پزشکیان:

اگر باهم باشیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم/ اینکه برخی فکر کنند به من دیکته می‌کنند اشتباه است

رئیس جمهور منتخب گفت: اگر با هم باشیم، حتی اگر برنامه ضعیف داشته باشیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر برنامه قوی‌ داشته باشیم، اما باهم نباشیم متاسفانه نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم.
کد خبر: ۶۷۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳ - 19July 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در نشست با رؤسای ستادهای اصولگرا، با بیان اینکه حضور شما در اینجا لطف خداست، اظهار کرد: در این مدت همه شما دست به دست هم دادید تا مردم پای صندوق بیایند. بنده بارها گفته‌ام؛ آمدنم به این جهت بود که نظام را در خطر می‌دیدم.

اگر باهم باشیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم

وی با اشاره به اینکه در دوره‌های دیگر، انتخابات ریاست جمهوری معمولاً با شور و حال همراه بود و رأی دهندگان عده‌ای را با خود به پای صندوق رأی می‌کشاندند، تصریح کرد: متأسفانه این دوره تحریم‌های وسیعی در جهت عدم حضور مردم پای صندوق رأی وجود داشت.

رئیس جمهور منتخب افزود: در دور دوم انتخابات مجلس تنها ۸ درصد حضور پیدا کردند و این مقدار مشارکت خیلی خطرناک بود و در صورتی که حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری هم اینگونه پیش می‌رفت، شرایط نامطلوبی حاکم و کل نظام زیر سوال می‌رفت.

پزشکیان تاکید کرد: در این شرایط برخی به من گفتند چرا می‌گوئید آمده‌ام تا مردم پای صندوق رأی بیایند؟ مثل این می‌ماند که شما نیامدید رئیس جمهور شوید، اما من معتقد بودم اگر مردم بیایند بنده رئیس جمهور می‌شوم پس قطعاً باید مردم پای صندوق می‌آمدند.

وی با اشاره به اینکه مردم به نگاه بسته و تمامیت خواه رأی ندادند، گفت: با توجه به شرایطی که وجود داشت بنده می‌توانستم رئیس جمهور نشوم زیرا عده‌ای بودند که یکسره رأی ثابت داشتند. اما به لطف خدا مردم به صحنه آمدند و به آنها رأی ندادند.

رئیس جمهور منتخب افزود: این گروه نگاهی بسته و تفکری تمامیت خواه داشتند و فقط یک گروه و یک جناح را می‌دیدند و نتیجه فعالیت این گروه بدتر شدن هر روزه روند تمام مسائل کشور بود و کسانی که به نظام پایبند بودند و حتی انقلابی‌ها کنار می‌کشیدند.

پزشکیان بیان داشت: وقتی این طیف افرادی مثل ما را نمی‌پذیرند بقیه را چطور می‌خواهند بپذیرند. ولی نکته اینجاست که اگر در صحنه هم نباشند مملکت اداره نمی‌شود زیرا در واقعیت مملکت با من تنها اداره نمی‌شود و این نکته کاملاً روشن است. به همین دلیل بنده اعلام کردم که نامه بزنید و افراد را جمع کنید.

وی با تاکید بر بکارگیری افکار و سلایق مختلف گفت: قرار بود طبق شاخصه‌ها کار را ادامه دهیم و کسانی که نسبت به آن اعتراض دارند؛ یکی از شاخصه‌ها را اضافه یا یکی را حذف کنند و اگر هم شاخص درست است طبق آن افراد را معرفی کنید. بنده به تمام افراد از جمله آقای قالیباف، رضایی و حتی جلیلی هم گفتم افرادتان را معرفی کنید. اگر معتقدید شاخصی ضعیف است شما شاخص دیگری بگویید تا اضافه کنیم. طبق این شاخص‌ها همه افراد را جمع می‌کنیم و از میان آن‌ها بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم، با این روش دستمان پر است.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به اینکه افراد طبق شاخص‌ها انتخاب می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه ما در این ۴۰ سال طبق یک نظم به افراد سمت ندادیم، امروز دچار یکسری مشکلات شدیم اما در دوره جدید می‌خواهیم بر طبق شاخص‌های تعریف شده افراد را انتخاب کنیم. اینکه بنده گفتم حزبی نیستم دلیل بر این نیست که حزب نباید باشد برعکس حزب باید وجود داشته باشد، توسعه اجتماعی با وجود حزب‌ها شکل می‌گیرد. ما نه تنها باید زبان همدیگر بلکه زبان دنیا را بفهمیم و برای مثال هر فردی به زبان‌های بیشتری تسلط دارد توانمندتر است، این به عنوان شاخص توانمندی‌های فردی در نظر گرفته می‌شود.

