حمایت از کالای ایرانی (۹) / گفت‌وگوی دفاع پرس با مدیرعامل تعاونی روستایی «خراشاد»؛

شرکت‌های مطرح به دنبال تولیدات روستای «خراشاد»/ توریست‌ها از تولیدات‌مان استقبال می‌کنند

«فاطمه ذاکریان» گفت: افراد ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، از بافت شال‌های پشمی با رنگ طبیعی خیلی استقبال می‌کنند و در حد سوغاتی و هدیه محدود خریداری کرده و با خود می‌برند، ولی متاسفانه یک مشکلی که وجود دارد، این است که برخی افراد می‌خواهند خیلی ارزان از ما (تولیدکنندکان) بخرند و به چند برابر در خارج از کشور بفروشند.
کد خبر: ۲۹۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ - 21May 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، زنانی که هم‌دوش مردان در جامعه اسلامی برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند و چرخ اقتصاد خانواده و تولید ملی را رونق می‌بخشند و در این عرصه نه‌تنها خود و خانواده‌شان بلکه زمینه اشتغال سایر زنان را نیز فراهم می‌آورند، «جهادگران عرصه اقتصاد» هستند؛ جهادگرانی که در کنار کار تولید، وظیفه مادری و همسری را نیز بر عهده دارند تا باعث رهایی کشور از وابستگی به بیگانگان شوند.

آن‌ها با پشتکار به انتقال میراث گران‌قدر صنایع دستی و بومی کشور می‌پردازند و در سنگر اقتصاد و تولید به فعالیت می‌پردازند تا با لبیک به فرمان رهبر خود، گامی مهم در جهت شکوفایی اقتصاد کشور خود برداشته باشند.

«فاطمه ذاکریان» اهل روستای «خراشاد» استان خراسان جنوبی، مدیر عامل شرکت تعاونی این روستا است، وی ۵۵ سال دارد و با مدرک دیپلم دست به فعالیت‌های اقتصادی زده است.

متن زیر قسمت دوم ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با «فاطمه ذاکریان» فعال اقتصادی و مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی خراشاد است که در ادامه آن را می‌خوانید. (قسمت اول این گفت‌وگو را در اینجا بخوانید)

دفاع پرس: چگونه کار خود را توسعه دادید؟

مردم روستا کم‌کم فهمیدند که می‌شود با کار بافت‌های سنتی هم امرار معاش کرد، به‌ویژه که در شرایط سخت خشکسالی و از بین رفتن محصولات کشاورزی و کم شدن کشت و زرع بودیم و بیشتر خانواده‌ها برای امرار معاش خود دچار مشکل بودند. به همین دلیل و نیز با حضور در نمایشگاه، توانستم اعتماد مردم را جلب کنم.

شرکت‌های مطرح به دنبال تولیدات روستای «خراشاد»

در سال ۸۵ با ۴۴ نفر اشتغال‌زایی، کار را ادامه دادم و بعد کار به روستا‌های مجاور استان توسعه پیدا کرد، همچنین برای خیلی استان‌ها نیز نمونه شدیم. مثلا به شیراز نمونه کار فرستاده و توانستیم با آموزش دادن افراد، آن‌ها را نیز وارد عرصه پارچه بافی سنتی کنیم.

در چند استان دیگر هم مانند اصفهان، مشهد و تهران کار را آموزش داده‌ایم که تا حدودی کار دست‌بافت‌ها‌ی سنتی، به کاری کشوری تبدیل شده است و کارگاه‌ها در سراسر کشور کار می‌کنند و در نمایشگاه‌های صنایع دستی محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

در حال حاضر استان‌های کل کشور و به‌ویژه مسئولان «کاشمر» در جریان بازدیدی که داشتند، تقاضای همکاری و آموزش برای افراد متقاضی را داشته‌اند که این زمینه را فراهم کرده‌ایم.

دفاع پرس: در حال حاضر برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟ آیا شاغلین بیمه هم شده‌اند؟

۲۹۷ نفر در خانه‌های خودشان کار می‌کنند و من نیز کارهای بازاریابی و مسئولیت فروش شرکت تعاونی را انجام می‌دهم، حتی اگر لازم باشد، دار‌های پارچه بافی را با همکاری دوستان آماده و در اختیار هنرمندان می‌گذارم تا هرکس توانایی دارد بتواند کار کند.

من همیشه در نظر داشتم تا همه افراد بالای ۱۸ سال و زیر ۵۰ سال بیمه مشاغل خانگی شوند، ولی این امر تاکنون محقق نشده است.

دفاع پرس: چگونه افراد را آموزش می‌دهید؟

یک ساختمان قدیمی را میراث فرهنگی در اختیار ما قرار داده است که به عنوان آموزشگاه از آن استفاده می‌کنیم. در این ساختمان دار‌هایی آماده می‌کنیم و همه تجهیزات مهیا در اختیار بافنده است تا افرادی که فضا در خانه برای بافت ندارند بتواند دست‌باف ببافند.

شرکت‌های مطرح به دنبال تولیدات روستای «خراشاد»

دفاع پرس: چه محصولاتی را تولید می‌کنید؟

شال‌سر، دستمال سفره، دستمال جیبی، حوله مسافرتی، سفره نان، حوله دست و صورت و حمام و نیز پارچه‌های متری برای مانتو تولید می‌کنیم و ایده و سفارشی هم که افراد بدهند را می‌پذیریم و کار انجام می‌دهیم، به‌ویژه در زمینه مانتو و لباس‌های سنتی کار‌های خوب و با کیفیتی تولید کرده‌ایم و سفارش‌های ویژه‌ای دریافت می‌کنیم. حتی برند‌هایی مطرحی همانند «هاکوپیان» و «البسکو» سفارش کار داده‌اند که مشغول بافتن سفارش‌های آن‌ها هستیم.

دفاع پرس: آیا بازار صادرات هم دارید؟ در این عرصه چه کاری انجام داده‌اید؟

بله، افراد ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و نیز خارجی‌هایی که به ایران مسافرت می‌کنند، بافت‌های ویژه‌ای می‌خواهند که ما می‌بافیم و آن‌ها با خود می‌برند. این افراد از بافت شال‌های پشمی با رنگ طبیعی خیلی استقبال می‌کنند و در حد سوغاتی و هدیه محدود خریداری و با خود می‌برند، ولی متاسفانه یک مشکلی که وجود دارد، این است که برخی افراد می‌خواهند خیلی ارزان از ما (تولید کننده) بخرند و به چند برابر در خارج از کشور بفروشند.

شال پشمی برای کشورهای «سوئد»، «فرانسه» و «آلمان» طرفدار خاص خود را دارد به‌ویژه دست بافت‌هایی که با رنگ موادطبیعی تهیه شده‌اند متقاضی زیادی دارند، در زمینه صادرات، دولت باید ما را کمک کند تا بتوانیم بیشتر تولید کنیم و افراد بیشتری نیز در این زمینه حمایت و به کار بپردازند.

دفاع پرس: کدام نمونه کارهای‌تان بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد؟

کار‌هایی که با مواد طبیعی رنگ شده‌اند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. سفارش زیادی به تازگی دریافت کردیم، رنگ طبیعی هر چه شسته و استفاده شود کیفیت بالاتری پیدا می‌کند و رنگ آن شفاف و روشن‌تر و قشنگ‌تر می‌شود، ولی قیمت تمام شده آن بالا می‌رود و همه خریداران امکان خریداری این محصول را ندارند؛ به همین دلیل با رنگ مصنوعی نیز دست بافت‌ها را تهیه می‌کنیم.

شرکت‌های مطرح به دنبال تولیدات روستای «خراشاد»

دفاع پرس: آیا فرزندان‌تان نیز به شما کمک می‌کنند؟

فرزندانم هر کدام مسئولیت دارند و برای خودشان انسان‌های موفقی هستند. پسر بزرگم مسئول ذی‌الحسابی چند شرکت بزرگ است، پسر دیگری مسئول صندوق بنیاد شهید و فرزندم سوم معلول و در خانه است.

فرزندانم برای انجام کار‌های خانه و فرزند معلولم خیلی کمک می‌کنند به ویژه مادرم که بیشتر کار‌ها و امور خانه من را انجام می‌دهد، موفقیت کارم را مدیون همسرم، مادرم و فرزندانم هستم. خوشبختانه در حال حاضر همسرم ۱۱ سال است که بازنشسته شده است و پابه‌پای من در کارم کمک می‌کند.

دفاع پرس: چه توصیه‌ای برای خانواده‌ها دارید؟

فضای کار و تولید را برای افراد خانواده خود ایجاد کنند و نگذرانند نسل جوان در اثر بیکاری و بلاتکلیفی امید خود را از دست بدهد، کار خانوادگی و گروهی ثمر خوبی دارد، خودم ثمره این کار را دیده‌ام.

کار و تلاش ثمره خوبی دارد و باعث امید و افزایش روحیه انسان می‌شود، همچنین موجب می‌شود تا افراد مشکلات خود را از یاد ببرند و با کار و تلاش بیشتر سعی در پرکردن خلأهای خود کرده و مشکلات و نابسامانی‌های زندگی خود را برطرف کنند.

دفاع پرس: چند خانم در شرکت تعاونی کار می‌کنند؟

۵۲ خانم بی‌سرپرست با خود من کار و امرار معاش می‌کنند و توانسته‌اند بدون نیاز به دیگران، زندگی خود و فرزندان‌شان را به بهترین نحو اداره کنند و نتیجه بگیرند. چهار خانواده و همسر شهید و تعدادی از نیرو‌های شرکت تعاونی از فرزندان شهدا هستند که با من کار می‌کنند. برخی از بانوان می‌گویند به جای این که دستم جلوی فرزندانم دراز باشد و یا از کمیته امداد به امورم رسیدگی کنند، خودم کار می‌کنم و این قدر درآمد دارم که پول به فرزندانم قرض می‌دهم. افرادی که به صورت آزاد دست بافت می‌بافند نیز اجناس آن‌ها را خریداری کرده و برای آن‌ها می‌فروشم، ولی عضو جدید نگرفتم.

بسیاری از اعضا، خانه و ماشین خریده‌اند و نیز بچه‌ها‌ی خود را سر و سامان داده و فرزندان‌شان تحصیلات عالیه کرده‌اند؛ هر کاری که در زندگی نیاز داشته‌اند را با پول خود انجام داده‌اند.

دفاع پرس: اعضا چه مقداری به کار خود اهمیت می‌دهند؟

زنانی که در گذشته وقت خود را تلف می‌کردند، حالا که به کار دست‌بافی می‌پردازند، حتی حاضر نیستند که ۲۰ دقیقه از زمان خود را درصف نانوایی بگذرانند و از همین فرصت هم برای بافتن یک دست‌بافت بهره می‌برند. سفره نان را خود را در نانوایی گذاشته تا نانوا نان‌های پخته شده را در سفره بگذارد و از این زمان برای بافتن استفاده می‌کنند و حداقل نیمی از یک سفره نان را می‌بافند، برخی که مهارت یافته‌اند نیز در روز ۱۲ حوله و تازه کار‌ها ۲ تا سه حوله حداقل می‌بافند.

شرکت‌های مطرح به دنبال تولیدات روستای «خراشاد»

دفاع پرس: چه توصیه‌ای برای بانوانی که هنرمند هستند دارید؟

کار به انسان انرژی می‌دهد و در کنار ایجاد کار و تولیدات، انسان‌ها به رشد و بالندگی می‌رسند. ان‌شاءالله بانوانی که هنری دارند هنر‌های خود را کنار طاقچه نگذراند، حتی اگر نیاز مالی نداشته باشند، ذخیره آخرت آن‌ها می‌شود و به درد خانوار‌های دیگر می‌خورد.

دفاع پرس: چه فعالیت‌هایی برای بانوان در عرصه‌های دیگر انجام داده‌اید؟

فعالیت‌های مرکز تخصصی نساجی سنتی شهرستان «بیرجند» عبارتند از: آموزش پارچه‌بافی (دوره مقدماتی و تکمیلی)، آموزش جاجیم‌بافی به شیوه زمینی و داری، ایجاد فروشگاه صنایع دستی و سوغات محلی و بومی، حمایت از خانواده‌های جویای کار و ایجاد اشتغال خانگی، عامل و همکاری با ارگان‌های دولتی، تشویق و ترغیب بازدیدکنندگان به مشاغل خانگی و نیز معرفی مشاغل نساجی سنتی (بومی استانی)، از مواردی است که به آن پرداخته می شود.

دفاع پرس: برای آینده چه برنامه‌‌هایی دارید؟

با کار و تولید بیشتر و بسته‌بندی بهتر و صنعتی، ان‌شاءالله بتوانیم در عرصه صادرات نیز وارد شویم و در عرصه جهانی دست بافت‌ها رابه ثبت برسانیم و در روستا تولید و امید انگیزه کار کردن را نیز افزایش دهیم که خوشبختانه در این امر موفق شدیم هم به احیاء سنتی دست بافته‌ها بپردازیم و هم به انتقال این هنر به نسل جدید بپردازیم و در مواقع سخت خشکسالی یا بحران‌های تولید کشاورزی و معیشتی، به یاری مردم منطقه خویش بپردازیم و امر اقتصاد مقاومتی را برای مردم محقق سازیم و از روند مهاجرت در منطقه جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها