در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر مطرح شد؛

بررسی جایگاه زنان انقلاب اسلامی و ایثارگر/ جای خالی زنان در فیلم‌های دفاع مقدس مشهود است

نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر با حضور «فرهاد قائمیان» رئیس هیات داوران، «ناصر باکیده» دبیر جشنواره و «فرحروز فاتحی» رئیس این رویداد سینمایی در مجتمع فرهنگی هنری شهید رسول‌زاده برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۹۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷ - 17July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری و رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر صبح امروز (چهارشنبه) با حضور «فرهاد قائمیان» رئیس هیات داوران، «ناصر باکیده» دبیر جشنواره و «فرحروز فاتحی» رئیس این رویداد سینمایی در مجتمع فرهنگی هنری شهید رسول‌زاده برگزار شد.

در ابتدا «مهدی طهماسبی» مجری رادیو با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) اسوه و الگو برای تمام جهانیان است، اظهار داشت: جایگاه خانوادگی، اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) باعث شده است تا جشنواره فیلم کوثر دوباره با محوریت نقش زن احیا شود. 

جایگاه زن، مهمترین عنصر مغفول مانده در سینمای دفاع مقدس/ احیای جشنواره کوثر یک اقدام موثر برای پرداختن به زن است

سپس، «فرحروز فاتحی» رئیس این رویداد سینمایی در سخنانی ایام محرم را تسلیت گفت و عنوان کرد: این روز‌ها، روز‌های سختی برای اهل بیت (علیهم‌السلام) و حضرت زینب (س) بوده است. مأموریت اصلی حضرت زینب (س) در چنین روزی آغاز شد که دشواری‌های زیادی به‌همراه داشت. 

رئیس جشنواره فیلم کوثر خاطرنشان کرد: با اینکه تاکنون دوران سختی بر انقلاب اسلامی گذشته است، ولی دستاورد‌های بزرگی به‌دست آورده‌ایم که نمونه آن زنده نگه‌داشتن محرم و عاشوراست که هر روز شور و نشاط مردمی در آن وجود دارد و با ظرفیت‌های مردمی گسترده برگزار می‌شود که باید قدردان آن بود. 

وی نقش زن در طول انقلاب اسلامی را فرهنگی دانست و با بیان اینکه شرایط تحصیل امروز و پیش از انقلاب، آزادی آنها و حضورشان با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست، تاکید کرد: رشد علمی و فرهنگی زنان در شرایط کنونی نسبت به گذشته چندین برابر است؛ برای معرفی این تفاوت‌ها در بحث سینما فعالیت‌هایی صورت گرفته که کم است. در موضوع تولیدات سینمایی دفاع مقدس بیشتر فیلم‌ها به حضور رزمندگان و شهادت آنها می‌پرداخت و کمتر به حضور زن پرداخته می‌شد. انعکاس زن در دفاع مقدس و لایحه‌های فرهنگی و اجتماعی ضروری است. 

فاتحی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوثر برای توجه دادن افکار به مقام و پاسداشت زنان ایثارگر پایه‌گذاری شده است، گفت: پایه‌گذاری این جشنواره برای بررسی جایگاه زنان انقلاب اسلامی و ایثارگر صورت گرفت. در بررسی‌های ما اهالی هنر و سینماگر اذعان داشتند، نقش زنان و سینما منطقی نیست؛ در صورتی که نقش زن در این زمینه سازنده بوده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۱ یک پیام را برای کنگره شهدای زن صادر کردند و نقش زن را نقش الگوی زن سوم یعنی نه شرقی و نه غربی دانستند. 

در ادامه «فرهاد قائمیان» رئیس هیأت‌داوران جشنواره فیلم کوثر گفت: از اینکه جشنواره فیلم کوثر بعد از ۱۵ سال دوباره شکل می‌گیرد؛ درحالی که باید زودتر شکل می‌گرفت، خوشحالیم. شخصاً شاهد زحمات عوامل جشنواره برای جبران این خلأ بودم. 

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوثر به نام حضرت زهرا (س) شکل گرفته است، ادامه داد: از اینکه در جشنواره برای اسم حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) تلاش می‌کنند، خرسند هستم. از تصویر و سینما که می‌توانند مهم‌ترین عوامل برای شناخت اهداف این دو بزرگوار و سیره ائمه‌ (علیهم‌السلام) باشند، باید بیشترین استفاده را کرد. 

رئیس هیأت‌داوران جشنواره فیلم کوثر با تأکید بر اینکه باید سعی شود اهداف نهضت امام حسین (ع) به‌شکل وسیع‌تری به نسل جوان منتقل شود، ادامه داد: عزاداری برای ما عزیز و مهم است، ولی در کنار این باید اهداف نهضت عاشورا را ترویج کنیم. فعالیت زنان در سینما خیلی مهم است و من همیشه گفته‌ام صرف اینکه روایت زن محدود به خانه باشد، کم است؛ چراکه بانوان، پشتوانه جامعه هستند و نقش اجتماعی آنها باید روایت شود. مهمترین خلئی که در فیلم دفاع مقدس وجود دارد، جایگاه زن است که این جایگاه چه شکلی بوده و باید بهتر به آن بپردازیم. درخشش بزرگان و فرماندهان شهید که در دفاع مقدس ایثار کرده‌اند، بخاطر پشتوانه‌ای بود که بانوان رقم زدند. 

در ادامه این مراسم اعضای هیأت‌داوران پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر توسط «فرهاد قائمیان» رئیس هیأت‌داوران معرفی شدند و سپس «نهال قاضی‌خانی» فرزند شهید مدافع حرم مهدی قاضی‌خانی خاطراتی از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی را مرور کرد. 

در ادامه، پوستر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر با حضور حضار رونمایی شد و ناصر باکیده در سخنانی گفت: قدم در راه اهداف شهدا از صدر اسلام تاکنون و در نقطه تعالی آن محرم و امام حسین (ع) است. طبیعتا استمرار آن در انقلاب از ابتدای نهضت تا به امروز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوثر ۱۵ سال تعطیل بوده است، افزود: از متولیان و مسئولین که طی این ۱۵ سال از فعالیت‌های سینمایی در این حوزه غافل بوده‌اند، مطالبه داریم که چرا این وقفه صورت گرفته است. 

دبیر جشنواره با اشاره به اینکه چیزی حدود هزار و ۲۰۰ فیلم و فیلم‌نامه در این جشنواره جمع‌آوری شده است، افزود: ابتدا تلاش ما احیای جشنواره‌ای بود که ۱۵ سال خاموش بود و این کار آسانی نبود. بحث الگوی زن سوم تمدن‌ساز که بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی بود را پیش‌رو داشتیم و در قالب نشست‌های مختلف به‌ طرح موضوع پرداختیم و در این زمینه با ۷۰ فیلمساز دفاع مقدس موضوع را به‌بحث گذاشتیم و بررسی کردیم و سپس بحث را در قالب فعالیت‌های فرهنگی جشنواره به دانشگاه الزهرا (س) و صداوسیما بردیم. 

دبیر جشنواره کوثر لازمه برجسته‌سازی نقش الگوی سوم را استمرار فعالیت‌ها دانست و تاکید کرد: جشنواره یک میدان رقابت توأمان با رفاقت است؛ نگاه به سینمای ملی و ارزیابی آثار سینمای ایران از سال ۱۳۹۵ به‌بعد صورت گرفت. نگاه و رصد سینمای مورد علاقه ما در سطح جهان و کشور‌های اسلامی در بخش بین‌المللی جشنواره شکل گرفت تا کشور‌های حوزه مقاومت فعال شود. 

باکیده با تاکید براینکه جشنواره کوثر نسبت به ظلم و ستم صهیونیست‌ها نسبت به زنان و کودکان غزه بی‌تفاوت نبود؛ لذا یک بخش در این حوزه داریم، گفت: «زیست عفیفانه» موضوع دیگری بود که برای گسترده‌تر کردن موضوع حجاب و عفاف به آن پرداختیم. 

وی عنوان کرد: در بخش ملی ۱۲۱ عنوان فیلم به دبیرخانه ارسال شده است که ۲۳ فیلم توسط زنان تولید شده که شامل ۱۹ درصد است و این حجم کم، پرسش اصلی است. در بخش فیلم‌نامه ۳۷ فیلمنامه به‌دستمان رسید و در بخش بین‌الملل ۴۷ فیلم انتخاب شد.

دبیر جشنواره فیلم کوثر در باره زمان اختتامیه جشواره گفت: ۳۱ تیر آیین اختتامیه جشنواره فیلم کوثر در باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد و برنامه‌ای برای اکران آثار نخواهیم داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار