دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حزب‌الله؛ کابوسی بزرگ برای صهیونیست‌ها/ مقاومت موازنه قدرت را در منطقه تغییر داده است

حزب الله در سال‌های گذشته توانسته است که به شکل چشمگیری علاوه بر توسعه توانایی‌های نظامی و موشکی خود به رشد چند برابری نیروی انسانی نیز دست یابد؛ نیروی انسانی آموزش دیده حزب الله لبنان ضامن حضور این جنبش در تمامی صحنه‌های نبرد با دشمن در همه عرصه‌هاست.
کد خبر: ۵۱۸۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۴ - 30April 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: حزب الله لبنان سازمان سیاسی- نظامی اسلام‌گری شیعه در لبنان است. این سازمان در اوائل سال‌های ۱۹۸۰ میلادی با الهام از ایدئولوژی اسلام سیاسی امام خمینی (ره) در کشور لبنان ظهور کرد. این جریان سیاسی- نظامی که مورد حمایت اکثریت مردم لبنان قرار گرفت. مبارزه با اشغالگری‌های صهیونیست‌ها و برپایی حکومت اسلامی در لبنان هدف اصلی این حزب سیاسی- نظامی است. در حال حاضر دبیر کل این جنبش نظامی سید حسن نصرالله است.

حزب الله یک ساختار سنتی است که مانند سایر احزاب دارای رهبری است. حزب دارای تعدادی شورای مرکزی است که این شورا‌ها عبارتند از شورای سیاسی، اجرایی، جهادی و شورای قضایی.

توانمندی‌های نظامی حزب الله لبنان/ از مراکز موشکی تا قدرت پهپادی

دستاورد‌های حزب الله لبنان

حزب الله، طرح مقاومت را پی‌ریزی و پایه‌گذاری کرد و توانست قسمت‌های زیای از اراضی اشغال لبنان را آزاد کنند.

حزب الله لبنان در جنگ با صهیونیست‌ها که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه معروف است، توانست تعدادی از زندانی‌هایی را که در جنگ با صهیونیست‌ها دستگیر شده بودند را آزاد کنند. این حزب به‌گونه‌ای عمل کرده است که دیگر رژیم صهیونیستی قدرت گذشته را نداشته و ترس کشور‌های عربی از این نظام پوشالی از بین رفته است.

تاکنون چندین بار میان حزب الله و اسرائیل نبرد نظامی در گرفته است که مهم‌ترین این جنگ‌ها جنگ ۳۳ روزه است.

جنگ ۳۳ روزه را اسرائیلی‌ها با هدف خلع سلاح حزب الله و آزادسازی دو نظامی خود که در عملیات الوعد الصادق به اسارت نیرو‌های حزب الله در آمده بودند این جنگ را آغاز کرد.

از اقدامات مهم حزب الله می‌توان به مبارزه با نیرو‌های تکفیری در سوریه برای حمایت از حاکمیت این کشور اشاره کرد.

حزب الله نخستین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی در انتخابات لبنان شرکت کرد و ۱۲ کرسی مجلس را کسب کرد. در سال ۱۹۹۶ میلادی ۱۰ کرسی و در سال ۲۰۰۰ میلادی  ۱۲ کرسی از ۱۲۸ کرسی مجلس لبنان را بدست آورد.

حزب الله لبنان در انتخابات عمومی سال ۲۰۰۵ میلادی در سطح کشور، به‌تنهایی ۱۴ کرسی و در جنوب لبنان تمام ۲۳ کرسی را در ائتلاف با جنبش اَمَل کسب کرد و محمد فنیش را به‌عنوان وزیر آب و انرژی به کابینه فرستاد.

توانمندی‌های نظامی حزب الله لبنان/ از مراکز موشکی تا قدرت پهپادی

پیشرفت حزب الله لبنان طی سال‌های اخیر در زمینه موشکی و پهپادی پیش از پیش قابل مشاهده بوده است.

به گزارش «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی»، مستقر در «واشنگتن دی سی»، مراکز نظامی حزب الله لبنان عمدتاً از راکت‌ها تشکیل شده است؛ تعداد زیاد این راکت‌ها آن‌ها را به سلاح‌های مؤثر تبدیل می‌کند.

به گفته منابع رژیم صهیونیستی، حزب الله لبنان در آستانه جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۵ هزار راکت و موشک در اختیار داشت که در جریان درگیری ۳۳ روزه حدود ۴ هزار راکت به سمت اراضی اشغالی که صهیونیست‌ها در آنجا حضور داشتند شلیک کرد.

حزب الله بعد از جنگ ۳۳ روزه قابلیت‌های موشکی و راکتی خود را افزایش داده و در حال حاضر این جنبش مقاومت اسلامی حدود ۱۵۰ هزار راکت و موشک در اختیار دارد.

اما قابلیت‌های نظامی حزب الله لبنان محدود به موضوع راکت و موشک خلاصه نمی‌شود، بلکه اکنون حزب الله در زمینه پهپادی از توانمندی‌های بالایی برخوردار است.

پایگاه «جروزالم پست» در گزارشی می‌گویید: «حزب الله لبنان به‌طور فزاینده‌ای نشان می‌دهد که قابلیت ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین را دارد.»

در سال‌های اخیر حزب الله لبنان استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین را در کنار ارتقای قابلیت‌های خود گسترش داده است.

علاوه بر این پهپاد ها، حزب الله لبنان موشک‌های ساحلی و ضدتانکی را در اختیار دارند؛ این نیروی مقاومت هزاران موشک ضدتانک دارد که می‌تواند به بیشتر تسلیحات رژیم صهیونیستی نفوذ کنند.

به گفته برخی کارشناسان حزب الله لبنان علاوه بر سیستم‌های موشکی قابل حمل مانند SA-۷ و SA-۱۴، دارای سیستم‌های پیشرفته‌ای مانند SA-۸، SA-۱۷ و SA-۲۲ است.

توانمندی‌های نظامی حزب الله لبنان/ از مراکز موشکی تا قدرت پهپادی

بر اساس این گزارش، «سید حسن نصرالله» طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی المیادین، گفت: حزب الله توانایی حمله به هر نقطه از اراضی اشغالی را دارد؛ وی گفت که حزب الله دو برابر یک سال پیش موشک‌های هدایت‌شونده دقیق در اختیار دارد.

دبیرکل حزب الله لبنان در یکی از سخنرانی‌های خود پیرامون تعداد رزمنده‌های حزب الله، اظهار داشت: این جنبش ۱۰۰ هزار رزمنده آموزش دیده و مجهز و آماده برای مقابله با هرگونه تجاوز در داخل و خارج لبنان دارد.

بسیاری از ناظران معتقد هستند که این افشاگری «سید حسن نصرالله» در واقع یک پیام هشدار آمیز برای سران کشور‌هایی همچون آمریکا و رژیم کودک‌کش دارد و به آن‌ها هشدار می‌دهد که فکر هرگونه تحرک جدید ضد لبنان را از خود دور کنند.

مطالعه توانایی نظامی حزب الله به‌ویژه توان موشکی این حزب از دیرباز مورد توجه رسانه و مراکز مطالعاتی غربی، آمریکایی و به‌ویژه صهیونیستی بوده است.

توانمندی‌های نظامی حزب الله لبنان/ از مراکز موشکی تا قدرت پهپادی

بر همین اساس وب‌سایت آمریکایی «میثیل تریث» متخصص در امور نظامی در مقاله‌ای تأکید کرده است که حزب الله دارای نیروی موشکی بزرگی است که آن را در زمره یکی از مسلح‌ترین نیرو‌های جهان که خارج از طبقه‌بندی ارتش‌های معمولی هستند قرار می‌دهد.

این سایت آمریکایی افزوده است که، آموزش اعضای حزب الله مشابه آموزش نیرو‌های ارتش‌های کشور‌های مختلف در سراسر جهان است.

گزارش‌های مهم امنیتی رژیم صهیونیستی که در سال های اخیر منتشر شده است به افزایش قدرت نظامی حزب‌الله به‌عنوان تهدید بزرگی برای اسرائیل اشاره کرده است و این امر نشان می‌دهد که توسعه توانمند‌های حزب الله و محور مقاومت تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ برای دشمن صهیونیستی تبدیل شده است.

بسیاری از ناظران و کارشناسان معتقد هستند که صهیونیست‌ها دیگر توانایی ورود به جنگ با فلسطینیان را ندارند؛ چرا که دیگر توانایی تحمل پیامد‌های آن را ندارند.

حزب الله لبنان در طول سال‌های گذشته شاهد بسیاری از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است؛ از جنگ افغانستان و عراق گرفته تا تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و نوار غزه.

مقاومت لبنان در سال‌های گذشته توانسته است که به شکل چشمگیری علاوه بر توسعه توانایی‌های نظامی و موشکی خود به رشد چند برابری نیروی انسانی نیز دست یابد. نیروی انسانی آموزش دیده حزب الله ضامن حضور این جنبش در تمامی صحنه‌های نبرد با دشمن در همه عرصه‌هاست.

توانمندی‌های نظامی حزب الله لبنان/ از مراکز موشکی تا قدرت پهپادی

در زمینه عملیاتی نیز حزب الله چندین یگان ویژه در اختیار دارد که شامل موارد زیر است:

۱- یگان موشکی که وظیفه آن اصلی توسعه دقت موشک‌های حزب الله است.

۲- یگان ضد زره که مسئولیت هدف قرار دادن تانک‌های ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی را بر عهده دارد و نقش آن در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶ مشخص شد.

۳- یگان توپخانه‌ای که مسئولیت انجام عملیات‌های توپخانه‌ای و حمایت میدانی از گروه‌های پیاده را بر عهده دارد.

۴- یگان نیروی هوایی که شامل پهپاد‌های شناسایی و جنگی می‌شود.

۵- یگان پدافند هوایی که مسئولیت تأمین امنیت حریم هوایی لبنان در جریان جنگ با دشمن و شناسایی بالگرد‌های ارتش رژیم صهیونیستی را بر عهده داشته و یکی از افسران این یگان حزب الله در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶ موفق شد جنگنده «یسعور» رژیم صهیونیستی را منهدم کند. ۶

۶- یگان زرهی و تانکی که بعد از جنگ جهانی تروریسم ضد سوریه تشکیل شد و نقش مؤثری در مقابله با گروه‌های تکفیری- تروریستی داشت و در بسیاری از نبرد‌ها از منطقه القصیر تا الجرود شرکت کرد.

۷- یگان نیرو‌های ویژه معروف به یگان «رضوان» که نقش خود را در جریان جنگ سوریه ثابت کرد و یکی از اولین وظایف آن در جنگ بعدی با رژیم اشغالگر صهیونیستی آزادسازی منطقه الجلیل خواهد بود.

۸- یگان دریایی که شامل موشک‌های زمین به دریا، قایق‌های تندرو زیردریایی‌های کوچک و گروه‌های کماندو دریایی است. نیرو‌های این یگان توانستند در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶، ۳ شناور نیروی دریایی ارتش اسرائیل را هدف قرار دهند.

۹- یگان الکترونیکی که مسئولیت آن مبارزه با جنگ سایبری بوده و اسرائیلی‌ها این یگان حزب الله را طرف اصلی بسیاری از حملات سایبری به تأسیسات اسرائیل می‌دانند.

۱۰- یگان امنیتی که مسئولیت اداره دستگاه‌های امنیتی داخلی و خارجی حزب الله را بر عهده دارد و فعالیت‌های زیادی با ماهیت اطلاعاتی و امنیتی انجام می‌دهد که مربوط به جنگ اطلاعاتی با رژیم اشغالگر صهیونیستی و تأمین امنیت شخصیت‌ها و ستاد‌های مهم مقاومت است.

۱۱- یگان آموزشی که مسئولیت آن مدیریت فرایند آماده‌سازی و آموزشی نیروها؛ از تهیه متون آموزشی تا مدیریت اردو‌های آموزشی است.

۱۲- یگان عملیاتی که مسئولیت مدیریت اتاق‌های کار منطقه‌ای و مرکزی و ارائه گزارش به مراکز تصمیم‌گیری مقاومت را بر عهده دارد.

۱۳- یگان برنامه‌ریزی و مطالعات که مسئول انجام تحقیقات برنامه‌های توسعه استراتژیک برای حزب الله است.

۱۴- یگان مالی که مسئولیت نظارت بر اداره امور مالی بدنه نظامی مقاومت را بر عهده دارد.

۱۵- یگان تجهیزات و پشتیبانی که مسئول تجهیز کلیه واحد‌ها به تجهیزات و تدارکات لجستیکی در شرایط مختلف به‌ویژه جنگ است.

۱۶- یگان مهندسی که شامل گروه‌های متخصص در زمینه تهیه سلاح‌های منفجره است. این یگان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین یگان‌های مقاومت است.

۱۷- یگان ارتباطات که مسئولیت تأمین امنیت و مدیریت بخش ارتباطات نظامی را بر عهده دارد و آخرین نبرد آن با هدف محافظت از لبنان در ۷ مه ۲۰۰۸ و زمانی که دولت وقت لبنان با حمایت کشور‌های حاشیه خلیج فارس و ایالات متحده برای خلع سلاح مقاومت اقدام کرده بود، انجام شد.

۱۸- یگان پزشکی که مسئولیت ارائه خدمات درمانی به رزمندگان مقاومت را بر عهده دارد و یکی از اولین مشارکت‌کنندگان در عملیات‌های نظامی است.

۱۹- یگان رسانه نظامی که بازوی رسانه‌ای مقاومت در جنگ روانی علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی محسوب می‌شود و همچنین وظیفه محافظت از آرشیو رسانه‌های مقاومت را بر عهده دارد.

قدرت نظامی حزب‌الله تهدیدی بزرگ برای دشمن صهیونیستی/ توان موشکی حزب‌الله، کابوس‌صهیونیست‌ها

آنچه که درباره این یگان‌ها و تجهیزات گفته شده است، نیرو‌های مقاومت طی سال‌های گذشته در چندین نوبت با هدف تثبیت معادله بازدارندگی خود در برابر رژیم صهیونیستی استفاده شده است و رهبران سیاسی و فرمانده هان نظامی حزب الله در رسانه‌ها به‌طور آشکار در مورد آن صحبت کرده‌اند تا همه دشمنان بدانند آنچه که در جنگ آینده با مقاومت لبنان در انتظار آن‌هاست تفاوت چشمگیری دارد با چیزی که در جنگ جولای ۲۰۰۶ تجربه کردند خواهد داشت.

گزارش از علیرضا صحرایی

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار