کارشناس و فعال عرصه تئاتر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ضرورت نگاه عمیق جوانان به تاریخ دفاع مقدس/ تئاتر دفاع مقدس مهجور است

تمدنی با تاکید بر اینکه تئاتر دفاع مقدس مهجور است، گفت: جوانانی كه می‌خواهند در این عرصه فعالیت داشته باشند، باید عمق نگاه خود را به تاریخ جنگ و دفاع مقدس افزایش دهند.
کد خبر: ۵۴۸۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۹ - 02October 2022

«جواد تمدنی» مدیر روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به فعالیت‌های این انجمن در هفته دفاع مقدس اظهار داشت: امسال بزرگ‌ترین برنامه این انجمن، جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت است كه با دبیری فخر موسوی در گستره ایران و كشورهای اسلامی در حال برگزاری است و بخش اول آن هم‌زمان با برنامه پیاده‌روی اربعین شروع به كار كرده و سایر بخش‌های آن در حال اجراست و در مراحل بازبینی و بازخوانی آثار در بخش‌های مختلف است.

تمدنی ادامه داد: دیگر برنامه این انجمن برای امسال، اجرای نمایش صحنه‌ای «تكه‌هایی از زندگی» با كارگردانی و نویسندگی شیوا دیاروند است.

مدیر روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به تشریح فعالیت‌های این انجمن پرداخت و با تاکید براینکه تمرکز فعالیت‌های انجمن معطوف بر جشنواره تئاتر مقاومت است، گفت: سالن تماشاخانه سرو یکی از ظرفیت‌های مهم برای تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است که جهت اجراهای ویژه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است اما این تماشاخانه به تنهایی پاسخگوی حجم زیاد آثاری که با موضوعات انقلابی و دفاع مقدس تولید می‌شود نیست لذا در این زمینه نیازمند ایجاد سالن‌های جدید هستیم.

تمدنی با تاکید براینکه جریان تئاتر دفاع مقدس تنها معطوف به انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس یا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از مراكز و ارگان‌ها در این زمینه فعالیت می‌كنند؛ لذا نمایش‌های دفاع مقدس همگانی است و همه می‌توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند.

وی به فعالیت جوانان و هنرمندان دهه هفتادی‌ در زمینه تئاتر دفاع مقدس پرداخت و با تاکید براینکه خوشبختانه نسل جدید و جوان در زمینه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دغدغه‌مند و متعهد عمل می‌کند، افزود: همواره یکی از مشکلاتی که در عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد عدم اعتماد به جوانان هنرمند و دغدغه‌مند است.

مدیر روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کرد: جوانانی كه می‌خواهند در عرصه تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فعالیت داشته باشند، باید عمق نگاه خود را به تاریخ جنگ و دفاع مقدس افزایش دهند تا دچار سوءتفاهم‌ها نشوند.

تمدنی توجه به تولید نمایشنامه‌نویسی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: در زمینه تئاتر و آثار سینمایی و تلویزیونی هنوز موفق‌ترین آثار دفاع مقدس مربوط به روزهای اولیه جنگ است و متأسفانه نتوانستیم در زمینه تولید متن اقدامات اثرگذار داشته باشیم لذا شاهدیم یک متن متقن در زمینه تاریخ دفاع مقدس و نمایش‌نامه‌هایی که مربوط به این حوزه است وجود ندارد تا برای نسل‌های مختلف فارغ از زمان و تاریخ قابل بهره‌برداری باشد. 

وی تئاتر دفاع مقدس را یکی از عرصه‌های مهجور مانده در میان هنرهای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دانست و گفت: هنرمندانی كه در این عرصه كار می‌كنند، بی‌ادعا و با بیشترین زحمت آثار با ارزشی را ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار