شمقدری:

بیان ناگفته‌ها؛ بهانه‌ای برای سیاه‌نمایی در سینمای جنگ شد

نخستین جلسه شورای عالی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها، صداو سیما، بسیج، سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد. در این جلسه جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد نیز حضور داشت.
کد خبر: ۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵ - 25July 2013

بیان ناگفته‌ها؛ بهانه‌ای برای سیاه‌نمایی در سینمای جنگ شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نخستین جلسه شورای عالی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با حضور نمایندگان وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، ارشاد، دفاع، ورزش و جوانان، نمایندگان سپاه پاسداران، سازمان بسیج، سازمان صدا و سیما، عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح، شورایعالی انقلاب فرهنگی، معاونین بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس، امور بسیج و فرهنگ دفاعی، معاون تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس دفتر سایبری ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزهای دفاع مقدس دیروز در ساختمان بسیج صدا و سیما برگزار شد.


جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با تاکید بر اینکه باید ساختاری مشخص برای آثار دفاع مقدس تعریف شود، گفت: وزارت ارشاد وظیفه تولید آثار هنری را بر عهده دارد. باید ساختاری برای آثار دفاع مقدس مطرح شود که در آن بحث ممیزی به طور روشن بیان شود. این ساختار باید به شکل قانونی درآید تا ممیزان و هنرمندان تکلیف خود را در مورد آثار دفاع مقدس بدانند که چه آثاری باید تولید شود.


وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه سینما و تئاتر چالشهای بسیاری وجود دارد افزود: ما حتی در تعریف فیلم دفاع مقدس ابهام داریم. باید مشخص شود که فیلمی که یک فلاش بک به دوران دفاع مقدس دارد یا یک رزمنده دفاع مقدس در آن نقش بازی میکنند هم آیا فیلم دفاع مقدس است.


رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به یکی از عملکردهای دولتهای هفتم و هشتم گفت: در آن زمان نقدی مطرح شد مبنی بر اینکه باید واقعیتهای ناگفته دفاع مقدس را بگوییم. این کار انجام اما باعث سیاه نماییهایی شد که تا کنون ادامه دارد. این مسئله باید به نوعی مدیریت شود که ما واقعیتها را با یک ساز و کار درست بگوئیم.


شمقدری با تاکید بر اینکه فیلمهای خوب ساخته شده در حوزه دفاع مقدس با شکست در اکران مواجه شدند تصریح کرد: ما در اکران به شدت شکست خوردیم. ما حتی برای برخی فیلمها بلیط نیم بها توزیع کردیم اما همین بلیطها نیز در دست مردم ماند. وقتی افراد فیلم را نبینند پس سینما موفق نمیشود.


وی افزود: تولید فیلم دفاع مقدسی دارای شرایط متفاوتی است. از بودجه گرفته تا هماهنگی با دستگاههای مختلف نیاز به حمایت دارد. در ساخت فیلمهای دفاع مقدس ما همیشه با لنگی روبرو هستیم.


رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با انتقاد از فضای رسانهای کشور گفت: رسانههای ما حتی در حوزه انتشار خبر به فیلمهای دفاع مقدس توجه نمیکنند. حتی رسانههایی که مربوط به سازمانهای دولتی میشوند هم به فیلمهای دفاع مقدس توجه نمیکنند. در بحث نقد نیز به شدت فیلمهای جبهه انقلاب را میکوبند این درحالی است که در جبهه مخالف نقدهای منفی فیلمهای ضعیف یک کارگردان معروف هم مطرح نمیشود.
 

شمقدری در پایان تصریح کرد: زبان و ارزشهای دفاع مقدس را به روز کنیم.

نظر شما
پربیننده ها