پزشکیان در نشست با رؤسای ستادهای اصولگرا، گفت: آیا گروه‌های مهندسین، تجار، صنعت گران و … با هم یک طبقه واحد دارند؟ و آیا آنها هدف مشخصی برای زندگی کردن دارند؟ یا نه. متأسفانه همه فقط دنبال یکسری منافع هستیم و با سیستم کاری نداریم. کشور ما از نظر اجتماعی به این توسعه نرسیده است و متأسفانه هیچ حزبی نیز به این هدف نرسیده و در این شرایط به بنده هم می‌گویند چرا حزبی نیستید؟ بنده وارد هیچ حزبی نشدم چون دیدم هیچ حزبی برنامه‌ای ندارد. مجموعه دیدگاه‌ها و افراد باید در حزب با هم جمع شوند و بگویند اگر ما به قدرت رسیدیم؛ مثلاً این سیاست آموزش و پرورشی یا درمانی یا خارجی را در این مملکت پیاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: می‌گویند مشکل در مدیریت کشور است، اصلاً مگر این افرادی که روی کار آوردند، مدیر بودند یا علم و حتی مهارت آن را داشتند؟ قطعاً اینگونه نبوده است. اصلاً کدام بخش را درست کردند و آن مدینه فاضله‌ای که می‌گویند، کجا است؟ بنده همینم، صاف و ساده اما آیا شما آنکه می‌گویی هستی؟

رئیس جمهور منتخب درباره برخی انتقادها که «پزشکیان برنامه‌ای برای دولت ندارند»، گفت: بنده در انتخابات گفتم برنامه‌ام سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است و برخی‌ها در انتخابات به بنده گفتند شما برنامه ندارید، و تعریفی هم از برنامه نمی‌توانید ارائه دهید، اما قطعاً بنده بهتر از آنان می‌دانم برنامه چیست. بنده دوره‌های مختلف در انگلستان، آمریکا، سوئیس و …دیدم و مدیریت هم کردم، پس می‌دانم برنامه چیست اما شما چگونه خارج از سازمان برای درون سازمان برنامه می‌نوشتید؟ در کجای دنیا در خارج از یک سازمان برای داخل سازمان برنامه می‌نویسند و آیا اصلاً چنین چیزی امکان پذیراست؟ حداقل یک رفرنس یا یک کتاب معرفی کنید و مدام هم این جمله را تکرار می‌کردند. طرف می‌گفت بنده طلا می‌دهم یا زمین می‌دهم، این در شرایطی است که ما قانون برنامه و بودجه داریم و طبق این قانون چنین چیزی امکان پذیر نیست بعد شما آن طلا یا زمین را از کجا می‌خواهید بدهید؟ چرا دروغ می‌گوئید. اینکه اگر بنده رئیس جمهور شوم می‌توانم قانون را زیر پا بگذارم و حرف‌های خودم را عملی کنم، به نظر شما امکان پذیر است؟

پزشکیان افزود: مشکل کشور ما از همین نکته‌ها شروع می‌شود، اینکه علمی عمل نمی‌کنیم و بی مبنا و اصول حرف می‌زنیم، برای گرفتن رأی یکسری حرف‌ها می‌زنیم اینکه عملی است یا نه اصلاً مهم نیست، در هم راستا خیلی هم به بنده فشار آوردند که برای گرفتن رأی یکسری حرف‌ها بزنم، وعده بدهم اما بنده وعده ندادم.

وی در خصوص اینکه باید با توجه به شرایط تصمیم گرفت، گفت: من معتقدم باید متناسب با شرایط تصمیم بگیریم. به همین سادگی نمی‌توان نیروی انسانی و رفتار انسان‌ها را تغییر داد. ابتدا باید مهندسی کنیم بعد تصمیم بگیریم. اینکه برخی فکر کنند به بنده دیکته می‌کنند اشتباه است، بنده شاخص‌هایی تعیین کردم و طبق آنها تصمیم خواهیم گرفت.

رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: وقتی تصمیم گرفتیم کاری انجام دهیم باید طبق آن هدف و آن راه حرف بزنیم و رفتار کنیم و به طور کلی آن راه را برویم اگر کسی نمی‌خواهد باید کنار برود من اعتقاد دارم باید طبق قانون که میثاق مشترک است رفتار کرد، باهم تصمیم می‌گیریم که این کار را انجام دهیم و اگر کسی قبول ندارد باید کنار رود. اگر بخواهیم قانونی را عوض کنیم باید از متخصصان کمک بگیریم. اگر کسی حرفی دارد باید با سند و شواهد علمی حرف بزند و اگر کسی حرفی غیر از این بزند پذیرفته نخواهد شد. نمی‌توان با حرف یک نفر توده مردم را بهم ریخت.

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه مگر می‌شود بدون روابط خارجی رشد ۸ درصدی پیدا کرد، گفت: بعضی‌ها طبق کدام دلیل و شواهد علمی این حرف را می‌زنند. بیش از هزار و چهارصد سال است که اسلام آمده و قرآن را هم داریم، بعد ما این قرآن که حرف خداست را اجرا نمی‌کنیم، اما بعضی‌ها تا بحث انتخابات می‌رسد می‌گویند این برنامه را اجرا می‌کنیم و به آن‌جا می‌رسیم. بین تئوری و عمل فاصله زیادی وجود دارد. راحت می‌توان حرف زد اما موقع عمل می‌فهمیم به این سادگی‌ها نیست. اصلاحات یک تعبیر روشن دارد اما دلیل اینکه این همه حزب درست کردیم این است همه می‌خواهند رئیس شوند و با هم دعوا می‌کنند و زمانی که نمی‌توانند به یک فهم مشترک برسند هر کسی یک حزب تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: همه مشکلات و دعواها سر این است که «من رئیس شوم» و دعوا بر سر نفسانیت است برای همین ما در دولت جدید شاخص تعیین کردیم و هر کسی که بر اساس شاخص‌ها وزن بیشتری دارد بالا می‌آید و دیگر دعوایی وجود ندارد.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: مشکل این است که در کار هم کارشکنی می‌کنیم، اگر با هم باشیم حتی اگر برنامه ضعیف داشته باشیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر برنامه قوی‌ای داشته باشیم اما باهم نباشیم متأسفانه نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم.

پزشکیان در خصوص اینکه بدون پشتوانه وارد میدان انتخابات شد، گفت: خدا خواست و بنده به عرصه انتخابات آمدم وگرنه هیچ پشتوانه مالی، حزبی و قوم و خویشی نداشتم. رقبا از ما بیشتر امکانات داشتند اما خدا خواست و ما آمدیم البته نظر مقام معظم رهبری و دستوراتی که می‌دادند در رابطه با کنترل صندوق‌ها قطعاً تأثیرگذار بود.

وی در پایان درباره رابطه‌ی حق و اصلاحات گفت: از ابتدا نیز گفتم که برای رسیدن به حق نمی‌توان بدون اصلاحات قدم برداشت. باید مسیر، نگاه و مهارتمان را عوض کنیم و یاد بگیریم که بتوانیم باهم کار کنیم. ما بلد نیستیم به صورت تیمی کار و همدیگر را تحمل کنیم و دائم یک جریان راه می‌اندازیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار