در پس تحولات تروریستی اخیر عراق چه می‌گذرد؟

دولت عراق به رهبری نوری مالکی از چند روز قبل عملیات علیه گروه های تروریستی را در منَاطق مختلفی از این کشور از جمله الانبار و الرمادی و وادی حوران آغاز کرده است اقداماتی که پشت پرده‌های ناگفته بسیاری دارد.
کد خبر: ۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵ - 03January 2014

در پس تحولات تروریستی اخیر عراق چه می‌گذرد؟

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از باشگاه خبرنگاران، دولت عراق به رهبری نوری مالکی از چند روز قبل عملیات علیه گروه های تروریستی را در منَاطق مختلفی از این کشور از جمله الانبار و الرمادی و وادی حوران آغاز کرده است. البته نوری مالکی نخست وزیر عراق که فرمانده نیروهای مسلح در این کشور نیز است، از معترضان و کسانی که تحصن مسالمت آمیز را رعایت میکنند خواست قبل از  اقدام نیروهای امنیتی صف خود را از تروریست ها جدا کنند و میدانهای تحصن را ترک کنند.

وزیر دفاع عراق در سخنانی در آستانه حمله به پایگاه های القاعده گفت گروههای تروریستی فعال در استان الانبار، خارجی هستند و زنان نیز تعدادی از آنان را تشکیل می دهند.

آن چه که در استان الانبار به خصوص در صحرای غربی رخ میدهد عملیاتی علیه پایگاه های گروه های تروریستی مستقر در آن است. صحرای غربی یک صحرای پهناوری است که به پناهگاهی برای تروریستها تبدیل شده است. از این صحرا به عنوان مراکز آموزشی به تروریست ها استفاده می شود. نزدیک به چهل پایگاه متعلق به تروریستها - کوچوک و بزرگ - در این منطقه وجود دارد.

تروریستها از کشورهای مجاور عراق میآیند تا در این پایگاه های نظامی آموزش ببینند. نکته قابل تامل این است که در صف عناصر تروریستی فعال در این پایگاه ها ، زنان نیز وجود دارند. تروریست ها به سوریه می آیند و برخی از آن ها برای این که در منطقه آرام تر و امن تر باشند به صحرای غربی مییند. در آنجا آموزش می بینند و بعد از تکمیل دوره آموزش تقسیم میشوند. برخی برای اجرای عملیات های تروریستی به مناطق مختلف عراق میروند.  برخی دیگر به سوریه باز میگردند تا در این کشور با نظام حاکم بر آن بجنگند و عملیات های تروریستی و انفجاری انجام دهند.

***  چرا مالکی دستور برچیده شدن کمپهای اعتراضی در الانبار  و الرمادی را صادر کرد؟

عملیات ارتش در الانبار قبل از هر چیز و هر کسی کمک به مردم ساکن این استان است. ساکنان الانبار تاکنون درد و رنج بسیاری از دست عناصر القاعده کشیدهاند. تروریستها مرتکب جنایاتی میشوند که با اصول و ارزش های هیچ دین و مکتبی سازگار نیست. حال چرا مالکی دستور برچیده شدن کمپ های اعتراضی در الانبار  و الرمادی را صادر کرد؟ساکنان این استان و شیوخ قبایل محلی در الانبار اذعان کرده اند که میدان تحصن الانبار به مکان شری تبدیل شده و مایه زحمت برای همه شده است. کسی که می کشد به میدان تحصن میرود تا در میان تحصنکنندگان مخفی شود. کسی که از خارج از کشور آمده است این میدان را بهترین مکان برای اختفا می داند. تحقیقات امنیتی این حقیقت را ثابت کرده است.

حقیت این است که حمله قهرمانانه نیروهای مسلح عراق به پایگاه های گروه های تروریستی در مناطق مختلف عراق با تایید و حمایت بینظیر مردم صورت گرفته است. بسیاری از طیفهای جامعه و تشکل های سیاسی و اجتماعی در عراق از این اقدام دولت عراق قاطعانه حمایت کرده اند. حتی گسترش دامنه عملیات را خواستار شده اند. این نشان می دهد نیروهای عراقی تنها نیستند و خودسرانه چنین کاری نکردند بلکه در پی درخواست های مکرر مردم صورت گرفت و حمایت گسترده طیف های مختلف مردمی از  جمله اعراب ، کردها ، ترکمن ها ، کلدانی ها و مسلمانان و مسیحیان را به دنبال خود دارد. حمله به مراکز فعالیت تروریست ها به حمایت گسترده داخلی منحصر نیست بلکه از حمایت قاطع بین المللی از جمله آمریکا نیز برخوردار است.

مردم از افزایش فعالیت القاعده به خصوص در دوره اخیر به ستوه آمده اند شرایط به گونه ای شده بود که انگار القاعده مکان و زمان حمله را انتخاب می کند و انگار القاعده زمام ابتکار را در دست دارد.

نیروهای نظامی عراق به گونه ای تعامل داشت که انگار در حالت دفاعی قرار دارد و در رینگ بوکسی است که فقط هدف قرار میگیرد. شرایط این گونه بود که نیروهای نظامی عراق منتظر عملیات نیروهای القاعده می ماندند تا بعد از حمله یک کمربند امنیتی ایجاد کند. تصور مردم بر این شده بود که دولت عراق قادر به مقابله با القاعده نیست. ولی اقدام جدید دولت عراق در زمینه مقابله با تروریست ها به مردم انگیزه داد و نشان داد که نیروهای نظامی عراق همواره در حالت هجومی قرار دارند نه دفاعی. اگر اراده کند می تواند زمام امور را به دست گیرد.

***حامیان منطقه ای و فرامنطقهای القاعده چه میخواهند؟

ناگفته نماند که القاعده و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آن نیز در صددند تا این گونه وانمود کنند که دولت عراق قادر به اداره امور کشور نیست و نمی تواند امنیت را برای مردم تامین کند. ولی حمله نظامی نیروهای مسلح عراق به مقرهای القاعده همه نقشه های شوم آنان را نقش بر آب کرد و باعث شد این گروه های جاهل، عقب افتاده و خطرناک شکست مفتضحانهای را متحمل شوند.

بدون تردید دولت عراق این روزها آزمون سختی را سپری میکند و اگر بتواند موفق از آن خارج شود اینده را برای خود و مردم این کشور تضمین کرده است. لحظه حساس و تاریخی که هرگونه ناکامی در آن دلسردی و بی اعتمادی مردم از مقامات را در پی خواهد داشت چیزی که احیای آن و بازسازی آن هرگز آسان نخواهد بود. عملیات نظامی نیروهای عراقی علیه عناصر القاعده، این گروه افراطی و تروریستی را فلج کرده است. در چنین شرایطی دیگر دستگاه ها و نهادهای ذیربط عراق باید از دولت و عملکرد آن قویا حمایت کنند نه این که در مسیر موفقیت های آن مانعتراشی کنند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار