ملاک شهید رجایی برای انتخاب نخست‌وزیر

شهید «محمدعلی رجایی» در مراسم تنفیذ حکم خود، گفت که نخست‌وزیر را از بین مطمئن‌ترین و با سابقه‌ترین عناصر انقلابی انتخاب خواهد کرد.
کد خبر: ۶۷۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹ - 23July 2024

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: «ابوالحسن بنی‌صدر» نخستین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ توسط مجلس شورای اسلامی به‌دلیل «عدم کفایت سیاسی» از مقام خود عزل شد؛ این درحالی است که حضرت امام خمینی (ره) وی را ۱۱ روز قبل از آن، از مسئولیت «فرماندهی کل قوا» نیز برکنار کرده بودند. بر این اساس دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دوم مرداد سال ۱۳۶۰ برگزار شد.

شورای نگهبان قانون اساسی در راستای برگزاری دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری، صلاحیت چهار نفر یعنی «عباس شیبانی»، «علی‌اکبر پرورش»، «حبیب‌اللّه عسکراولادی» و «محمدعلی رجایی» را از بین ۷۱ داوطلب کاندیداتوری تأیید و اسامی این افراد را ۲۱ تیر سال ۱۳۶۰ رسماً اعلام کرد که پس از برگزاری انتخابات، سرانجام «محمدعلی رجایی» از مجموع ۱۴ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۳۶۲ رأی، با ۱۳ میلیون و یک هزار و ۷۶۱ رأی به‌عنوان دومین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از سوی مردم انتخاب شد و صحت انتخابات نیز ۱۰ مرداد به تأیید شورای نگهبان قانون اساسی رسید.

ملاک انتخاب نخست‌وزیر توسط شهید رجایی/ نظر رئیس‌جمهور شهید درباره شیوه تبلیغات انتخاباتی

محمدعلی رجایی در دوران تبلیغات انتخابات می‌گفت: «من معتقدم که این‌گونه تبلیغاتی که برای کاندیدا‌ها می‌شود، تبلیغات ناشی از نظام سرمایه‌داری است» و آرزو داشت که روزی فرا برسد تا تبلیغات انتخاباتی نیز مردمی شود؛ البته احزاب، جمعیت‌ها، گروه‌ها و به‌طورکلی نیروهای‌خط امام (ره) به حمایت از رجایی پرداختند که در این میان می‌توان به حزب جمهوری اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی دانشگاهیان، خانه کارگر، سازمان فجر اسلام، دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، نهضت زنان مسلمان و ده‌ها نهاد انقلابی، انجمن و گروه دیگر اشاره کرد.

مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری محمدعلی رجایی نیز یازدهم مرداد مصادف با عید سعید فطر در حسینیه جماران برگزار و حضرت امام خمینی (ره) رجایی را به‌عنوان دومین رئیس‌جمهور اسلامی ایران تنفیذ کردند. محمدعلی رجایی پس از تنفیذ حکم خود، طی یک سخنرانی، به دیدگاه‌های خود اشاره و تأکید کرد که در پاسخ به رأی قاطع و اعتماد بالای مردم به وی که در واقع رأی به اسلام است، در جهت جامه عمل پوشاندن به خواست‌های اسلامی و انقلابی مردم و ایجاد یک جامعه اسلامی، تمام تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت و نخست‌وزیر را نیز از بین مطمئن‌ترین و با سابقه‌ترین عناصر انقلابی انتخاب خواهد کرد.

ملاک انتخاب نخست‌وزیر توسط شهید رجایی/ نظر رئیس‌جمهور شهید درباره شیوه تبلیغات انتخاباتی

«محمدعلی رجایی» همچنین دوازدهم مرداد ۱۳۶۰ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، مراسم تحلیف را به جا آورد؛ اما دوران ریاست‌جمهوری وی، دوران کوتاهی بود که با اقدام جنایت‌کارانه سازمان مجاهدین خلق به پایان رسید؛ منافقین هشتم شهریور همان سال توسط عامل نفوذی خود یعنی «مسعود کشمیری» با بمب‌گذاری در دفتر نخست‌وزیری، «محمدعلی رجایی» رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدجواد باهنر» نخست‌وزیر دولت دوم را به‌شهادت رساندند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار