پزشکیان در صحن علنی مجلس:

نیازمند وفاق و انسجام داخلی هستیم/ جنگ امروز سخت‌تر از دفاع مقدس است

رئیس جمهور گفت: وزرای پیشنهادی از یک جناح و گروه نیستند، اما در یک حرف با هم مشترک هستند و آن چشم‌انداز سیاست‌های کلی و برنامه هفتم توسعه است.
کد خبر: ۶۸۶۱۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴ - 21August 2024

نیازمند وفاق و انسجام داخلی هستیم/  جنگ امروز سخت‌تر از دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور در آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای دفاع از کابینه پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و گفت: آنچه که ما در این برهه به آن نیازمندیم وفاق و وحدت و انسجام داخلی است. عزیزانی که به عنوان کاندید اینجا معرفی شدند، از یک جناح و گروه نیستند، مجموعه‌ای از جناح‌ها، نظرات و دسته‌ها هستند، اما در یک حرفی با هم مشترکیم و آن چشم‌انداز سیاست‌های کلی برنامه است و متعهدیم که آن را اجرا کنیم.

 

وی خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: به شما قول می‌دهیم که روی وعده‌ای که داده‌ایم خواهیم ایستاد و به آن پایبند خواهیم بود، وعده‌ای که می‌دهیم، روی وعده خود خواهیم ماند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با شما نمایندگان تا جایی که وقت داشتیم، حرف زدیم و پیمان بستیم، قول دادیم که با شما نمایندگان تعامل کنیم و حتماً تعامل خواهیم کرد؛ حتماً تلاش خواهیم کرد که با مشورت شما نمایندگان و کارشناسان و متخصصین برای مملکت در جهت اجرای قانون تلاش کنیم.

پزشکیان تأکید کرد: وقتی می‌گوییم قول می‌دهیم و پیمان می‌بندیم، این پیمان دوطرفه است، پیمان یک طرفه نمی‌شود. ما روی این اصول ایستاده‌ایم، کمکمان کنید که بتوانیم بر این اصول کارمان را ادامه دهیم، اجازه دهیم سلایق مختلف بتوانند با هم در چشم‌انداز و چهارچوب کار کنند. اگر قرار باشد که ما بگوییم با هم پیمان می‌بندیم، اما شما که گذشته‌ای، کنار بروید، نمی‌شود. به گذشته که نگاه کنیم باید با هم دعوا کنیم.

پزشکیان تأکید کرد: وحدت به انسجام داخلی است، قطعا این وحدت و انسجام معنایش این نیست که ما هر کدام از سلایق و دیدگاه‌ها و باورهای خودمان برگردیم، اما این است که در رابطه با چشم‌انداز سیاست‌های کلی و قانون برنامه به یک زبان، نگاه مشترک برسیم؛ تا زمانی که ما خودمان می‌توانیم هر حرفی بزنیم، ولی وقتی رسید به اینکه چشم انداز را و سیاست را و قانون را عمل بکنیم، دیگر نمی‌توانیم سلایق خودمان را مداخله دهیم.

وی اضافه کرد: همه این عزیزانی را که امروز به عنوان کاندیدای وزارت معرفی کرده‌ام، این پیمان را با هم بسته‌ایم که در رابطه با چشم‌انداز و سیاست‌ها و قانون برنامه هم‌قسم خواهیم شد و تلاش خواهیم کرد که آن را عملیاتی کنیم. امیدوارم این میثاق را با شما هم داشته باشیم و شما ما را براساس این چهارچوب ارزیابی و سؤال و پیگیری کنید. باز برمیگردم به آن باور و اعتقادم، چون من خیلی وقت‌ها همیشه سعی کردم بر اساس آن باورها و اعتقادهایی که داشتیم، هم از نظر علمی، هم از نظر اعتقادی، بایستم؛ پیمان بسته بودیم که با وفاق جلو بیاییم.

رئیس جمهور افزود: بیایید با هم برادر باشیم و باهم پیمان برادری ببندیم؛ حضرت علی (ع) می‌فرمایند: وحدت و انسجام ما، از نماز و روزه‌ای که می‌خوانیم بالاتر است. نماز را برای وحدت می‎خوانیم.

وی تاکید کرد: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» همه باید باهم پیمان ببندیم و به آن ریسمان خدا چنگ بزنیم، مطمئن باشید همه ما عیب و نقص داریم؛ اگر قرار باشد من شما را و شما مرا نقد کند، هیچ‌کداممان کوتاه نخواهیم آمد. 

وی افزود: هرکدام از ما اگر هنر داریم، قبل از اینکه به عیب دیگران بپردازیم، به عیب خودمان بپردازیم. حل اختلاف این نیست که طرف مقابل را محکوم کنیم و به او بگوییم کوتاه بیاید. همه چیز طرف مقابل غلط و همه چیز طرف دیگر درست است؟ اینطور که نمی‌‍شود وحدت کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: من باید به‌عنوان فردی که در این مملکت بزرگ شدم و زندگی کردم، باید خودم را نقد کنم که چرا در حضور من مشکل ایجاد شد؟ من می‌توانستم حل کنم که نکردم.

وی تاکید کرد: می‌توانم به زمین و زمان گره بزنم و بگویم دیگران مشکلند و من مشکل نیستم؛ ولی من مشکلم، ما مشکلیم و اگر دست به دست هم دهیم می‌توانیم قدرت و عزت را به کشور بازگردانیم.

رئیس جمهور افزود: دنیامالی و نوری  دونفر از اینها که در مجلسند و دوستان شما هستند، خوب یا بد ما دو نفر را از مجلس انتخاب کرده‌ایم، البته خود ما هم مجلسی هستیم، چهار دوره با شما بودیم این دوره هم در خدمتتان بودیم و از مجلس به ریاست جمهوری رفتیم.

پزشکیان ادامه داد: باور دارم که ما باید با شما تفاهم کنیم و دست به دست هم بدهیم و برویم، این را باور دارم و شعار نمی‌دهم، تا اینجا هم که دیدید سعی کردم با وفاق و همدلی با شما بیایم.

وی افزود: ۴ وزیر دیگرمان، ظفرقندی، میدری، همتی و صالحی امیری؛ من از هیچ چیز سردرنیاورم از بهداشت و درمان سردرمیاورم، اعتماد کنید، اینگونه نیست که کسی بیاید و جهت‌گیری او در مقابل ولایت و سیاست باشد و من با او کنار بیایم، در مناظرات هم با قدرت از ولایت و اعتقاد و انقلاب دفاع می‌کردم و می‌کنم و در دانشگاه تهران جلسه گذاشته بودم بروید ببیند چه گفته‌ام، من که کوتاه نمی‌آیم، چه کسی گفته اینها در مقابل ولایتند.

وی گفت: چرا دارید کسی که با ما است را به زور از کشتی پیاده می‌کنید، همه وزرای بهداشت و درمان قبلی آقای ظفرقندی را تایید کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: باور دارم که باید با نمایندگان مجلس تفاهم کرد و دست به دست هم دهیم، اینها شعار نیست.

وی گفت: به بنده اعتماد کنید، اینطور نیست که اگر جهت‌گیری کسی در مقابل ولایت باشد بنده با او کنار بیایم، چه کسی گفته که این افراد در مقابل ولایت هستند. چرا اصرار داریم کسی که با ماست را از کشتی پیاده کنیم؟

رئیس جمهور تاکید کرد: تمام وزرای قبل بهداشت و درمان از راست تا چپ دکتر ظفرقندی را تایید کرده‌اند. انسانی سالم، جبهه‌ای و جانباز است، اما خب حرف برای گفتن دارد. من هم حرف دارم.

پزشکیان افزود: صلاحیت بنده را برای نمایندگی مجلس رد کرده بودند. وقتی نگاه بسته است همین است. در صورتی که با تمام وجود به انقلاب و مملکت و رهبری اعتقاد دارم، اما حرف برای گفتن دارم. من مجبور بودم که به عنوان نماینده در کنار مردم بایستم و دوباره در کنار مردم خواهم بود.

رئیس جمهور افزود: اگر دست به دست هم بدهیم می توانیم قدرت و عزت را به کشور برگردانیم، در جبهه‌ها رقابت برای جنگیدن و شهید شدن و فداکاری و ایثار بود، برای اینکه مشکلات مملکت را در بحران‌ اقتصادی و مدیریتی حل کنیم، باید بر همین اساس با هم رقابت کنیم، نه این‌که یکدیگر را تخریب کنیم. 

وی تاکید کرد: راه نجات ما وفاق و همدلی و انسجام است. ما نظر شما روی چشم‌مان می‌گذاریم. من در مسئولیت‌ها تنها تصمیم نخواهم گرفت و با شما مشورت می‌کنم و نظر شما را در تصمیماتم بر اساس شایستگی و تجربه و علم لحاظ می‌کنم. 

رئیس قوه مجریه ادامه داد: اگر هر کدام کار خودمان را بکنیم، بعید است از این بحران‌ها بیرون بیائیم، برای انتخاب آقایان عراقچی، خطیب، مومنی، کاظمی، سرتیپ نصیرزاده، سیمایی صراف بدون هماهنگی این کار را نکرده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: چهل سال است که می‌خواهیم عدالت و برادری و انصاف را در این مملکت راه بیاندازیم اما هر روز با هم دعوا می‌کنیم، این منیت است که اجازه نمی‌دهد با شما باشم. این منِ شماست که اجازه نمی‌دهد با ما باشید.

وی تاکید کرد: دست به دست هم دهیم برای ایران، برای مردم و برای مملکتمان. با تمام وجود به همه عزیزانی که اینجا حضور دارند رای دهید.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها