معرفی شهید شاخص استان سمنان «سیدحسن شاهچراغی»

«سیدحسن شاهچراغی» ۹ دی ۱۳۴۱ در دامغان به دنیا آمد و سرانجام در اولین روز اسفند سال ۱۳۶۴ در پی اصابت موشک رژیم بعثی به هواپیمای حامل وی به فیض شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۶۷۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۹ - 04July 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، «سیدحسن شاهچراغی» فرزند روحانی متعهد و عالم عامل سید پرهیزگار مرحوم حاج «سیدمسیح شاهچراغی» است که نسب شریفش از سلالۀ حضرت امام همام موسی کاظم (ع) است.

در نهمین روز از دومین ماه زمستان ۱۳۴۱ در یکی از محله‌های قدیمی شهر دامغان (خوریا) به دنیا آمد. به عزت و یادمان پدربزرگ سیدحسن نامیدند. او فرزند ارشد آقا سیدمسیح بود. وضع مادی پدر چندان روبه‌راه نبود. پدر از راه تدریس و کار در مدرسۀ علوم دینی شهر روزگار را می‌گذراند. حقیقت‌خواهی، خلوص، عظمت روحی، صداقت، ایمان و تقوا، مردم‌داری و آزاداندیشی او زبان‌زد خاص و عام بود.

خود او می‌گوید: «من در یک خانواده روحانی تولد یافتم؛ تا آنجا که به یاد دارم هیچ گاه از زندگی مرفه یعنی زندگی‌ای که همه چیز در آن تمام باشد، برخوردار نبودم. روی هم رفته خانواده‌ای که با کم‌ترین توقع و امکانات زندگی سازگار بود. زادگاه پدری‌ام روستای حسن‌آباد از دهستان قهاب رستاق واقع در حاشیۀ کویر نمک است که در فاصلۀ سی کیلومتری جنوب دامغان قرار دارد.»

سیدحسن در سایۀ مادری پرورش یافت که متدین، بی‌آلایش، علاقه‌مند به اسلام و قرآن و اهل بیت (ع) و روحانیت معظم بود. ایشان در همۀ لحظات زندگی یاور سیدحسن خصوصاً در دوران طفولیت و دوران ستم‌شاهی بودند.

نسب پدربزرگ سیدحسن با سی‌وهفت واسطه به حضرت احمدبن‌موسی‌الکاظم (ع) که در شیراز مدفون است می‌رسد.

شهید در جمع خانواده و در بین خواهر و برادرانش موقعیت خاصی داشت. او چشم و چراغ خانه بود. محیط خانواده را با حضورش گرم و شاداب می‌نمود. تحصیلات ابتدایی را در مدرسۀ هاتف (شهید عالمی فعلی) گذراند و به مدت دو سال نیز در کنار پدر بزرگوارشان در حوزه علمیه دامغان به فراگیری علوم دینی پرداخت.

او می‌گوید: «دوران دبستان را در یکی از مدارس شهر خودمان که معمولاً معلمین مؤمن، متدین و متعهدی داشت گذراندم. تا آنجا که یادم است این دوره هم مجموعاً دورۀ خوبی بود، زیرا در کلاس جزء شاگردان اول تا پنجم بودم و معلمان آن زمان دامغان وقتی مرا می‌بینند، یاد آن روز‌های خوش و آن کلاس‌های پرشور تعلیم و تربیت را که با بچه‌ها سپری می‌کردم برایم زنده می‌سازند و برای من خاطره‌انگیز است.»

از همان کودکی خصوصاً سال‌های ابتدایی به خوبی معلوم شده بود که سیدحسن از استعداد و نبوغ خاصی که در حقیقت لطف و عنایت خداوندی بود برخوردار است. البته این خصلت به همراه عشق و علاقۀ وافر او به دانش، پاکی، طهارت روح و تقوای الهی عامل اصلی رشد سریع و موقعیت فوق‌العاده‌اش بود.

او به راحتی توانست وارد حوزۀ علمیۀ قم شود و هم‌زمان دروس متوسطه را در کنار دروس حوزوی با هم بخواند. آن‌گاه ادبیات، فقه، اصول، زبان خارجه و تفسیر را خیلی خوب فرا گرفت و مدرس این رشته‌ها در حوزه نیز بود.

او در کنار درس و بحث و کتاب و کلاس، فرزند زمان خویش بود و در عصر خویش زندگی می‌کرد. زمان و نیازمندی‌ها را به خوبی می‌شناخت؛ از این روی درس و بحث و تحقیق هرگز نتوانست مانع حضور او در صحنه‌های مبارزه گردد.

او بسیاری از مطالعات خود را در سنگر مبارزات انجام می‌داد. در سال‌های مبارزه، بار‌ها و بار‌ها تحت تعقیب و آزار قرار گرفت.

او دنیا و متعلقات آن را وسیله‌ای برای رسیدن به خدا می‌دانست. طلبه‌ای ساده زیست که فکرش، ایمانش و تعهدش همیشه پیام‌بخش همگان بود.

ورودش به مدرسه حقانی سرفصل جدید و تجدید حیات تازه و حرکت به‌سمت خودسازی، رشد و بالندگی بود.

او علاقه وافر به رهبر خود حضرت امام خمینی (ره)، اسلام و روحانیت داشت. تأثیر هدایتی، تربیتی و علمی که از اندیشه ژرف عالمانی، چون شهیدان والامقام بهشتی و قدوسی (ره) در زندگی و شخصیت وجودی‌اش پذیرفته بود، از او طلبه‌ای با کفایت و انسانی برجسته ساخته بود. شهید شاهچراغی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مشاوران و مسؤول دفتر شهید آیت‌الله قدوسی در دادستانی انقلاب به فعالیت پرداخت و سپس از سوی مردم دامغان به نمایندگی مجلس برگزیده شد.

شهید شاهچراغی در بسیاری از مقاطع و در قالب کاروان‌های سیاسی و… به نقاط مختلف آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا سفر کردند. هند، پاکستان، ژاپن، چین، بنگلادش، اندونزی، تایلند، سنگاپور، هنگ‌کنگ، سوریه، لبنان، بحرین، امارات، قطر، یمن، آلمان، انگلستان، سنگال، مالی، ساحل عاج، جی‌بوتی، گانا، سیرالئون، لیبریا و… از جمله کشور‌هایی هستند که جهت پیاده کردن اهداف جمهوری اسلامی میزبان شهید بوده‌اند. آخرین سفر ایشان به همراه رهبری معظم انقلاب اسلامی به کشور نیجریه بود.

در آذرماه سال ۱۳۶۱ به تقاضای وزیر وقت ارشاد اسلامی، مسئولیت موسسه کیهان را پذیرفت و سرانجام در اولین روز اسفند سال ۱۳۶۴ در پی اصابت موشک رژیم بعثی به هواپیمای حامل وی به همراه چهل نفر از همراهان خود به فیض شهادت نائل آمد.

از شهید بزرگوار دو فرزند به نام‌های سیدمسیح و سیدمهدی به یادگار مانده‌ است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شهید «سیدحسن شاهچراغی» می‌فرمایند: در بین شهدای نام‌آور جمهوری اسلامی ایران شهید شاهچراغی که نه فقط متعلق به مردم دامغان بلکه متعلق به ملت ایران است. یکی از پرچم‌های افتخار این مردم عزیز است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار