ایرج رامین فر:

سازمان سینمایی دفاع مقدس شهرک سازی و آرشیو لباسهای نظامی را در اولویت قرار دهد

ما یک گنجیه عظیم و قابل توجه به نام دفاع مقدس داریم که هنوز به بسیاری از زوایای آن پراداخته نشده است.
کد خبر: ۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶ - 04August 2013

سازمان سینمایی دفاع مقدس شهرک سازی و آرشیو لباسهای نظامی را در اولویت قرار دهد

ایرج رامین فر در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: تاسیس سازمان سینمایی دفاع مقدس را به تمام موسسان آن تبریک می گویم و برای تمامی این دوستان آرزوی موفقیت می کنم. مهمترین اتفاقی که با تاسیس سازمان سینمایی دفاع مقدس می افتد این است که همه نیروهایی که در حوزه دفاع مقدس کارمی کنند از پراکندگی در می آیند و در یک جا جمع می شوند  که این بسیار اتفاق جالب و درخورتوجهی است.

وی افزود: از سال 1945 که جنگ جهانی دوم تمام شد تا کنون که 68 سال از این اتفاق می گذرد، سینمای دنیا به صورت مداوم و پی در پی در مورد این جنگ پنج ساله فیلم ساخته و هر بار نیز فیلم بهتر و دیدنی تری را در این باره روانه بازار کرده است.

طراح صحنه و لباس فیلم "پرونده هاوانا" تصریح کرد: ما یک گنجیه عظیم و قابل توجه به نام دفاع مقدس داریم که هنوز به بسیاری از زوایای آن پراداخته نشده و می توان تا سال های سال در مورد آن فیلم ساخت و در مورد آن حرف های جدید و جذابی را به مخاطب ارائه کرد.

وی ادامه داد: ساختن فیلم جنگ بسیار مشکل است و دردسرهای خاص خود را دارد. بزرگترین دردسر این است که ما باید برای تولید فیلم جنگی سراغ نیروها و تجهیزات نظامی برویم و از تجهیزات واقعی آنها استفاده کنیم که این کار را بسیار مشکل می کند.

طراح صحنه و لباس فیلم "سگ کشی" خاطر نشان کرد: تقریبا در همه جای دنیا دریک برنامه ریزی درست لباس های مربوط به آن دوره از جنگ را بازسازی و آرشیو کرده و با دقت نگهداری می کنند؛ اما متاسفانه این اتفاق در ایران نیافتاده است و برای تولید هر فیلم باید از نو لباس دوخت و از نو صحنه را بازسازی کرد.

رامین فر گفت: برای تولید فیلم "مدارصفر درجه" به مجارستان رفته بودیم و در آنجا لباس های متفقین و آلمان ها را بازسازی کرده و با دقت نگهداری می کردند. این کارعلاوه برآنکه روند فیلم سازی را سریعترمی کند در پایین آوردن هزینه ها نیز نقش بسیار عمده ای را دارد.

وی افزود: بسیاری از کشورها که صنعت هوایی آنها در جنگ نقش داشته هم هواپیماهای آن دوره را بازسازی کرده و نگهداری می کنند و در فیلم هایشان از آنها استفاده می کنند. در فیلم "پیانیست" که کار پولانسکی است و در لهستان می گذرد، اکثر مناطق با کمک گرفتن از عکس ها و تصاویر به جا مانده ازآن دوران بازسازی شده است.

طراح صحنه و لباس فیلم "استرداد" خاطرنشان کرد: از دیگر نیازهای سینمای دفاع مقدس ایران داشتن یک شهرک سینمایی بسیار خوب و مجهز است. جدا از تپه ها و کوهها که در بسیاری از مناطق جنگی ما وجود داشته باید بعضی از خیابان ها و مناطق جنگی و ساختمان ها را نیز بازسازی کنیم. خرمشهری که زمان جنگ بود با خرمشهر فعلی هیچ شباهتی به هم ندارند و باید خرمشهر زمان جنگ را در شهرک سینمایی دفاع مقدس بازسازی کرد.

وی افزود: به عنوان یک فرد 64 ساله می گویم که در این سینما فیلمنامه اصل است و باید به اندازه کافی روی آن کار و سرمایه گذاری شود. الان در سینمای ایران رسم بر این است که خیلی سریع یک فیلمنامه را می نویسند واز یک ارگانی یک پولی می گیرند و آن را تبدیل به فیلم می کنند، فیلمنامه ای که یک شبه نوشته می شود به درد نمی خورد. فیلمنامه باید در یک مدت طولانی و با حوصله نوشته شود.

ایرج رامین فر تاکید کرد: سازمان سینمایی باید تا جایی که می تواند فیلمنامه خوب سفارش دهد و این فیلمنامه ها را در آرشیو خود نگه دارد و در یک مدت زمان بیست ساله این فیلمنامه ها را بردارد و یکی یکی کار کند. هیچ عجله ای برای این کار لازم نیست. باید به فیلمنامه نویس فرصت داده شود تا در مورد موضوع به اندازه کافی تحقیق کند و اطلاعات جمع کند و تا جایی که لازم است با دیگران مشورت کند.  تنها در این صورت است که کار نویسنده خوب از آب در می آید.

نظر شما
پربیننده ها