رسانه‌های عربی: تلاش برای رفع مشکلات تهران-اربیل دستاورد سفر پزشکیان به کردستان عراق

تارنمای خبری تحلیلی الشرق الاوسط در گزارشی درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق، برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات ایران و کردستان عراق را دستاورد سفر مسعود پزشکیان به اقلیم کردستان دانست.
کد خبر: ۶۹۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱ - 13September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، تارنمای خبری تحلیلی انگلیسی زبان روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی با تحلیل نخستین سفر چهاردهمین رئیس جمهوری ایران به عراق نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران روز پنج‌شنبه وعده حل مشکلات با اقلیم کردستان عراق را داد.

رسانه‌های عربی: تلاش برای رفع مشکلات تهران-اربیل دستاور سفر پزشکیان به کردستان عراق

این رسانه افزود: پزشکیان در دومین روز از سفر رسمی خود به عراق که از روز چهارشنبه آغاز شده بود به اقلیم کردستان سفر و با چندین مقام کرد در اربیل و سلیمانیه دیدار کرد.

«نیچروان بارزانی» رئیس‌جمهوری کردستان، با تاریخی توصیف کردن سفر پزشکیان گفت: این تضمینی است که از مناطق کُردنشین برای تهدید امنیت ایران استفاده نخواهد شد.

الشرق الاوسط نوشت: پزشکیان اولین رئیس جمهوری ایران است که در جایگاه رسمی خود به کردستان سفر می‌کند. این گفت‌وگو‌ها بر روابط دوجانبه به ویژه در زمینه امنیتی متمرکز شد.

بارزانی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما از روابط تاریخی و فرهنگی با ایران برخورداریم.

وی با اذعان به اینکه مشکلاتی با ایران وجود دارد و ما مصمم به حل آنها هستیم، گفت: ایران در شرایط سخت همیشه در کنار ما بوده است.

این رسانه با اشاره به این که پزشکیان که به زبان کردی صحبت می‌کرد، صحبت‌های رئیس جمهوری ایران که هدف از سفر خود را تحکیم روابط با عراق و اقلیم کردستان و حل مشکلات معلق دانست را نقل قول کرده است.

الشرق الاوسط گمانه زنی کرد: مشکلات بین ایران و کردستان در آنچه تهران می‌گوید پناه دادن اعضای مسلح گروه‌های مخالف کرد ایرانی توسط اربیل است و بغداد اخیراً از بسته شدن ده‌ها مقر این گروه‌ها خبر داده است.

در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱)، عراق و ایران چند ماه پس از حمله ایران به گروه‌های مخالف کرد در شمال عراق، توافقنامه امنیتی امضا کردند. از آن زمان، هر دو طرف توافق کردند که این گروه‌ها را خلع سلاح کنند و آنها را از مرز‌های مشترک خود بیرون کنند.

تهران این گروه‌ها را به تهیه سلاح‌های خود از عراق و دامن زدن به مشکلات ایران پس از کشته شدن مهسا امینی زن جوان کرد در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱)، متهم می‌کند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها