علیرضا داود نژاد:

سانسور رابطه واقعیت و اثر هنری را قطع کرده است / باید پژوهش در حوزه دفاع مقدس را در اولویت قرار دهیم

آن چیزی که در واقعیت دفاع مقدس جریان داشته و آن چیزی که درجبهه های حق علیه باطل گذشته بسیار زنده تر و ارزشمند تر از تصورات خیالی "سانسور ریاکار" است.
کد خبر: ۱۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸ - 10August 2013

سانسور رابطه واقعیت و اثر هنری را قطع کرده است / باید پژوهش در حوزه دفاع مقدس را در اولویت قرار دهیم

علیرضا داودنژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: به نظرم باید پژوهش درباره واقعیت های دفاع مقدس را در صدر اولویت های کاریمان قرار دهیم و براساس آن فیلم بسازیم چون آن چیزی که من تا کنون درباره جنگ و دفاع مقدس روی پرده سینما دیده ام ربط چندانی به واقعیت های جنگ نداشته و اغلب فیلم هایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده بیشتر تشریفاتی، متکلف و متصنع و دارای موضوعاتی اغلب خیالی بوده اند و شخصیت هایی جعلی با روابطی الکی ساختار این فیلمها را شکل می دادند.

وی افزود: متاسفانه "سانسور" رابطه واقعیت و اثرهنری را قطع کرده است. "سانسور" اصرار دارد تصورات و ایدآل ها و شمایل های مورد علاقه خودش را به طور مکرر و پی درپی  باز تولید کند و اصلا هم توجه ندارد که این باز تولید ربطی به واقعیت های موجود درجامعه و واقعیت های موجود در جنگ ندارد.

کارگردان فیلم "نیاز" تصریح کرد: سانسور با امکاناتی که در اختیار دارد همه سعی و توان خود را بر این مبنا گذاشته که همه چیز را به نام خود مصادره کند. آن چیزی که در واقعیت دفاع مقدس جریان داشته و آن چیزی که درجبهه های حق علیه باطل گذشته بسیار زنده تر و ارزشمند تر از تصورات خیالی "سانسور ریاکار" است.

وی اذعان داشت: در این دوران، تولید "فیلم فاخر" و کلمه "فاخر" کلمه بسیار پر سوء تفاهمی است چرا که این کلمه در حال حاضر ابزاری شده است برای کلاه برداری عده ای خاص از بودجه های دولتی. این کلمه به جای اینکه خلاء های سینمای ما را پر کند ابزاری شده تا یک عده سود جو که در سالهای گذشته وابسته به جریان قدرت بودند سفره های خود را رنگین کنند.

نویسنده و کارگردان فیلم "مرهم" اظهار داشت: یکی از اولویت های سازمان سینمایی دفاع مقدس می تواند مساله آموزش باشد سازمان سینمایی دفاع مقدس ترتیبی اتخاذ کند که با تجربه های سینما وارد گود شوند و به جوان ترها آموزش دهند. البته باید گفت که کار خلاقه جوان و پیر نمی شناسد و به استعداد و شور و نشاط افراد بستگی دارد. ممکن است جوان باشیم ولی افسردگی برما غلبه کرده باشد و روحیه ابتکار و خلاقیت را در ما از بین برده باشد و از آن سو ممکن است که ما سن و سال زیادی داشته باشیم ولی آن قدر شور و نشاط در وجودمان باشد که نیروی خلاقه ما از چند جوان بیشتر باشد .

علیرضا داودنژاد تاکید کرد: حرف تا از دل برنیاید بر دل ننشیند. کسانی که می خواهد در حوزه دفاع مقدس کار کنند اگرمساله اشان تشریفات و تصنع و آمار باشد مطمئن باشند به هیچ کجا نمی رسند اما اگر واقعا دلسوز جنگ باشند و ارزش زحمتی که بچه های جبهه و جنگ کشیده اند را بدانند، کاری می کنند که در این حوزه "حرف دل" زده شود و در این راستا نه تن به سانسور می دهند و نه تن به تصنع و تشریفات .

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار