و هوایی، دیتا و عبور دیتا از ایران، می‌تواند تأثیرگذار باشد.

رئیس همایش ملی ایران و همسایگان با بیان‌ اینکه حضور ایران در شانگهای یعنی شبکه‌های راه‌آهن چین با عبور از ایران، عراق و سوریه به مدیترانه و سپس به اروپا برسد، گفت: ۱۵ کشور همسایه ما مجموعاً ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند؛ حال اگر سالانه ۲ درصد از این جمعیت به ایران بیایند، می‌شود ۱۲ میلیون نفر. در این رابطه چینی‌ها اعلام آمادگی کردند که سالی پنج میلیون گردشگر به ایران می‌فرستند.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا عنوان کرد: اگر ما ظرفیت پذیرش این گردشگر‌ها و زیرساخت‌های لازم را داشته باشیم، این گردشگری می‌تواند برای ایران یک منبع بزرگ درآمدی باشد.

سرلشکر صفوی درباره عملیاتی شدن این ظرفیت‌ها هم گفت: این همایش هم مبانی نظری و هم مبانی کاربردی دارد که در مبانی نظری پیشنهاد این است که ایران باید یک راهبرد همکاری ۲۰ ساله را با تک تک همسایگان خود داشته باشد؛ البته این راهبرد باید در بالاترین سطح کشور، مثل شورای عالی امنیت ملی، به تصویب برسد و پس از آن قابلیت اجرا خواهد داشت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها