حماسه فتح خرمشهر (2)

کد خبر: ۱۲۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۷ - 23May 2009
به گزارش سايت ساجد به نقل از حيات ،وي افزود: تا پيش از عمليات فتح المبين، بني صدر که فرماندهي جنگ را برعهده داشت، اجازه ايجاد وحدت ميان ارتش و سپاه را نمي داد، اما پس از عزل بني صدر ابتدا ميان شهيد صياد شيرازي به عنوان فرمانده نيروي زميني و محسن رضايي به عنوان فرمانده کل سپاه هماهنگي به وجود آمد و پس از آن نيز اين هماهنگي و وحدت به بدنه ارتش و سپاه منتقل شد.
همداني ادامه داد: در زمان عمليات فتح المبين فرماندهان ارتش و سپاه به جمع بندي رسيدند و تصميم بر اين شد که گردان هاي ارتش و سپاه ادغام شود و حتي انتخاب فرمانده هم برعهده خود فرماندهان گردان ها بود.
وي تصريح کرد: البته در عمليات فتح المبين اين کار به طور کامل انجام نشد و اشکالات و ابهاماتي وجود داشت اما در عمليات بيت المقدس همه موانع برطرف شد و حتي ارتش کمبودهاي سپاه را از نظر تجهيزات برطرف مي کرد. در حقيقت مي توان گفت در اين عمليات تنها جسم ارتشيان و پاسداران کنار هم نبود، بلکه دل ها با هم يکي شده بود و مانعي وجود نداشت.
جانشين فرمانده نيروي مقاومت با اشاره به فاصله زماني اندک ميان عمليات فتح المبين و عمليات بيت المقدس، خاطرنشان ساخت: وقتي يک ارتش کلاسيک عملياتي انجام مي دهد و يا حتي مورد حمله واقع مي شود، بعد از آن عمليات نياز به زمان براي بازسازي کامل و جايگزين کردن نيروها و تجهيزات دارد، طبعا اگر نيروهاي ما هم کلاسيک بودند نمي شد فاصله ميان دو عمليات را به يک ماه برسانيم، اما از آنجايي که نيروهاي ما مردمي و انقلابي بودند بازسازي نيروها هم به صورت انقلابي صورت پذيرفت.
وي افزود: سيستم انقلابي هرگز به خود اجازه نمي دهد براي بازسازي زمين گير شود، بنابراين نيروهاي مسلح ما از فرهنگ نظام انقلابي استفاده کردند و دشمن را در زماني که به دنبال بازسازي يگان هاي آسيب ديده خود از عمليات فتح المبين بود با عمليات بيت المقدس غافلگير کرديم.
همداني در مورد طراحي و شناسايي عمليات بيت المقدس که موجت آزادسازي خرمشهر شد، اظهار داشت: شهيد حسن باقري فرمانده قرارگاه نصر و مسوول اطلاعات و طراح عمليات بيت المقدس بود، او تاکيد داشت به محض پايان يافتن عمليات فتح المبين، شناسايي براي عمليات بيت المقدس آغاز شود و نقطه ضعف دشمن را محور عمليات شناسايي قرار داد، ايشان اعتقاد راسخ داشت که به هر ميزان در شناسايي موفق عمل کنيم، در کسب پيروزي در عمليات هم موفق خواهيم بود.
وي در پايان در مورد بحث عقب نشيني دشمن در برخي جبهه ها بعد از عمليات بيت المقدس تاکيد کرد: دشمن بعد از عمليات فتح المبين و بيت المقدس به اين نتيجه رسيد که در برخي جبهه ها آسيب پذيرتر است و به همين دليل نيروهايش را از حالت پراکنده به صورت متمرکزتري درآورد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار