فرهاد توحیدی:

سازمان سینمایی دفاع مقدس استراتژی خود را مشخص کند

نویسنده فیلمنامه پاداش سکوت گفت: در حال حاضر سه نهاد دولتی مشغول کار کردن روی زندگی شهید بروجردی هستند. این اتفاق نه تنها خوشایند نیست، بلکه بسیار زیان آور است و باعث اتلاف سرمایه و انرژی در کشور می شود.
کد خبر: ۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸ - 06August 2013

سازمان سینمایی دفاع مقدس استراتژی خود را مشخص کند

فرهاد توحیدی درگفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس در خصوص افتتاح سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس اظهار داشت: در حال حاضر نهادها و ارگانهای دولتی زیادی هستند که هرکدام به نوعی خود را متولی دفاع مقدس می دانند و در این زمینه فعالیت می کنند که گاهی این فعالیت ها به موازی کاری و هدر رفتن نیرو و انرژی این نهادها می انجامد، امیدوارم با به وجود آمدن سازمان سینمایی دفاع مقدس موازی کاری های موجود از بین برود.

وی افزود: یکی از گرفتاری های سینمای دفاع مقدس اختلاف نظر بین مدیران و دست اندارکاران سینما است که این اختلاف نظر، کار کردن در حوزه سینمای دفاع مقدس را بسیار مشکل می کند. به عنوان مثال فیلمی ساخته می شود و در جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر قرار می گیرد، اما عده دیگری از مسئولین آن فیلم را ضد جنگ می خوانند و برای اکران آن سنگ اندازی می کنند. سازمان سینمایی دفاع مقدس می تواند در این زمینه یک اتفاق نظر به وجود بیاورد و از این همه پراکندگی جلوگیری به عمل بیاورد.

نویسنده فیلمنامه "هفت و پنج دقیقه " اذعان داشت: تقریبا همه نهادهای فرهنگی و هنری که وابسته به دولت هستند خود را موظف می دانند که در حوزه سینمای دفاع مقدس کار کنند این مساله باعث شده تا این نهادها دچار موازی کاری شوند. در حال حاضر سه نهاد دولتی مشغول کار کردن روی زندگی شهید بروجردی هستند. این اتفاق نه تنها خوشایند نیست بلکه بسیار زیان آوراست و باعث اتلاف سرمایه و انرژی در کشور می شود.

توحیدی اظهار داشت: در سینمای دفاع مقدس کارگردانها و نویسنده های با تجربه و با سابقه ای داریم که این عزیزان می توانند تجربیات گرانقدر و ارزشمند خود را در قالب کارگاههای آموزشی به نسل جوان منتقل کنند. متاسفانه به دلیل وجود برخی حسادت ها و کمبودها و سوءظن ها هیچ وقت نتوانسته ایم به درستی تجربیات خود را به نسل جدید منتقل کنیم وهمیشه در این زمینه کوتاهی کرده ایم.

نویسنده فیلمنامه "پرونده هاوانا" گفت: سازمان سینمایی دفاع مقدس می تواند در این زمینه پیشگام شود و با احداث کارگاههای آموزشی بستری را فراهم کند که انتقال تجربیات به نسل جوان به خوبی صورت پذیرد. انتقال تجربیات به نسل جوان و سرمایه گذاری روی آنها می تواند از اولویت های یک سازمان پویا و فعال باشد.

وی افزود: متاسفانه نگاه رسمی تا کنون اجازه نداده است که به بسیاری از مسائل دفاع مقدس پرداخته شود که این بسیار دردآور است. یکی از مسائلی که تاکنون به آن پرداخته نشده است تهیه اسلحه و مهمات در زمان جنگ است. تا کنون هیچ فیلمی در این باره ساخته نشده است که به ما بگوید که کشور ایران با اینکه در زمان جنگ توسط همه کشورها تحریم بود، اسلحه و مهمات خود را چگونه تهیه می کرد. این فیلم می تواند برای امروز که کشور ما در شرایط تحریم سخت تری قرار گرفته درس بزرگی باشد.

نویسنده فیلمنامه "پاداش سکوت " تصریح کرد: هیچ کدام از فیلم ها یا سریالهای ما به سیاست خارجی ما در زمان جنگ نپرداخته و توضیح نداده که در زمان جنگ در سیاست خارجی ما چه اتفاقی افتاده و نحوه تعامل ما با دیگر کشورها درآن دوران چگونه بوده است.

وی ادامه داد: در پشت جبهه ها و در زندگی روزمره مردم خیلی اتفاقات افتاده که تا کنون به آن پرداخته نشده است. ما در این مدت گذشته فقط به بخش درگیری فیزیکی جنگ و رودررویی نیروهای عراقی و ایرانی در بیابان پرداخته ایم و آنها را تبدیل به فیلم کرده ایم. اگردقت کنیم می بینیم که جنگ های دریایی و هوایی ما هم به اندازه کافی تصویر نشده است.

توحیدی در پایان تاکید کرد: سازمان سینمایی دفاع مقدس می تواند با تشکیل یک گروه طرح و برنامه  قوی همه مسایل جنگ را پوشش دهد و ترتیبی اتخاذ کند تا در همه زمینه های جنگ تحقیقات مفصلی صورت پذیرد و در همه زمینه ها فیلمنامه های خوبی به نگارش در بیاید. اگر می خواهیم سینمای دفاع مقدس جانی تازه بگیرد و باعث رشد و تعالی نسل جوان شود، باید تعصبات کور و بی حاصل را کنار بگذاریم و واقعیت های جنگ را به بهترین شکل به این نسل منتقل کنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار