هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

دیپلماسی دولت سیزدهم در وین/ روند مذاکرات ایران و عربستان امیدبخش است

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه عراق و کره جنوبی پذیرفته‌اند دارایی‌های ایران را که به دستور آمریکا مسدود شده بود را آزاد کنند، گفت: این یک پیروزی دیگری برای کشورمان در دیپلماسی دولت سیزدهم محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۰۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 19January 2022

موفقیت دیپلماسی دولت سیزدهم در وین/ روند مذاکرات ایران و عربستان امیدبخش است«حسن هانی‌زاده» کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس با اشاره به مذاکرات وین اظهار داشت: در واقع هشتمین دور مذاکرات ایران و کشور‌های ۱+۴ در وین با پیروزی و پیشرفت‌هایی در زمینه رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران همراه بوده است. ایران چندین سند در حوزه حقوقی، اقتصادی و فنی را تقدیم تروئیکای غرب کرده که دو سند حقوقی و اقتصادی مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی افزود: ایران در این دور از مذاکرات اعلام کرده که تحریم‌های آمریکا از ۲۰۱۸ به بعد غیرقانونی است و باید رفع شود و تیم جو بایدن هم پذیرفته که خروج آمریکا از برجام به زیان این کشور تمام شده است به همین دلیل تیم جو بایدن یک نگاه مثبت به روند مذاکرات وین دارد و پذیرفته که بخشی از تحریم‌های ایران باید رفع شود و طبق روند مذاکرات قرار است ۷۰۰ نوع تحریم لغو شود.

کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: به زودی توافقات همه‌جانبه‌ای میان ایران و ۴+۱ در وین صورت خواهد گرفت و به تبع این توافقات، تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو می‌شود و حتی این مذاکرات اثرات مثبت خود را بر بازار فروش نفت از ایران گذاشته؛ طوری‌که فروش نفت کشورمان به حد قابل قبولی رسیده است و این یک گشایشی در وضعیت اقتصادی ایران محسوب می‌شود.

هانی‌زاده با بیان اینکه عراق و کره جنوبی پذیرفته‌اند دارایی‌های ایران را که به دستور آمریکا مسدود شده بود را آزاد کنند، گفت: این یک پیروزی دیگری برای کشورمان در دیپلماسی دولت سیزدهم محسوب می‌شود که از روی ضعف با طرف‌های غربی مذاکره نمی‌کند. حجم دارایی‌های ایران در کره جنوبی و عراق به بیش از ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. کره جنوبی و عراق این آمادگی را دارند این مبلغ را به ایران بازگردانند.

وی درباره مذاکرات میان ایران و عربستان هم تأکید کرد: روند مذاکرات وین بر روابط ایران و عربستان تأثیر داشته است. مذاکرات ایران و عربستان از هشت ماه گذشته در بغداد آغاز شده با پیشرفت‌های خوبی همراه بوده و این مذاکرات امیدبخشی بوده که اگر مسئله یمن هم حل و فصل شود روند روابط ایران و عربستان در ریل مثبتی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها