در گفت‌وگو با کارگردان حوزه انیمیشن مطرح شد؛

کمبود بودجه، معضل بزرگ انیمیشن کوتاه است

کیانی گفت: بودجه‌ای که به انیمیشن‌های کوتاه اختصاص پیدا می‌کند بسیار کم است و این باعث می‌شود، انیمیشن‌سازها بیشتر کارها را خودشان انجام بدهند.
کد خبر: ۶۳۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۱ - 22November 2023

«شاهنگ کیانی» کارگردان و انیمیشن‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درمورد تولید انیمیشن جدیدش با نام «قیچی» اظهار داشت: «قرار است انیمیشن «قیچی» را با سرمایه‌گذاری مرکز گسترش تولید کنم که ۶ دقیقه است و مضمون محیط زیستی دارد. تکنیک «قیچی» به شکل دو بعدی است و کارگردانیِ آن را من برعهده دارم اما نویسندگی‌اش را محمد شکوهی عهده‌دار است.

وی درباره اکران باکس انیمیشن «رویاهای رنگی» ادامه داد: این روزها انیمیشن‌هایی که دیده می‌شوند، سریال‌هایی هستند که با تلویزیون کار می‌کنند. اما در بخش انیمیشن کوتاه کارهای با کیفیتی تولید می‌شود که وقتی دیدم، تعجب کردم. خیلی از انیمیشن‌سازان هم کارشان خوب است اما فقط جشنواره‌ای کار می‌کنند و به بخش ‌های دیگر مثل تولید وارد نمی‌شوند و از قسمت‌های دیگر انیمیشن مثل سریال یا سینما جدا افتاده‌اند و مخاطب زیادی ندارند. به طور کلی به شکل انیمیشن‌های جشنواره‌ای و هنری کار می‌کنند.

کمبود بودجه، معضل بزرگ انیمیشن کوتاه است

کیانی درمورد وضعیت انیمیشن کوتاه در ایران توضیح داد: هزینه تولید به قدری بالاست که ما بیشتر کارها را خودمان انجام می‌دهیم و چند نفر هم کارهای پشت صحنه، افترافکت و آهنگسازی را انجام می‌دهند. ضمن اینکه بیشتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرکز گسترش، انیمیشن کوتاه ایران را حمایت می‌کنند. انیمیشن محدودیت بودجه دارد و جایی مثل مرکز گسترش یا کانون هم طبیعتا نمی‌توانند کل بودجه یک انیمیشن را تامین کنند و در یک بخش محدودی کمک می‌کنند. الان من قصد دارم کار دو بعدی انجام ‌دهم و کار دو بعدی قیمت‌اش خیلی بالاتر از بودجه‌هایی که به ما تعلق می‌گیرد. مثلا اگر بخواهیم یک کار ۴ یا ۵ دقیقه‌ای با مرکز گسترش انجام دهیم، فکر می‌کنم حدود ۱۲۰ یا ۱۳۰ میلیون تومان بودجه می‌دهند. در صورتی که هزینه‌ها خیلی بیشتر است و به همین دلیل انیمیشن‌سازان ناچار می‌شوند خیلی از هزینه‌ها را خودشان تامین کنند. بنابراین از لحاظ مالی باید از انیمیشن‌های کوتاه بیشتر حمایت شود و کیفیت کارها هم طبیعتا بهتر خواهد شد.


کیانی گفت: وقتی می‎بینم مبلغی که برای کار برآورد شده، کم است، بیشتر کار را مجبور می‌شوم خودم انجام دهم. یعنی کارگردانی، طراحی، استوری برد، اینمیت و... همگی را خودم انجام می‌دهم. در صورتی که اگر بودجه بیشتر باشد، قطعا کیفیت هم خیلی بالاتر خواهد بود. این مشکل باعث می‌شود که کل پروژه را فقط یک نفر جمع کند و این مسئله کیفیت را پایین می‌آورد. همچنین این موضوع پروسه تولید را هم زمان‌بر می‌کند. مثلا پروژه‌ قبلیِ من که باید طی دو سال تمام می‌شد، بیشتر از دو سال زمان برد. چون مجبور می‌شویم درآمد داشته باشیم و کارهای دیگر هم انجام دهیم و کار اصلی‌مان به حاشیه می‌رود.

کمبود بودجه، معضل بزرگ انیمیشن کوتاه است

وی گفت: انیمیشن‌ها در بخش جشنواره‌ای درآمدزایی و فروش ندارند. همچنین گرایش کودکان و جامعه هم به انیمیشن‌های بازاری بیشتر است. مخاطب کارهای جشنواره‌ای هم متفاوت است و نمی‌شود توقع داشت که انیمیشن‌های کوتاه فروش خوبی داشته باشند. حتی در خیلی از جشنواره‌ها هم انیمیشن‌سازان کارها را با هزینه خودشان ارسال می‌کنند و درآمدی هم به آن‌ها برنمی‌گردد. به طور کلی نمی‌شود از انیمیشن کوتاه توقع مالی داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها