رئیس جمهور یمن جنوبی سابق:

عربستان برای ازسرگیری درگیری‌های عدن نقشه دارد

سالم البیض گفت که عربستان سعودی همزمان با آغاز گفتگو‌های میان نیرو‌های جنوب یمن برای ازسرگیری درگیری‌ها در عدن برنامه دارد.
کد خبر: ۴۷۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷ - 05September 2021

عربستان برای ازسرگیری درگیری‌های عدن نقشه داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «علی سالم البیض» رئیس جمهور یمن جنوبی سابق روز یکشنبه عربستان سعودی را متهم کرد که با هزینه کردن پول‌هایی برای احیای تاریخ خونبار کشور موسوم به جمهوری دموکراتیک یمن جنوبی، به دنبال برانگیختن کشمکش‌ها در جنوب یمن است.

به گزارش یمن نیوز، سالم البیض در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ رئیس‌جمهور جمهوری دموکراتیک خلق یمن جنوبی بود. او در سال ۱۹۹۰ قرارداد وحدت را با علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور وقت یمن، برای ایجاد جمهوری یمن امضا کرد تا تقسیم قدرت صورت بگیرد، ولی روز ۲۱ مه ۱۹۹۴، جنگ داخلی شعله‌ور شد و تا ۷ ژوئیه همان سال با پشتیبانی و حمایت برخی از کشور‌های خلیج فارس، ادامه یافت. پس از شکست در جنگ، او به کشور همسایه، عمان پناهنده شد.

علی سالم البیض ۸۲ ساله حالا در اظهاراتی خبری به سخنان «حیدر العطاس» نخست وزیر سابق یمن (اولین نخست‌وزیر یمن بعد از اعلام وحدت دو یمن بین جمهوری دموکراتیک خلق یمن و جمهوری عربی یمن در سال ۱۹۹۰) در برنامه ویژه‌ای از تلویزیون العربیه واکنش نشان داد، برنامه‌ای که در آن سعی شده است به دوران دهه هشتاد در یمن پرداخته شود که شاهد بدترین حوادث تاریخ این کشور و درگیری‌های خونبار عدن بود.

البیض در اظهاراتی خبری گت که بر خلاف ادعای العطاس، عبدالفتاح اسماعیل رئیس ستاد شورای عالی مردم جنوب یمن (در ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰) اعدام نشده بود.

عبدالفتاح اسماعیل رئیس ستاد شورای عالی مردم جنوب یمن در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ بوده است. گفته می‌شود وی بعدا در بحبوحه درگیری‌های عدن در تاریخ ۱۳ ژانویه ۱۹۸۶ همراه با سه نفر دیگر به بهانه توطئه برای سرنگونی رژیم علی ناصر محمد به طریقی کشته شده، اما این گزارش شواهدی نداشته و سرنوشت او ناشناخته باقی ماند.

البیض با اشاره به عربستان سعودی گفت: طرف‌هایی منطقه‌ای درصدد هستند گفتگو‌های جنوب را ناکام گذارند از جمله اینکه امارات با برگزاری نشستی در قاهره پایتخت مصر تلاش می‌کند، شورای انتقالی را دور بزند.

رئیس جمهور یمن جنوبی سابق تاکید کرد: پرونده‌های گذشته بسته شده و مردم در جنوب بر توطئه‌ها برای بازگرداندن آن‌ها به آن دوران غلبه خواهند کرد.

عربستان سعودی همزمان با آغاز فعالیت‌های کنفرانس گفت‌وگوی ملی جنوب یمن در قاهره، از طریق شبکه العربیه که در مالکیت خود دارد، شروع به پخش سلسله برنامه‌هایی درباره تاریخ خونبار جنوب یمن کرده است و تحرکات عربستان سعودی نشانه تلاش آن برای ناکام گذاشتن هر گونه نزدیکی میان نیرو‌های جنوب یمن است تا این کشور را که از هفت سال پیش تاکنون اسیر جنگ و محاصره کرده است، تجزیه کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار