مدیرعامل انجمن سینمای جوانان: ثبت نام ۱۳ هزار فیلم از ۱۵۰ کشور/ ۱۱ فیلم به دفاع مقدس و مقاومت پرداختند

آذرپندار گفت: «جهان خیال‌انگیز تو» شعار چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران است که از آسیب‌شناسی دوره‌های قبل برآمده است.
کد خبر: ۶۹۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱ - 13October 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، صبح امروز (یک‌شنبه) با حضور «مهدی آذرپندار» دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پردیس ملت تهران برگزار شد.

آذرپندار با گرامی‌داشت یاد شهدای مقاومت، به‌خصوص شهیدان سید حسن نصرالله و سردار نیل‌فروشان اظهار داشت: فرآیند جشنواره از آذرماه سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد؛ سال گذشته دلایل زیادی وجودی داشت تا جشنواره‌های منطقه‌ای برگزار نشود، اما خوشبختانه این رویداد‌ها به‌موقع برگزار شدند و نتیجه آن حضور ۱۴ فیلم از شهرستان‌ها در جشنواره امسال شد. 

«شاخه زیتون» بخش ویژه فیلم کوتاه تهران برای فلسطین/ ۱۱ فیلم کوتاه به دفاع مقدس و جریان مقاومت پرداختند

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره طی چهار دوره گذشته در یک مقطع مشخص برگزار شده که نقطه قوت آن است، درباره شعار جشنواره افزود: "جهان خیال‌انگیز تو" شعار چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران است که از آسیب‌شناسی دوره‌های قبل برآمده است، چون هنوز در سطح سینمای ملی در بحث خیال‌انگیزی ضعف داریم و در برخی ژانر‌ها مثل علمی و تخیلی همچنان مشکل داریم و ذائقه مخاطبان داخلی به این جنس فیلم ایرانی گرایش ندارد.

دبیر جشنواره عنوان کرد: امسال در بخش داستانی جشنواره ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال‌انگیزی وجود دارد؛ همچنین امسال برای اولین‌بار فیلم‌های ساخته شده که متکی بر هوش‌مصنوعی و vr است و در این بخش ۳۳۴ فیلم از کشور‌های مختلف دنیا را دریافت کردیم و در این بخش ۱۱ فیلم پذیرفته شدند که بخشی از آنها ایرانی است. 

آذرپندار از ثبت‌نام بیش ۱۳ هزار فیلم از ۱۵۰ کشور دنیا در جشنواره خبر داد و گفت: سینماگران چین با حدود ۲ هزار فیلم بیشترین کار را به جشنواره ارسال کرده‌اند؛ فیلمسازان کشور هند با ۱۵۸، آمریکا ۹۹۳ و فرانسه ۵۹۶ متقاضی جشنواره بودند و فیلم ارسال کرده است. 

وی به انتشار فراخوان جشنواره به ۱۲ زبان پرداخت و با بیان اینکه همین موجب دریافت فیلم‌های زیادی شد، گفت: ما با اینکه امسال یک جشنواره با بلیت فروشی را تجربه خواهیم کرد، ارزان‌ترین جشنواره تحت نظارت اسکار هستیم. 

دبیر جشنواره درباره کم شدن سهم کار‌های استانی در جشنواره گفت: امسال در چند بخش پویانمایی و مستند سهم فیلمسازان شهرستانی در جشنواره کم شده است و میزان سهم شهرستانی‌ها حدود ۵۰ درصد آثار بوده است. 

آذرپندار درباره سهم فیلمسازان مستقل در جشنواره اظهار داشت: سهم تولیدات مورد حمایت انجمن سینمای جونان ایران در جشنواره تنها ۳۰ درصد است که دیگر آثار را باید از تولیدات فیلمسازان مستقل دانست. 

وی در پاسخ به اینکه سهم سینمای مقاومت در جشنواره چقدر است، گفت: ما در بخش ویژه، بخش شاخه زیتون را داریم که امسال اتفاق ویژه‌ای رقم خورده است و برای اولین‌بار از جشنواره‌های معتبر دنیا فیلم انتخاب کردیم. ما در سفر‌هایی به جشنواره‌های مختلف یک‌سری فیلم‌ها را انتخاب کردیم که یکی از این آثار با موضوع فلسطین است. 

«شاخه زیتون» بخش ویژه فیلم کوتاه تهران برای فلسطین/ ۱۱ فیلم کوتاه به دفاع مقدس و جریان مقاومت پرداختند

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران خاطرنشان کرد: در بخش شاخصه زیتون جشنواره ۹ فیلم ایرانی وجود دارد که یکی از آثار متکی بر هوش‌مصنوعی است. دنیا در حال تولید فیلم درخصوص فلسطین است که متاسفانه سطح کیفیت آثار ما نسبت به دنیا پایین‌تر است. در بخش ملی ما دو فیلم درباره عملیات وعده صادق و اتفاقات اخیر داریم. همچنین درخصوص شهیدان حاج قاسم سلیمانی، شهید لاجوردی، جهان‌آرا، میرزا کوچک خان و دیگر مفاخر مثل عباس کیارستمی آثاری در جشنواره است و هفت فیلم با محوریت دوران دفاع مقدس در جشنواره وجود دارد که فکر می‌کنم یک اتفاق ویژه باشد. 

خبر تکمیل می‌شود ...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار