عضو انصارالله:

ائتلاف روزی خواستار خروج ما از صنعاء بود، اما اکنون آتش‌بس می‌خواهد

عضو جنبش انصارالله یمن با اشاره به اینکه آمریکا برای تمرکز بر جنگ اوکراین فعلا جبهه یمن را آرام نگاه داشته است، گفت که ائتلاف سعودی زمانی درباره ورود به صنعاء هشدار می‌داد؛ اما اکنون از ما می‌خواهد آتش‌بس را قبول کنیم.
کد خبر: ۵۴۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲ - 19August 2022

ائتلاف روزی خواستار خروج ما از صنعاء بود، اما اکنون آتش‌بس می‌خواهدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «علی العماد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفتگو با وبگاه «العهد» آخرین تحولات صورت‌گرفته در خصوص آتش‌بس یمن را تشریح کرد.

عضو دفتر سیاسی انصارالله در این باره اظهار داشت: «آنچه در مرحله قبل آتش‌بس رخ داد، واضح و روشن است. متجاوزان و ابزار‌های دست آن‌ها به بسیاری از امور پایبند نبودند که این با توجه به تجربه کسب‌شده پیش‌بینی می‌شد. به عنوان مثال نه به [ورود] تعداد کشتی‌های توافق‌شده در زمان مناسب پایبند بودند و نه آن‌طور که در رابطه با برخی از سفر‌ها و کشور‌های مقصد توافق شده بود، فرودگاهی را بازگشایی کردند. موانع بسیاری در رابطه با گذرنامه‌ها و... وجود داشت. در ارتباط با محاصره نیز ما می‌دانیم که چیز جدیدی در کار نیست و نتیجه صفر است.»

علی العماد اضافه کرد: «تا این لحظه، همچنان نتایج چنگی به دل نمی‌زند و اگر درباره آتش‌بس موجود بپرسیم، دنبال‌کنندگان [تحولات] و ناظران خود آگاه هستند. از نظر اطلاعاتی هم متجاوزان در مرحله پیشین [نیرو]آموزش می‌دادند و برای سه جبهه مقدمه‌چینی می‌کردند که این مسئله از ابتدای جنگ تا به امروز جزء پر جنب و جوش‌ترین مقدمه‌چینی‌ها و اقدامات برای بسیج نیرو‌ها بود. همچنین از جمله مسائل روشن که باید درباره آن صحبت کنیم، اقدام ائتلاف متجاوز در ایجاد چیزی است که شورای ریاستی خوانده می‌شود؛ شورایی که متشکل از فرماندهان شبه‌نظامیان است. این نیز از جمله نشانه‌هایی بود که از تلاش برای جمع‌آوری ابزاردست حکایت داشت.»

العماد در ادامه با اشاره به اینکه آتش‌بس یک فرصت است، افزود: «آمریکا هنوز قانع نشده است که جنگ و محاصره را دیگر باید در یمن متوقف کند. این کشور چیزی بیش از یک آتش‌بس تاکتیکی نمی‌خواهد؛ آتش‌بسی که به آن‌ها این فرصت را بدهد در حال حاضر بر جنگ روسیه و اوکراین متمرکز شوند. امارات و عربستان سعودی نیز اگر خلاف این را بخواهند، اما باید بشنوند و اطاعت کنند.»

او در بخش دیگریان عنوان کرد: «آمریکا در حال حاضر تلاش می‌کند جبهه منطقه اسلامی و عربی ما را تضعیف کند؛ آن هم به علت فشار‌هایی که در جنگ روسیه و اوکراین با آن مواجه است و فشار‌هایی که در آینده با آن مواجه خواهد شد. به همین دلیل تلاش می‌کند منابع انرژی در منطقه ما و گذرگاه‌های دریایی را برای تداوم نبرد با روس‌ها چه از نظر اقتصادی، سیاسی، یا نظامی امن نگاه دارد.»

عضو دفتر سیاسی انصارلله در بخش دیگری به سفر هیأت‌های عمانی برای صحبت درباره آتش‌بس اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی از ویژگی‌های بارز حضور عمانی‌ها در میدان تفاهم و مذاکرات، اعتبار و شفافیت است. آن‌ها بر موفقیت تفاهم‌ها به شدت پافشاری دارند و ما به توانمندی‌ها آن‌ها در انتقال درست پیام‌ها و پاسخ‌های آن‌ها در تمامی مذاکرات اعتماد داریم.»

علی العماد همچنین اشاره کرد: «ملت یمن -بحمدالله- پیروز شد، زیرا زمانی آن‌ها با ما درباره تحویل صنعاء مذاکره می‌کردند، اما امروز آمده‌اند درباره پذیرش آتش‌بس با ما مذاکره می‌کنند.»

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار