نقش حماسی گردان امام حسن (ع) در سرکوب ۱۳ لشکر بعثی

گردان امام حسن (ع)، یکی از گردان‌های تیپ حضرت زهرا (س) از لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) بود که از همان ساعات ابتدایی حمله سراسری ارتش بعث عراق به مقابله با دشمن متجاوز پرداخت و در روز عرفه و شب عید قربان، حماسه‌ای عاشورایی رقم زد.
کد خبر: ۶۷۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۰ - 25July 2024

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: عملیات دفاع سراسری برابر تک دشمن بعثی در سال ۱۳۶۷، یکی از حماسه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس است؛ عملیاتی که همانند روز‌های ابتدایی جنگ، موجب شد تا صدام باز هم رویای پریشان اشغال خوزستان را با خود به گور ببرد. در این عملیات اگرچه تعدادی از رزمندگان اسلام به شهادت رسیده و به اسارت دشمن درآمدند؛ اما ظرف مدت ۲ روز، توانستند سپاه سوم ارتش متجاوز عراق را که با استعداد ۱۳ لشکر، خاک کشورمان را مورد تهاجم قرار داده بود، وادار به عقب نشینی کنند.

گردان امام حسن (ع)، یکی از گردان‌های تیپ حضرت زهرا (س) از لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) بود که از همان ساعات ابتدایی حمله سراسری ارتش بعث عراق به مقابله با دشمن متجاوز پرداخت و در روز عرفه و شب عید قربان، حماسه‌ای عاشورایی رقم زد و سرانجام در این حماسه، علمدار بی‌دست خود یعنی حاج سعید تراب را قربانی راه اسلام یافت.

حماسه عاشورایی رزمندگان گردان امام حسن (ع) در روز عرفه/ عقده‌گشایی بعثی‌ها از علمدار بی‌دست گردان

«جعفر طهماسبی» از رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) حماسه گردان امام حسین (ع) در برابر حمله سراسری ارتش بعث عراق و همچنین ماجرای شهادت فرمانده این گردان را این‌گونه روایت کرده است:

«۳۱ تیر سال ۱۳۶۷ بود که دشمن بعثی به جهت اشغال اهواز و خرمشهر با ستونی از ادوات رزهی به سمت جاده اهواز و خرمشهر یورش برد؛ لذا لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) ماموریت پیدا کرد که با تیپ حضرت زهرا (س) دشمن را در سه راهی کوشک سرکوب کند و گردان امام حسین (ع) اولین گردانی بود که ساعت ۵ صبح روز اول مرداد سال ۱۳۶۷ خود را به محل درگیری رساند و طی درگیری سختی توانست ستون زرهی دشمن را متفرق کند و با تعقیب دشمن از سه راهی کوشک به طرف خرمشهر به نبرد با دشمن پرداخت.

طرح دشمن این بود که بخش اعظم توان رزهی، برای تصرف اهواز به کار گرفته شود؛ لذا از مسیر جاده اهواز خرمشهر به پیشروی به سوی اهواز ادامه داد. بر این اساس، گردان امام حسن (ع) به فرماندهی حاج سعید تراب مامور شد تا جلوی دشمن را سد کند؛ بنابراین رزمندگان این گردان بعد از پادگان حمید و بر روی جاده اهواز خرمشهر در حوالی ظهر با دشمن درگیر شدند. آفتاب در وسط آسمان بود و گرمای بیش از ۵۰ درجه. درگیری بر روی زمین داغ و تعقیب و گریز.

فاصله بچه‌ها با دشمن چند متری بیشتر نبود به‌طوری که منافقین همراه دشمن بعثی با بلندگو از بچه‌های گردان امام حسن (ع) می‌خواستند که تسلیم شوند. آن‌قدر درگیری نزدیک بود که کار به پرتاب نارنجک کشید. تا اینکه سعید تراب با قبضه آر.بی.جی از خاکریز بالا رفت و تانک دشمن را مورد هدف قرار داد و فریاد می‌زد دشمن را به کناره جاده بکشانید و خودش هم با بخشی از بچه‌های گردانش به سمت راست جاده حرکت کردند.

تعدادی تانک و نفربر دشمن هم به‌دنبال آن‌ها تغیر مسیر دادند. سعید و یارانش توانستند دشمن را قبل از سه راه جفیر معطل کنند تا نیروی کمکی برسد. ساعت یک بعدازظهر روز عرفه بود که تانک‌ها و نفربر‌های زرهی که تیربار‌های سنگین بر روی آن نصب بود، سعید و یارانش را به محاصره خود درآوردند و به آن‌ها حمله کردند؛ لذا عده‌ای از آن‌ها به شهادت رسیده و تعدادی نیز اسیر شدند.

حماسه عاشورایی رزمندگان گردان امام حسن (ع) در روز عرفه/ عقده‌گشایی بعثی‌ها از علمدار بی‌دست گردان

سعید نیز جزو شهدای این نبرد نابرابر بود. گردان امام حسن (ع) توانست دشمنی که قصد داشت قبل از ظهر به اهواز برسد را تا ساعت ۳ بعدازظهر بین سه راه جفیر تا سه راهی صاحب‌الزمان (عج) در جاده اهواز-خرمشهر مشغول کند. تا اینکه سایر گردان‌های لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) و سایر یگان‌ها و جوانان اهواز هم به کمک آمدند و ورق برگشت و دشمن پا به فرار گذاشت. کسی از سرنوشت بچه‌های گردان امام حسن (ع) و حاج سعید خبر نداشت تا این‌که آن‌ها را در بین خاکریز‌های قرارگاه مهندسی ارتش بعد از پادگان حمید پیدا کردند.

پیکر بی‌جان علمدار بی‌دست گردان امام حسن (ع) در حالی پیدا شد که آثار شکنجه بر بدنش پیدا بود و دشمن کینه‌توز به تلافی مقاومت سعید و یارانش صورت این جانباز شهید را با ضربات لگد و شلیک گلوله خرد کرده بود و این‌گونه حماسه عاشورایی رزمندگان گردان امام حسن (ع) در روز عرفه و شب عید قربان در تاریخ به ثبت رسید و پیکر مطهر سردار جانباز شهید حاج سعید تراب در قطعه ۲۹ گلزارشهدای بهشت زهرا مهمان خاک شد و او فرزندان خردسالش «سلمان» و «سجاد» را برای همیشه تنها گذاشت».

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار