فتح خرمشهر؛ فتح خون/ یادداشت

چشم‌انداز عملیات بیت‌المقدس فراتر از آزادسازی خرمشهر

اجرای عملیات بیت المقدس با رمز «بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله القاصم الجبارین یا علی ابن ابیطالب» برای آزادسازی خرمشهر، هدف نهایی‌اش چشم‌انداز بازپس‌گیری بیت المقدس از چنگال نیرو‌های اسراییلی بود.
کد خبر: ۵۲۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 24May 2022

چشم انداز عملیات بیت المقدس فراتر از آزادسازی خرمشهر بودگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ خرمشهر آزاد شد. پیامی کوتاه، اما تاثیرگذار که از رادیو اعلام شد و تمامی کشور را غرق شادی و سرور کرد.

خرمشهر که مدتی بود خونین شهر لقب گرفته و ۵۷۶ روز در اشغال ارتش بعثی عراق بود. ارتشی مانند ارتش بعثی عراق با پشتیبانی تمامی دولت‌ها و کشور‌های مقتدر جهان در برابر نیرو‌های ایرانی مقاوم در منطقه‌ی خرمشهر که کوچکترین حامی و پشتیبانی نداشتند.

نیرو‌های مقاوم و سلحشور مردم و در کنار آن‌ها نیرو‌های مسلح با استقامت و پایمردی توانستند در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ دست اهریمن بعثی را خلع ید کنند و پرچم پر افتخار کشورمان را بار دیگر در آسمان خرمشهر به اهتزاز درآورند. نیرو‌های بعثی نه تنها از خرمشهر رانده شدند بلکه از مرز‌های مقدس سرزمین اهوراییمان نیز عقب‌تر رفتند. آزادسازی خرمشهر همیشه قهرمان مقدمه‌ای شد تا رزمندگان ایرانی در ادامه‌ی جنگ تحمیلی دست بالاتر را داشته باشند.

لحظاتی پس از اعلام رسمی آزادی سازی خرمشهر تمامی مردم در مسجد جامع شهر گرد هم آمدند و سجده‌ی شکر به جای آوردند. در سراسر کشور موجی از شور و شوق و امید به پا خاست. مردم به یکدیگر تبریک میگفتند و در کوی و برزن شیرینی پخش میکردند. به پاس زحمات غیور مردان و شیر زنان ایرانی، یادمان این روز بزرگ بر روی اسکناس‌های دو هزار ریالی چاپ شد.

در اقدامی نمادین در ورودی شهر خرمشهر بر روی تابلویی نوشته شد: خرمشهر، جمعیت ۳۶ میلیون نفر. ناگفته نماند که در آن زمان جمعیت کشورمان ۳۶ میلیون نفر بود و درج این عدد به عنوان جمعیت خرمشهر نشان دهند‌ی آن بود که قلب تمامی ملت ایران برای این شهر می‌تپید و پس از آزادسازی خرمشهر همه‌ی ملت ایران غرق در شادی و شور شدند.

آزادسازی خرمشهر به لحاظ تاریخی نقطه‌ی عطف بسیار مهمی در تاریخ معاصر کشورمان به شمار می‌آید. نیرو‌های ایرانی اعم از قوای مسلح و نیز مردم حاضر در صحنه ثابت کردند هرگز دست از حق نخواهند کشید. هرگز به دشمنان اجازه نخواهند داد تا بر این خاک پاک استیلا یابند. نیرو‌های مسلح کشور پس از آزادسازی خرمشهر به قدرتی مضاعف دست پیدا کردند.

بسیاری فتح خرمشهر را آغاز فاز دوم دوران دفاع مقدس و برتری ایران در دوران جنگ تحمیلی قلمداد میکنند و بسیاری نیز معتقد بودند پس از سوم خرداد ۱۳۶۱ عراق باید تسلیم معاهدات بین المللی می‌شد و بی دلیل جنگ را ادامه نمی‌دادند تا برای هر دو طرف هزینه داشته باشد. زیرا جنگ در کنار همه‌ی رشادت‌ها و سلحشوری‌ها و مقاومتها، قطعا هزینه‌های بیشماری برای طرفین خواهد داشت.

به هر شکل آنچیزی که واضح و روشن است برتری نیرو‌های ایرانی در سال‌های پس از اجرای عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر است. «بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله القاصم الجبارین یا علی ابن ابیطالب» رمز عملیات بزرگ بیت المقدس بود. عملیاتی نظامی که همانگونه که از نامش هویداست هدف غایی و نهاییش صرفا آزادسازی خرمشهر نبود و با چشم انداز باز پس‌گیری بیت المقدس از چنگال نیرو‌های اسراییلی طراحی شده بود.

این هدف نهایی، یقینا روزی به دست خواهد آمد و رژیم اسراییل به نابودی کشیده خواهد شد و جهانی از شر دسیسه‌های شیطانی این کشور خیالی آسوده خواهند داشت.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار